Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Det betyder exakt det, att man inte får hindra. Det gäller alla riktningar och alla farter. Man får inte utgöra ett hinder.
Tja, jag vet inte vad du menar med "in blanco", men regel 9 gäller i alla siktförhållanden i alla trånga farleder, alltid. Där får båtar under 20 meter inte hindra större fartyg.
Andra fartyg må ha andra regler att följa, exvis regel 13, men det undantar inte båten <20m från regel 9.
Nej, inte alls. Det är du som fortfarande inte förstått sjövägsreglerna. Inte en chans att du har den erfarenhet du påstår om du inte ens förstår denna extremt grundläggande detalj.
Nu behöver du inte försöka vara så tuff, det är otrevligt.
Hindra betyder att man inte får göra en manöver som försvårar och givetvis att man med säker framfart uppfyller Styrbord i led (9a). Inte att man har skyldighet "försvinna ur vägen". Det primära ansvaret faller dock tillbaka på Regel 13 förstärkt av 9e, och ansvarsfrågan är solklar. Allting faller tillbaka på att lastfartyget inte hade tillbörlig utkik i sin färdriktning (risk för kollision). Att hävda dålig sikt kan vara en utväg men väcker många andra skyldigheter.
Gällande 9a (styrbord i led) så är min åsikt att snipan uppfyllt sina skyldigheter till stor del. Kunde han säkert navigera närmre Katten? Ja. Låg han väl styrbord i led 100 m ut från mitten? Absolut. Många gamla prejudikat fokuserar mer på avstånd från farledens mitt och om "tillräckligt utrymme" givits. Misje Verde hade flera hundra meter bred kanal att använda för omkörning. Jämför med en liknande situation i Elbe eller Göteborgs inlopp där man skall vara glad om hela kanalen är såpass bred. Och där måste mindre båtar slicka bojar och dykdalber.
Dessutom kommer försvaret att behöva hävda trång farled, vilket kräver att "fartyget inte säkert kan framföras utanför leden". Detta gäller i bojade leder och smala kanaler. Mellan Katten och Lövön är det 600-700m seglingsfritt vatten. Åklagaren kan hänvisa till hur fartyg normalt beter sig i området och, som någon i tråden hävdade, så är det en vanlig mötespunkt upp till Hakefjorden. Således är det t o m tveksamt om regel 9 kan tillämpas.
I alla fall ovan, faller det principiella ansvaret tillbaka på regel 13 och 9e. Reglerna har en definierad hierarki som har befästs i många tidigare fall - främst i Storbritannien.