2026-09-13, 09:45
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspiketen
Ovanstående kommer från FU. Under själva rättegången sa han däremot såhär enligt Expressens Fredrik Sjöshult:

Om jag velat hade jag haft sikt bakåt, svarar pappan.

Jag skrev om detta tidigare (FB) Fartygskollision utanför Tjörn, två personer saknas, 2026-07-28 - hittade avlidna Sedan kan man diskutera vilket som är värst av "ville inte" och "inte prio ett"
Tja uttalandena kompletterar ju varandra på ett fint sätt.
Citera
2026-09-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammalunda
"Den som är befälhavare på (kör, framför) ett större fritidsfartyg/fritidsskepp med en längd som överstiger 12 meter och en bredd som överstiger 4 meter ska ha skepparexamen, kustskepparexamen eller högre nautisk kompetens."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fritidsbatar/Kunskap-och-kompetens/

Utkik ska finnas samt radarn ska vara bemannad!

Många i tråden tycker det är ok att radarn är obemannad, att lotsen och kaptenen pysslade med annat... Att fartyget var förarlöst vilket orsakade dödsfallen....

Otäckt hur man kan försvara de som direkt orsakade dödsfallen.
Citera
2026-09-13, 10:26
Medlem
TouchMyShadows avatar
Fria kaptenen och lotsen, allt annat vore pinsamt skandalöst för Sverige.

Ge mannen som sänkte snippan gratis syn- och hörselundersökning. Finns det verkligen någon som vågar följa med honom ut i en snipa igen?

Detta är en enda stor charader.
Citera
2026-09-13, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OliviaS96
Jag vet att det är så det ser ut. Jag föreläser i sjöfartsjuridik (sjörätt). Hela syftet med regel 5 om utkik är att du ska få information om hur du ska kunna tillämpa resten av sjövägsreglerna. Internationella sjöfartsorganisationen är också väldigt tydlig med att reglerna 4-10 är ett system som hänger ihop.

Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.

De som inte följer sjövägsreglerna och som följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden. Om större fartyg börjar förvänta sig att alla mindre fartyg aktar på sig - trots att tanken inte är så - för att de kanske vill känna sig snälla - ja men då kommer de större fartygen att börja förvänta sig att alla mindre fartyg flyttar på sig. Det finns mycket forskning på att sannolikhetsinlärning skapar olyckor både i vägtrafiken som inom sjöfarten.

Hej Olivia,

Dina resonemang går just nu inte ihop. Tyvärr, att skriva att man är expert på sjöfartsjuridik ger inga pluspoäng för det är alla här på Flashback. Isåfall får du hänga ut dig själv om du vill ha ngn form av förtroende, för på flashback kan man inte publicera CV anonymt. Alla ljuger här om sin bakgrund.

När du skriver om huruvida att mindre fartyg, dvs fritidsbåtar, ska eller inte ska flytta på sig, så skriver Sjöfartsverket om det ämnet lite överallt. Eftersom du vet att Sjöfartsverket är den myndighet som ansvarar för sjösäkerheten till sjöss så har de både gjort informationsfilmer där de informerar fritidsbåtar att alltid hålla sig undan pga fartygs begränsade sikt. De har även information på deras hemsida att de farleder klassas som trånga, där ska fritidsbåtar hålla undan för större fartyg. Detta vet du också.

Att du då skriver att fritidsbåtar enbart ska hålla sig undan för att vara snälla går emot både Sjöfartsverkets säkerhetsuppmaningar och regel 9 om trånga farleder.

Så nej, att försöka informera här att om fritidsbåtar ska behöva hålla undan - så är det en säkerhetsrisk - det i sig kommer bli en säkerhetsrisk. För även om 99 av 100 fartyg ser en fritidsbåt i färdriktning och ställer sig på tyfonen eller väjer, så kommer det 100:e missa och så har vi nya dödsfall.
Senast redigerad av Halfvarhovding 2026-09-13 kl. 10:34.
Citera
2026-09-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Jag fick en känns det som.

Återhämtade mig och funderar på ett återkommande ord i tråden: ansvarsfördelning.

Rör inte det begreppet försäkringsfrågor vid en sjöförklaring och är då inte egentligen relevant i en straffrättslig rättegång?

80/20, 25/75 osv.
Det är nog en korrekt sammanfattning vad gäller ansvarsfördelningen mellan de båda fartygen.

Sjöförklaringen har ersatts med en brottsutredning och den utredning SHK genomför. Försäkringsbolagen utgår från dessa utredningar och det rättsliga utfallet i frågan om vårdslöshet när de bedömer ersättningsfrågorna.

Om försäkringsbolagen kommer överens utan en egen rättegång så kommer deras bedömning av ansvarsfördelningen troligen inte bli allmänt känd.
Citera
2026-09-13, 11:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Lotsen har agerat i enligt sjöfartsverkets riktilinjer när.det kommer till att använda iPaden som komplement till övrig tillgänglig navigationsutrustning.

Lotsen kan säkert sitt jobb och har agerat i linje med sina instruktioner på de flesta sätt, men har lotsen agerat i linje med Sjöfartsverkets riktlinjer när han tar över styrningen av fartyget trots att han vet att den utkik som STCW: s regler stadgar inte finns?

Citat:
Kanske är det dags för kalla fakta eller uppdrag granskning att gräva lite i hur lotsningsverksamheten bedrivs i sverige.

Fram tills det är utrett så kvarstår det jag sagt ända från början. Fritidsbåtar bör för sin egen säkerhet hålla undan från handelsfartyg i lotsleder.

Ja, det verkar finnas utrymme för en granskning och olyckan understryker vikten av att människor med fritidsbåtar håller god uppsikt även akterut.

Citat:
Sjöfartsverket är inte tillsynsmyndighet för fartygs efterföljande av STCW. Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet för det.

När de nya lotsrerglerna kom för några år sedan är jag ganska säker på att Misje Verde blev lotspliktigt på aktuell sträcka. Innan det kunde hon gå den streckan utan lots.

Märkligt att det är skilt på det sättet. Men innebär det att Sjöfartsverket och deras lotsar inte behöver följa STCW i sin verksamhet? Det låter ännu mer märkligt i så fall.

Edit. Ok, jag läste på lite. Det är logiskt, transportstyrelsen är också tillsynsmyndighet för lotsverksamheten.

Så de borde ju ha synpunkter om denna verksamhet agerar tvärt emot STCW.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-09-13 kl. 11:28.
Citera
2026-09-13, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalabaliken1
Du förstod alltså inte vad jag skrev din fjant. Läs om, begriper du inte då så ska jag försöka förklara bättre
Du förstår inte vad du själv skriver...
En person hävdar att det lite High Chaparall på sjön bland småbåtar.
DU - ja just DU säger "är det så du tror det går till" och följer upp med att försöka insinuera att personen inte känner till att man måste ha någon form av examen.
Problemet med DITT - ja DITT - inlägg är att han du svarade hade rätt. 12 meter är gränsen.
Snipan berörs inte av dessa regler.
Citera
2026-09-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Du förstår inte vad du själv skriver...
En person hävdar att det lite High Chaparall på sjön bland småbåtar.
DU - ja just DU säger "är det så du tror det går till" och följer upp med att försöka insinuera att personen inte känner till att man måste ha någon form av examen.
Problemet med DITT - ja DITT - inlägg är att han du svarade hade rätt. 12 meter är gränsen.
Snipan berörs inte av dessa regler.
Du måste vara knäpp eller så kan du inte läsa.

Finns inget krav alls på de som framför fritidsbåtar under 12 meter!

Ett förarbevis ger dig ingen speciell rätt att framföra fritidsbåtar!

Vilka regler berörs inte snipan av och vart har jag isåfall hävdat motsatsen?

Tror inte du törs eller kan svara på detta då du varken verkar kunna läsa eller kan något om sjöfart du har bara hitta en tråd att tramsa i
Citera
2026-09-13, 11:55
Medlem
ZilverZoddes avatar
[quote=Veridictores|95923735]
Jag kan inte påminna mig att någon har hävdat att snipan skulle ha huvudansvar för den tragiska utgången av olyckan, däremot är det många troll som ideligen påstår att skeppet ensamt har det fulla ansvaret. Det om något visar hur totalt okunniga dessa troll är.

För egen del har jag sedan länge hävdat att snipan har mer än halva ansvaret, något jag också sakligt förklarat grunderna till.
[/QUOTE

” Jag kan inte påminna mig att någon har hävdat att snipan skulle ha huvudansvar för den tragiska utgången av olyckan”

” För egen del har jag sedan länge hävdat att snipan har mer än halva ansvaret”

Mer än halva ansvaret ÄR huvudansvaret, avd goddag yxskaft
Citera
2026-09-13, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzes
Exakt, men för de som kappseglar, ska de räknas som trånga. Men det handlar om att de som anordnar kappseglingen gör tydligt för alla deltagare att de inte får störa trafik i farlederna.

Ja, precis, och detta är ett undantag på samma sätt som att Göteborgsvarvet förändrar trafiksituationen.
Citera
2026-09-13, 12:35
Medlem
Hur kommer pappans försäkringsbolag agera? Ett direkt hån mot alla ansvarstagande försäkringstagare om han får 100 % ersättning.
Citera
2026-09-13, 13:03
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Hej Olivia,

Dina resonemang går just nu inte ihop. Tyvärr, att skriva att man är expert på sjöfartsjuridik ger inga pluspoäng för det är alla här på Flashback. Isåfall får du hänga ut dig själv om du vill ha ngn form av förtroende, för på flashback kan man inte publicera CV anonymt. Alla ljuger här om sin bakgrund.

När du skriver om huruvida att mindre fartyg, dvs fritidsbåtar, ska eller inte ska flytta på sig, så skriver Sjöfartsverket om det ämnet lite överallt. Eftersom du vet att Sjöfartsverket är den myndighet som ansvarar för sjösäkerheten till sjöss så har de både gjort informationsfilmer där de informerar fritidsbåtar att alltid hålla sig undan pga fartygs begränsade sikt. De har även information på deras hemsida att de farleder klassas som trånga, där ska fritidsbåtar hålla undan för större fartyg. Detta vet du också.

Att du då skriver att fritidsbåtar enbart ska hålla sig undan för att vara snälla går emot både Sjöfartsverkets säkerhetsuppmaningar och regel 9 om trånga farleder.

Så nej, att försöka informera här att om fritidsbåtar ska behöva hålla undan - så är det en säkerhetsrisk - det i sig kommer bli en säkerhetsrisk. För även om 99 av 100 fartyg ser en fritidsbåt i färdriktning och ställer sig på tyfonen eller väjer, så kommer det 100:e missa och så har vi nya dödsfall.

Nej, där har du helt fel på många logiska plan. De två båtar upptäcktes inte av MV. Den främre av dessa som gick i kolonn hade även motorproblem vilket skulle kunna leda till nedsatt möjlighet för undanmanöver. Med ditt resonemang kan yrkestrafik ge tusan i framförvarande trafik om det är fritidsbåtar och bara köra över dom. Utifrån det du skriver kan ett fartyg i yrkestrafik staka ut sin färdväg och låta autopilot göra allt medans bryggan är helt obemannad så länge det bara är fritidsbåtar runtomkring.
Det kanske funkar i u-länder där störst går först och människoliv inte räknas lika högt. Vill du ha det så kan du flytta till Bangladesh, där de inte ens hört ordet sjösäkerhet och ännu mindre vet vad det betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in