2026-07-30, 02:11
Medlem
Du som skriver att man inte får lägga skuld på någon pga att olyckor kan hända hur noggrann man än är:

Många tycker uppenbarligen att det är jävligt onödigt att försätta sin familj i en sådan här situation. Båt som inte syns på radar och sedan placera sig i en farled i risigt väder. Olyckan hade inte hänt om de inte varit i farleden. 100% möjligt att avstå den rutten.
Senast redigerad av jenniejanna 2026-07-30 kl. 02:16.
Citera
2026-07-30, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det var inte så att jag var ute efter att käfta emot, utan jag ställde en helt vanlig, dum(t formulerad) fråga, nämligen om lastfartyget inte hade gått över 12,8, eller 13,7 strax öster om den? Att såväl 4,7 som 1,3 är totalt uteslutet begriper jag, men vore inte kursen rakt mot Älgön det största problemet med en sådan undanmanöver?

"ser inte alls några problem med det" skrev du som svar på min fråga till z-henen om det gick bra för fartyget att köra rakt över 12.8m. Men visst nog om det.

Och visst, 12m djup är inget problem för ett fartyg med djupgående på 4m. Men det var liksom inte poängen här. Det står en prick-jävel ivägen, nämligen
Du gick i samma fälla som z-henen. Ni läste inte sjökortet som en befälhavare/navigatör.

Fartyget måste då gå säkert runt pricken, och då kommer genast 1.3 och 4.7m in i bilden, liksom all annan navigationsändring och som du säger övriga öar m.m.

Men det är egentligen helt egalt. Det är bara på ett forum så urballat som flashback som något så urbota dumt ens kommer på tal. Fartyg kör inte på fel sida prickarna , lika lite som lastbilar kör på fel sida mitträcket på motorvägar. Inte alls. Eller till och med ännu mindre.
Citera
2026-07-30, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenniejanna
Du som skriver att man inte får lägga skuld på någon pga att olyckor kan hända hur noggrann man än är:

Många tycker uppenbarligen att det är jävligt onödigt att försätta sin familj i en sådan här situation. Båt som inte syns på radar och sedan placera sig i en farled i risigt väder. Olyckan hade inte hänt om de inte varit i farleden. 100% möjligt att avstå den rutten.

Kanske inte 100% möjligt att avstå rutten helt, om man måste korsa farleden. Men aldrig utan tillräcklig uppsikt för att kunna göra det säkert. Allt annat är som att sätta bindel på sig och sin familj och korsa en väg. Har man tur går det bra.

Så ja, av allt att döma var detta ett oansvarigt agerande från den som körde snipan. Det borde alla förstå, tycker jag. Det går inte att komma ifrån.
Citera
2026-07-30, 02:24
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Inte alls. Det är du som inte fattar ett skit. 12.8m stenen är utmärkt med en prick. Jag la ut ett bete och du svalde det med hull och hår och visade att du har noll förståelse kring sjökort och navigering.

Det går inte att köra rakt över 12.8m stenen med ett så stort fartyg, för det står en grön prick ivägen. Jag anade att du inte skulle fatta denna mycket enkla lilla detalj som är solklar för alla oss som har sjövana.

kustskepparexamen yeah right, och jag är tomten. Hade du haft kustskepparexamen hade du aldrig tänkt tanken att föreslå att ett fraktfartyg som detta skulle gå på fel sida en prick i en situation som denna.

Det blir ännu en gång mycket tydligt att du inte har några som helst navigationskunskaper. Skulle fartyget ha valt en rutt på fel sida pricken, men säkra avstånd åt alla håll, hade kortaste avståndet till 1,3m grundet blivit ungefär en båtlängd. Det är inte ett betryggande avstånd för ett fartyg som ger sig ut på okända vatten utanför utmärkt farled. Och vad du inte heller tänker på är all annan skit som kan ligga där, fiskeredskap, ankrade fritidsbåtar och fan och hans moster. Tänk om fartyget tagit den vägen och sänkt en ankrad båt istället. Snacka om att besättningen hade hängts då.

Du är så okunnig att det är rent patetiskt. Och du gör bara dig själv till mer åtlöje för varje inlägg du skriver.
Titta på sjökortet en gång till. Pricken står nästan 100m till väster om markeringen för 12.8 grundet.
De flesta prickar som inte står fast på grund står en bit ut från grundet. Att du tror att pricken är mitt på det grundaste visar hur fel ute du är. Pricken står på 15m kurvan å inget annat.

1.3m grundet ligger som sagt 1km bort. I gamla sjökort kan man se att farleden faktiskt gick öster om 12.8 m grundet. Det vet alla som är lokalkända. Fiskeredskap betyder, liksom en prick, noll å nada om det är frågan om å rädda liv. Besättningen hade höjts till skyarna, även om de mosat pricken, om de inneburit att de räddade liv.

”Säkra avstånd åt alla håll”. Va fan betyder det? Det räcker å gå 100m på fel sida om pricken om det behövdes vid en akut undanmanöver.

Du trodde djupgåendet på båten var mycket större, sket i det blå skåpet å försöker nu rädda ditt skinn med patetiska personangrepp
Sen att du tror att båten skulle bli skadad om den rammade pricken visar bara hur långt från verkligheten du e. . Pricken hade gjort lika liten skada som snipan…
Citera
2026-07-30, 02:25
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevaevert
Det är redan delat i tråden.
Troligtvis Ra*ona Zor*an 38 år och dottern Id*n 7 år som mist livet 💔

*m
*u
Tragiskt när man ser bilder. Det blir mer mänskligt än diskussioner om båtar,. säkerhet och väderlek osv..stackars familj..hoppas pappan och barnet får all hjälp och stöttning och andra anhöriga.
Citera
2026-07-30, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Pricken står inte på grundet utan 50m närmare farleden.
Vid behov hade fartyget haft absolut NOLL problem att gå på andra sidan pricken.
Varför tror du att fartyget måste ramma pricken?

Men snälla nån, hur dum ska du göra dig själv?
Så nu tror du att man navigerar ett sådant fartyg på fel sida prickarna utanför en farled med centimeterprecision?

Exakt hur nära pricken befinner sig grundet vet vi inte. Det varierar, i vissa fall står dom faktiskt på grunden. Ström och vind påverkar också avstånden eftersom pricken flyter kedjad till en sten på botten.

Det är inte jag som "tror" här, det är du som vägrar fatta. Eller bara har alldeles för lite råg i ryggen för att erkänna att du inte kan och har fel.
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-30 kl. 02:38.
Citera
2026-07-30, 02:30
Medlem
Det ska för korrekthetens skull också notera att skeppets djupgående lastad sommartid är 6,55 meter, inte 4m som jag sett påståtts i tråden.
Citera
2026-07-30, 02:40
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
"ser inte alls några problem med det" skrev du som svar på min fråga till z-henen om det gick bra för fartyget att köra rakt över 12.8m. Men visst nog om det.

Och visst, 12m djup är inget problem för ett fartyg med djupgående på 4m. Men det var liksom inte poängen här. Det står en prick-jävel ivägen, nämligen
Du gick i samma fälla som z-henen. Ni läste inte sjökortet som en befälhavare/navigatör.

Fartyget måste då gå säkert runt pricken, och då kommer genast 1.3 och 4.7m in i bilden, liksom all annan navigationsändring och som du säger övriga öar m.m.

Men det är egentligen helt egalt. Det är bara på ett forum så urballat som flashback som något så urbota dumt ens kommer på tal. Fartyg kör inte på fel sida prickarna , lika lite som lastbilar kör på fel sida mitträcket på motorvägar. Inte alls. Eller till och med ännu mindre.
Jag köper allt det om eventuella ankrade fritidsbåtar, fiskeredskap, att man helt enkelt inte får göra så osv..
Ej heller har jag påstått mig ha vare sig kompetens för eller någon som helst erfarenhet av att navigera fartyg som är större än att man kan gå utanför farled.
Tänkte att lotsen kanske kunnat beordra en sådan manöver i nödfall, om man nu upptäckt snipan i tid, men vid en närmare titt på sjökortet förstår jag att det ser för riskabelt ut, och kanske dessutom helt omöjligt att genomföra.

Min enda erfarenhet av att ha lots ombord är utomlands ifrån, och den gången tog sagda lots över rodret när vi skulle "cut corners" för att hinna till en sluss i tid. Det fick man tydligen inte göra, men det tyckte han att han kunde ansvara för ändå. Dock var den båten under 20 meter...
Citera
2026-07-30, 02:41
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Men snälla nån, hur dum ska du göra dig själv?
Så nu tror du att man navigerar ett sådant fartyg på fel sida prickarna i en farled med centimeterprecision?

Exakt hur nära pricken befinner sig grundet vet vi inte. Det varierar, i vissa fall står dom faktiskt på grunden. Ström och vind påverkar också avstånden eftersom pricken flyter kedjad till en sten på botten.

Det är inte jag som "tror" här, det är du som vägrar fatta. Eller bara har alldeles för lite råg i ryggen för att erkänna att du inte kan och har fel.
Centimeter? Du saknar helt förståelse för proportioner. Det är stora avstånd på sjön. Kilometer till grundet du var rädd för.
Och nej, ström å vind påverkar INTE prickens position, hur skulle det se ut i trånga farleder om pricken helt plötsligt skulle stå 10-15 meter fel
Pricken står precis där den är markerad på sjökortet. Kättingen är såpass sträckt att pricken bara kan flytta sig några enstaka meter. Prickarnas exakta position kollas noga varje år av sjöfartsverket. Isen kan flytta dom om man har otur. Denna prick i fråga är över 50m från det grundaste så här fanns gott om utrymme. Men ingen hade klagat om man rammat pricken å räddat liv.
Att du öht tar upp omtanke om fiskredskap i diskussionen visar att du inte riktigt förstår hur långt man sträcker sig för att rädda liv.
Citera
2026-07-30, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nu var väl frågan, om det skulle vara möjligt att väja om man upptäckt ett hinder(fritidsbåt)?
Vad väljer man då, att köra på pricken eller fritidsbåten när djupet till grundet är ett ickeproblem?

Nej, det var inte frågan. Det du tar upp nu är en helt annan fråga, med ett helt annat svar. Dessvärre visar dock historiken att de små båtarna dessvärre ryker ändå i sådana situationer, även om jag håller med om att det hade varit bättre om det stora fartyget väjt. Men dom gör sällan det ens då.

Här gällde frågan vållande. Jag påstod att fartyget inte kunde väja pga ön om styrbord och grundet/pricken om barbord och att snipan därför var skyldig att hålla undan för fartyget pga dess hämmade manöverförmåga, COLREG 18.

Då vaknade trollen
Citera
2026-07-30, 02:47
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Det ska för korrekthetens skull också notera att skeppets djupgående lastad sommartid är 6,55 meter, inte 4m som jag sett påståtts i tråden.
Inte ens detta får du rätt. 6.55 är fullastad. Under 4m med bara ballast

Misje Verde» var inte lastad utan gick i så kallad ballast (utan last) under sin seilas från Uddevalla till Kragerø.
Citera
2026-07-30, 02:50
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Nej, det var inte frågan. Det du tar upp nu är en helt annan fråga, med ett helt annat svar. Dessvärre visar dock historiken att de små båtarna dessvärre ryker ändå i sådana situationer, även om jag håller med om att det hade varit bättre om det stora fartyget väjt. Men dom gör sällan det ens då.

Här gällde frågan vållande. Jag påstod att fartyget inte kunde väja pga ön om styrbord och grundet/pricken om barbord och att snipan därför var skyldig att hålla undan för fartyget pga dess hämmade manöverförmåga, COLREG 18.

Då vaknade trollen
Jo, det var frågan. Du påstod att man inte KUNDE köra över grundet pga att det stod en prick där.
De som läst nån form sv navigation vet att det är ett fullt möjligt scenario om det är snack om att rädda liv.

Men du visar ju tom omtanke förvriden att skada fiskeredskap vid en undanmanöver såförstår att ramma en prick blir omöjligt förvdig att förstå.
Senast redigerad av ZilverZodde 2026-07-30 kl. 02:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in