Citat:
Ursprungligen postat av
OliviaS96
Jag vet att det är så det ser ut. Jag föreläser i sjöfartsjuridik (sjörätt). Hela syftet med regel 5 om utkik är att du ska få information om hur du ska kunna tillämpa resten av sjövägsreglerna. Internationella sjöfartsorganisationen är också väldigt tydlig med att reglerna 4-10 är ett system som hänger ihop.
Jag och många fler inom branschen har och håller fortfarande på att försöka påverka beslutsfattare om att ändra reglerna så att även fartyg under 12 meter och som är smalare än 4 meter breda ska omfattas av förarintyg.
De som inte följer sjövägsreglerna och som följer ditt resonemang är med och skapar sjöfartsfarliga beteenden. Om större fartyg börjar förvänta sig att alla mindre fartyg aktar på sig - trots att tanken inte är så - för att de kanske vill känna sig snälla - ja men då kommer de större fartygen att börja förvänta sig att alla mindre fartyg flyttar på sig. Det finns mycket forskning på att sannolikhetsinlärning skapar olyckor både i vägtrafiken som inom sjöfarten.
Hej Olivia,
Dina resonemang går just nu inte ihop. Tyvärr, att skriva att man är expert på sjöfartsjuridik ger inga pluspoäng för det är alla här på Flashback. Isåfall får du hänga ut dig själv om du vill ha ngn form av förtroende, för på flashback kan man inte publicera CV anonymt. Alla ljuger här om sin bakgrund.
När du skriver om huruvida att mindre fartyg, dvs fritidsbåtar, ska eller inte ska flytta på sig, så skriver Sjöfartsverket om det ämnet lite överallt. Eftersom du vet att Sjöfartsverket är den myndighet som ansvarar för sjösäkerheten till sjöss så har de både gjort informationsfilmer där de informerar fritidsbåtar att alltid hålla sig undan pga fartygs begränsade sikt. De har även information på deras hemsida att de farleder klassas som trånga, där ska fritidsbåtar hålla undan för större fartyg. Detta vet du också.
Att du då skriver att fritidsbåtar enbart ska hålla sig undan för att vara snälla går emot både Sjöfartsverkets säkerhetsuppmaningar och regel 9 om trånga farleder.
Så nej, att försöka informera här att
om fritidsbåtar ska behöva hålla undan - så är det en säkerhetsrisk - det i sig kommer bli en säkerhetsrisk. För även om 99 av 100 fartyg ser en fritidsbåt i färdriktning och ställer sig på tyfonen eller väjer, så kommer det 100:e missa och så har vi nya dödsfall.