2026-09-12, 17:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Det blir säkert så här att kaptenen och lotsen anses ha gjort det dom ska och hade dom haft turen att upptäcka snipan hade dom kunnat agera men inget som är helt avgörande för händelseförloppet så dom kommer inte att hållas direkt ansvariga för olyckan.
Däremot den som framförde snipan har ett stort ansvar och det borde ju naturligtvis prövas rättsligt.

sansa dig två veckor tills domen kommer och spar din energi så kommer du få se hur det går för personer som framför stora lastfartyg utan att ha koll på vad de gör och kör ihjäl folk. Svea rikes domstolar kan hantera detta på det sätt som sig bör. håll i, håll ut.
Citera
2026-09-12, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Någon som har någorlunda utvecklad hjärna och inte lider av Dunning-Kruger förstår att det är skillnad på hur man väljer väg på land och till sjöss. Bla hur man väljer att positionera sig i farled.
Det framkom både i FUP:en och under rättegången var de hade positionerat sig i farleden. Fråga Dunning-Kruger om du har missat det.
Citera
2026-09-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Förstår du inte anledningen till att han skulle köra vidare?
Han kan inte försöka smita från en olycka han inte vet om har skett.
Han har ju varit frågande till varför och inte fått nått svar och inte velat tappa tid till destinationen.
Redaren har inte ringt och "beordrat" honom - redaren har ringt och informerat honom den information KBV inte gett honom.
Därefter har han naturligtvis vänt om när han förstått det varit "allvar" så att säga.
Han har ju trott att anledningen varit någon löjlig bagatell/formalia.

Hela händelseförloppet med "omvändningen" är bara misskommunikation - det finns inget ont uppsåt bakom det.
Det förstår alla normalt funtade människor.

Men om han nu mot förmodan inte får villkorlig dom utan får 3 månader som faktiskt skall avtjänas på lågrisk öppen anstalt måste han ju återvända till Sverige för att avtjäna den eller?

Då menar jag att han hade återvänt. Nu kanske vi aldrig får svar på det dock.
Men betta gärna emot min kanarieresa utifall ;-)

Vet du verkligen 100% att han faktiskt rest hem dock?
Advokaten kanske rått honom stanna i Sverige för det "ser bättre ut" iom domen är så nära förestående?
Det är intressant att du som framställer dig som expert försöker beskriva Kustbevakningens order om att stanna ett fartyg som ett vänligt vädjande.

Testa det om du kör bil och ser blinkande blåljus i backspegeln. Stanna inte, kör vidare med motiveringen att du inte vill tappa tid till destinationen.
Senast redigerad av N.Armstark 2026-09-12 kl. 17:17.
Citera
2026-09-12, 17:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är intressant att du som framställer dig som expert försöker beskriva Kustbevakningens order om att stanna ett fartyg som ett vänligt vädjande.

Testa det om du kör bil och ser blinkande blåljus i backspegeln. Stanna inte, kör vidare med motiveringen att du inte vill tappa tid till destinationen.

Rent tekniskt kan inte KBV bestämma över MV när hon passerat 12NM gränsen.
Men visst det är irrelevant i det här fallet för Kystvakten i Norge hade ju ändå skickat tillbaka henne.

Du förstår dock inte min poäng. Rysskaptenen har inte försökt smita.
Han har trott att KBV lallat om nått felaktigt ifyllt dokument ("formalia") och därför har han ifrågasatt detta och tänkte att - ähhh jag kör vidare så får vi ta i den frågan senare. ETA till destinationen har varit viktigare än nån missad rad på en oljedagbok eller vad han nu trott det handlat om.

Om du på riktigt tror att ryssen försökt "smita" till Norge då är du "truly lost" min vän !
Citera
2026-09-12, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG505
Rent tekniskt kan inte KBV bestämma över MV när hon passerat 12NM gränsen.
Men visst det är irrelevant i det här fallet för Kystvakten i Norge hade ju ändå skickat tillbaka henne.

Du förstår dock inte min poäng. Rysskaptenen har inte försökt smita.
Han har trott att KBV lallat om nått felaktigt ifyllt dokument ("formalia") och därför har han ifrågasatt detta och tänkte att - ähhh jag kör vidare så får vi ta i den frågan senare. ETA till destinationen har varit viktigare än nån missad rad på en oljedagbok eller vad han nu trott det handlat om.

Om du på riktigt tror att ryssen försökt "smita" till Norge då är du "truly lost" min vän !
Han tänkte strunta i Kustbevakningens uppmaning, du får väl kalla det vad du vill. Oljedagböcker är av intresse för Transportstyrelsen, det är en annan myndighet.

Jag tror inte att vi är vänner.
Citera
2026-09-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Han tänkte strunta i Kustbevakningens uppmaning, du får väl kalla det vad du vill. Oljedagböcker är av intresse för Transportstyrelsen, det är en annan myndighet.

Jag tror inte att vi är vänner.

Aj aj aj, missade rader i oljedagboken har stor potential till gallerskakning! Om det var något jag var noga med att sköta var det oljedagboken.
Citera
2026-09-12, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
haha, du är rolig du. Tror du att det är så det ser ut, har vi krav på förarbevis skepparexamen?

Nej, så denna regel är den regel vi kan hoppas att alla klarar av(utom pappan i snipan då)

Alla har ett absolut ansvar för att hålla god uppsikt runt hela fartyget och att göra sitt yttersta för att undvika incidenter oavsett vem som har rätt till väg.
Inte för snipan... Båtar under 12 meter är undantagna alla former av kompetensbevis.
Så hahah på dig själv. Du är varken rolig eller kunnig.
Citera
2026-09-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
haha, du är rolig du. Tror du att det är så det ser ut, har vi krav på förarbevis skepparexamen?

Nej, så denna regel är den regel vi kan hoppas att alla klarar av(utom pappan i snipan då)

Alla har ett absolut ansvar för att hålla god uppsikt runt hela fartyget och att göra sitt yttersta för att undvika incidenter oavsett vem som har rätt till väg.

Jag vet att det är så det ser ut. Jag föreläser i sjöfartsjuridik (sjörätt). Hela syftet med regel 5 om utkik är att du ska få information om hur du ska kunna tillämpa resten av sjövägsreglerna. Internationella sjöfartsorganisationen är också väldigt tydlig med att reglerna 4-10 är ett system som hänger ihop.

Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.

De som inte följer sjövägsreglerna och som följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden. Om större fartyg börjar förvänta sig att alla mindre fartyg aktar på sig - trots att tanken inte är så - för att de kanske vill känna sig snälla - ja men då kommer de större fartygen att börja förvänta sig att alla mindre fartyg flyttar på sig. Det finns mycket forskning på att sannolikhetsinlärning skapar olyckor både i vägtrafiken som inom sjöfarten.
Citera
2026-09-12, 19:39
Medlem
Graavargs avatar
Diskuterade olyckan med brorsan i telefon idag. Han har också rätt mycket sjövana, men bor numera i ett annat land. Vi har båda rört oss i andra länders farvatten och därför kom en grej på tal som jag inte hittills har tänkt på. Försökte kolla bakåt i tråden, men hittade inte just den poängen (herregud vilken lång tråd det har blivit..).

De sjöfartsregler som den svenska lagstiftningen hänvisar till och bygger på är faktiskt internationella. Det skapar förstås en situation där ett land, Sverige, inte kan börja göra sina egna uttolkningar. Då blir det dels kaos och dels blir det snabbt stora problem med alla fartyg från andra länder som kontinuerligt rör sig genom svenska vatten och som följer den internationella uttolkningen.

Nu har jag aldrig varit anställd på ett fartyg, men det finns ju såna riktiga "sjömän" i tråden. Och jag skulle tro att de är väldigt medvetna om hur "trång farled" och väjningsplikten för mindre båtar (regel 9 & 10) tolkas runt om i världen. Visst, man håller förstås koll, och signalerar när det behövs. Men det är liksom ingen tvekan att det är den lilla båten som ska pallra sig undan. Det är en helt absurd tanke att nån VLCC, i farled, ska göra en omkörning runt en långsam djonk, det vad den gör är tutar/signalerar och fortsätter på sin kurs. Det gör de t.o.m. på öppet hav om de ligger i en trafiksepareringsfil (som i och för sig inte är "trång farled" enligt regel 9 men har en liknande regel 10). Vi har båda en hel del precis såna erfarenheter: större fartyg som tycker att vi borde pallra oss undan, ibland signalerar de bara för att man ser ut att ha kurs mot farleden (det blir lätt så när man seglar... ).

Nu är det inte alls sagt att man klarar av att inkludera det på tingsrättsnivå, men redan hovrätten kommer nog att vara fullt medveten om att svensk rättspraxis i frågan måste vara samma praxis som tillämpas globalt.
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-12 kl. 19:43.
Citera
2026-09-12, 20:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Jag har följt rättegången ganska noggrant. Väldigt förenklat handlar den stora frågan om vem som hade ansvar för utkiken på Misje Verde och om kaptenen och/eller lotsen varit så oaktsamma att det medför straffrättsligt ansvar.

Kaptenens uppfattning är i princip att lotsen tog över den praktiska navigeringen. Han frågade lotsen om han kunde ägna sig åt pappersarbete och fick ja till svar. Kaptenen har därför uppgett att han uppfattade det som att lotsen även höll uppsikt framåt.

Lotsens uppfattning är däremot att han ansvarade för lotsningen/navigeringen men inte var fartygets utkik. Försvaret har bland annat hänvisat till vakthållningsreglerna, där den formella utkiksfunktionen ska fullgöras av en behörig besättningsmedlem. Lotsen tillhör inte fartygets besättning.

Åklagaren menar däremot att båda varit oaktsamma. Kaptenen hade fortfarande ansvar för att bryggvakten var korrekt organiserad och att erforderlig utkik hölls. När det gäller lotsen är åklagarens inställning ungefär att han inte kan frånsäga sig ansvar för vad som hände framför fartyget när han faktiskt navigerade det och dessutom hade accepterat att kaptenen ägnade sig åt administrativa uppgifter.

En annan viktig fråga har varit sjövägsreglerna. Åklagaren anser att detta var en upphinnandesituation enligt regel 13. Misje Verde kom upp akterifrån och var då det upphinnande fartyget. Ett upphinnande fartyg ska hålla undan för det fartyg som upphinns och den skyldigheten upphör inte bara för att det mindre fartyget befinner sig på ett visst ställe i farleden.

Försvaret har bland annat argumenterat kring regel 9 om trånga farleder och det mindre fartygets skyldighet att inte hindra ett fartyg som endast kan framföras säkert inom en sådan farled. Där blir frågan dels om platsen ska betraktas som en trång farled i sjövägsreglernas mening, dels vilken betydelse det i så fall får i just den här situationen. Det innebär inte automatiskt att regel 13 om omkörning försvinner.

Därför tycker jag att det blir lite missvisande att säga att olyckan hade kunnat undvikas om fritidsbåten bara hade hållit sig borta från mitten. Sjövägsreglerna bygger på bestämda ansvarsfördelningar. Om domstolen kommer fram till att Misje Verde var upphinnande fartyg hade hon en mycket tydlig skyldighet att hålla undan.

Samtidigt innebär inte varje fel eller regelöverträdelse automatiskt straffansvar. Domstolen måste bedöma kaptenens och lotsens oaktsamhet var för sig och om den varit straffbar samt haft tillräckligt samband med dödsfallet och personskadorna.

Det är därför fullt möjligt att båda döms, att bara en av dem döms eller att båda frias. Jag tycker inte att rättegången hittills gör det möjligt att säkert säga vilket det blir.

En särskilt intressant fråga i domen blir lotsens ansvar. Att en lots inte kan ersätta den behöriga besättningsmedlem som ska vara formell utkik är en sak. Om det också innebär att en lots som faktiskt navigerar fartyget kan sakna straffrättsligt ansvar för bristande uppsikt är en helt annan fråga. Högsta domstolen har tidigare accepterat att en lots kan bära ett eget straffrättsligt ansvar för navigeringen trots att befäl finns ombord.

Domen meddelas den 30 september.

Har du någon hänvisning till HD-domen?

Som jag frågat i andra inlägg: om lotsen styr fartyget måste han vara medveten om att kaptenen har vakten på bryggan och inte då samtidigt kan vara utkik, oavsett om kaptenen sysslar med annat eller inte.

Måste inte lotsen då oavsett vara ansvarig för att köra fartyg utan regelmässig utkik?

Och säger verkligen Sjöfartsverkets instruktioner att han inte skall reagera på att fartyget körs i strid med STWC: regler?
Citera
2026-09-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Inte juridiskt.

Jo, juridiskt.
[/quote]

Citat:
Moraliskt i viss mån kanske, men man kan aldrig åtala tanklöshet eller okunskap.

Självklart kan man det, och det är precis vad som skett i åtalet här, tanklösheten kallas vårdslöshet.
Men visst, vi kan kalla det kapten och lots gjort för tanklöshet och okunskap. De var t.ex. okunniga kring problematiken med fartygets aktre trim och den utökade begränsade sikt som detta orsakade.
Jag misstänker dock att domstolen kommer anse att han borde ha uppmärksammat den mycket begränsade sikten, och tillsatt en dedikera utkik just pga den anledningen, och att det var vårdslöst att inte göra så.
Pappan däremot kan inte hävda tanklöshet eller okunskap, eftersom han påstår ha kompetensen efter som han själv uttryckte det i domstolen ha varit på sjön hela sitt liv, och därtill förklarade att han inte tittat bakåt för att han inte ville det. Det var alltså varken tanklöshet eller okunskap, det var ovilja.

Citat:
Det är 100% känslostyrt att vilja lasta pappan här och noll juridik bakom.

Det är 100% tvärtom av skäl som jag precis förklarat och visat ovan genom pappans egna uttalanden enligt ovan.

Citat:
Han har nämligen inte seglat på något olagligt sätt.

Misja Verde har däremot seglat straffbart på 2-3st olika men sammanhängande sätt, och det är rätt o slätt vad åtal handlar om.

Snipan har seglat olagligt på fler sätt en Misje Verde.

Citat:
Vidare till ansvarsfördelningen vilket är spikat men justeras i takt med rättegång.
Nu är man framme vid att troligtvis lots bär huvudansvar för dom 2-3st brott som begåtts då kapten släppts på fri fot.
Kapten kommer dock straffas i lägre grad då viss del av straffansvar alltid finns.

Ingen ansvarfördelning är "spikad", du ljuger när du påstår det. Varför ett behov av att ljuga om det?
Ansvarsfördelningen i den här olyckan kommer med största sannolikhet aldrig att fastlås. Men för alla som kan sjövägsreglerna, vilket är så få i denna tråden att man kan räkna dem på ena handens fingrar, och ändå få fingrar över, så är det tydligt och helt självklart att snipan har ett större ansvar för att två personer omkom, än vad kapten eller lots har.
Citera
2026-09-12, 20:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nu är det inte alls sagt att man klarar av att inkludera det på tingsrättsnivå, men redan hovrätten kommer nog att vara fullt medveten om att svensk rättspraxis i frågan måste vara samma praxis som tillämpas globalt.

Tror Veri-Diktatorn har varit inne och snuddat vid detta resonemang flera gånger tidigt i tråden och blivit både skinnflådd och dragen i leran för det 😀

Trådarna på Facebook och denna tråden är helt nerlusad med massa Svenska brottmålsjurister som låtsas om som att Sverige inte ratificerat London 1972 konventionen och att vi kan följa den lite som vi vill och själva tycker 🤷🏻‍♂️

Det resonemanget fungerar säkert jättebra i en tingsrätt med Von Anka men blir nog något tuffare om man hamnar upp i HD eller Europadomstolen när en miljard dollar står på spel och motparten är Gard eller Swedish Club med HFW eller Clyde vid rodret...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in