2026-07-28, 12:29
Avstängd
Det är kvinnorna som står för all skit i ”modern uppfostran”.

Det är det enda relevanta vi måste lyfta upp. Innan det fakta sitter hos folk kommer inte roten av problemen att lösas.

Kvinnorna kommer fortsätta uppfostra efter Aftonbladets senaste skröna helt utan eget resonemang eller logik.
Citera
2026-07-28, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-studie-barns-rorelsefrihet-krymper-far-konsekvenser

Alltså får en 7-åring idag röra sig fritt utan vuxen på ett område på 0,3 hektar, vilket motsvarar en halv fotbollsplan ungefär. 1955 fick ett barn röra sig fritt på 364 stycken fotbollsplaner.

Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar.

Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?
Mja, man vet väl att pedofiler inte straffas och får rabatter och då blir det naturligt att bevaka ungarna
Citera
2026-07-28, 12:30
Medlem
kansascityshuffles avatar
Inte bara invandrare. Tittar man på dumpen.se så rör det sig om många svenska män som vill ha sex med barn. Man måste hålla koll på sina barn.
Citera
2026-07-28, 12:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Ta in fler muslimer så blir det bättre för barnen.
Magda lovar det, hon säger att vi behöver fler muslimer så vi kan känna oss säkra.

Inte bara arga Maggan. Kristersson likear hennes inlägg också. Ni vet ju hur det går för gatubarn i Indien? Förhindrar knappast Kristersson från att beställa in en massa Indier..

Eller Pakistanska våldtäktsmän i Storbritannien.. Kristersson han håller på och börja likea dessa också.

Vinsten kommer ju komma lite längre fram.. Påstår de..
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-28 kl. 12:36.
Citera
2026-07-28, 12:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Staten har en stor roll i detta. Den förälder som skulle släppa ut en sjuåring mer än på Frejs begränsade yta och låta denna ströva omkring som Åsa skulle, om någonting inträffade , utan tvekan åtalas för bristande uppsikt och vållande till olyckan.

Ivriga hobbypoliser inom allmänheten skulle ange föräldrar som betedde sig så och gav barnen frihet och de skulle få orosanmälan och socialtjänsten på sig.
Citera
2026-07-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
När jag var 7 år gammal så härjade jag och kamraterna fritt i skog och på gatorna i området. Oerhört tragiskt att beröva dagens barn ifrån en riktig barndom

Ja jag har samma erfarenhet från min barndom. Mamma sa bara att jag aldrig fick följa med främmande människor även om dessa sa att de kom från mina föräldrar-mamma sa att de bara skulle skicka folk jag kände. Annars var det fritt att ströva var som helat bara jag gav en vag riktning -skogen, dalen, kompisen.Vi härjade i den närmaste stora skogen o byggde kojor för glatta livet. Självklart gick eller cyklade jag för det mesta ensam till skolan. Aldrig att något mer farligt hände än att man på vintern halkade med cykeln.

Jag är uppriktigt förfärad av hur curlade ungar är idag-mina syskonbarnbarn har sådana där armband man kan spåra dem, de är inte två utan mellan sju och elva år gamla! De får inte heller gå till affären själva, knappt att får gå utanför tomten. Ändå flyttade deras föräldrar från ett alltmera ghettofierat storstadsområde till ett mindre landsbygdssamhälle just med devisen” ungarna ska leva tryggare och kunna komma ut i naturen” Jo tjena! De där ungarna får inte leka i böckar o bygga kojor i skogen-inte undra på att de blivit skärmberoende!

Jag undrar om dagens selfieföräldrargeneration meat ser sina barn som ett livsstilsattribut, som ett PROJEKT som man investerar i ?
Citera
2026-07-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ny-studie-barns-rorelsefrihet-krymper-far-konsekvenser

Alltså får en 7-åring idag röra sig fritt utan vuxen på ett område på 0,3 hektar, vilket motsvarar en halv fotbollsplan ungefär. 1955 fick ett barn röra sig fritt på 364 stycken fotbollsplaner.

Kossor får röra sig mer fritt än 7-åringar.

Hur ställer ni er till detta? Ni som har barn, varför tillåter ni inte dom röra sig fritt?

- Trafiken, finns enormt mycket fler bilar nu än vad det gjorde 1955.
- Demografin, betydligt större andel av befolkningen bodde på landsbygden jämfört med idag.
- Föräldrarnas egna uppväxt. De som var föräldrar till sjuåringar 1955 hade själva varit sju år 1925, då de hade fått vara själva, haft ansvar för småsyskon, medan deras föräldrar jobbat hårt på gården. 1955 var det inte riktigt så längre, men det var så föräldrarna av 1955 var uppväxta, och de förde åtminstone delvis vidare det på sina barn.
- Faror som pedofiler etc. uppmärksammas betydligt mer idag. De finns tveklöst 1955 också men föräldrar var inte lika medvetna om det.
- Denna frihet för sjuåringar var inte utan risker. 1955 hade det blivit ovanligt att barn dog, men var fortfarande betydligt vanligare än idag.

Invandringen, som flashback, som alltid, fastnar på, har en väldigt liten del av detta. Redan 1955 fanns det tonårsgäng, och också fulla vuxna, som kunde vara mycket obehagliga, och rentav farliga, för en sjuåring.
Citera
2026-07-28, 12:45
Medlem
norther1s avatar
Vi låt vår äldsta vara ute en hel del själv då vi bor i ett vitt och säkert område med närhet till fotbollsplan, lekplats och en fin trädgård. Allt gick fint tills ett par blattar dykt upp utanför fotbollsplanen och erbjudit ett par grabbar i 10-årsåldern cigg och senare tyngre grejer som gräs. Man har ju också läst om hur detta har skett i andra områden tidigare och då har de också lockat med extrajobb som att skjuta på dörrar osv. Det hela kan gå mycket fort. Alltså ett barn som aldrig haft kontakt med den kriminella världen tidigare inom loppet av dagar eller timmar utför brutala våldsdåd.

Grabbens kompisar bor också i närheten av fotbollsplanen, så vi turas om att hålla uppsikt ifall någon "mörkhårig" person iklädd Gucci eller dylikt närmar sig planen. Blir ett omedelbart samtal till polisen och grabbarna får då leka i trädgården istället. Det är trist, men det är en nödvändighet i dagens Stockholm, även om man bor i ett annars mycket bra område.

Kan också följa grabbens rörelser med GPSen som finns i hans smartklocka och telefon. Alla ansvarsfulla föräldrar borde ha detta så länge som det tillåts av barnen. Är inte speciellt oroad över exempelvis pedofiler då grabben har sällskap hela tiden förutom hemfärden på drygt 200 meter.
Citera
2026-07-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Det är kvinnorna som står för all skit i ”modern uppfostran”.

Det är det enda relevanta vi måste lyfta upp. Innan det fakta sitter hos folk kommer inte roten av problemen att lösas.

Kvinnorna kommer fortsätta uppfostra efter Aftonbladets senaste skröna helt utan eget resonemang eller logik.

Trots att jag är kvinna är jag böjd att hålla med dig. Samhället har kanske fått för mycket av kvinnliga värderingar-jämställdheten, hur mycket den än reelt halkar efter inom föräldrarförsäkring och anvaret för hushållet-har i samhället ( domstolar, lagstiftare, myndigheter, kyrkan, media) har blivit för ojämn.

Jag lyssnade på ett bra inlägg om det på Aron Flams podd, en forskare i filosofi i Lund som har jämfört hur samhällets värderingar ändrats i och med att det blivit övervikt av kvinnor i vissa yrken och samhällssektorer. Huruvida man tycker det är bra eller ej beror ju självklartnpå ens egna värderingar.

Jag själv är konservativ nog att tycka fifty fifty av bägge könen är ok och att värderingarna får brytas mot varandra ( som tes-antites=syntes).
Citera
2026-07-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Vi låt vår äldsta vara ute en hel del själv då vi bor i ett vitt och säkert område med närhet till fotbollsplan, lekplats och en fin trädgård. Allt gick fint tills ett par blattar dykt upp utanför fotbollsplanen och erbjudit ett par grabbar i 10-årsåldern cigg och senare tyngre grejer som gräs. Man har ju också läst om hur detta har skett i andra områden tidigare och då har de också lockat med extrajobb som att skjuta på dörrar osv. Det hela kan gå mycket fort. Alltså ett barn som aldrig haft kontakt med den kriminella världen tidigare inom loppet av dagar eller timmar utför brutala våldsdåd.

Grabbens kompisar bor också i närheten av fotbollsplanen, så vi turas om att hålla uppsikt ifall någon "mörkhårig" person iklädd Gucci eller dylikt närmar sig planen. Blir ett omedelbart samtal till polisen och grabbarna får då leka i trädgården istället. Det är trist, men det är en nödvändighet i dagens Stockholm, även om man bor i ett annars mycket bra område.

Kan också följa grabbens rörelser med GPSen som finns i hans smartklocka och telefon. Alla ansvarsfulla föräldrar borde ha detta så länge som det tillåts av barnen. Är inte speciellt oroad över exempelvis pedofiler då grabben har sällskap hela tiden förutom hemfärden på drygt 200 meter.

Ja set är en jäkligt sorglig utveckling. Som har EN enda orsak ( som man inte får tala om). Nu för tiden får man ej vara lika naiv och tillitsfull som mina föräldrar var när jag o kompisarna härjade runt i skogen på tidigt sjuttiotal! Då fanns det knappt en enda Menabi min hemstad-jag kan vara komma ihåg några greker och chilenare. Aldrig att jag såg någon svart eller arab när jag var ung, greker var nog de mest föraktade då. Men aldrig att jag hörde att de värvade barn till brott, det var mer skrönorna att de inte visste hur man bodde i moderna hus. De få zigenare man såg höll man sig också borta från men det var mer för deras rykte om tjuvaktighet.

Dagens Menablattar är ett helt annat, otäckt, fenomen än de få invandrare som fanns på sjuttiotalet!
Citera
2026-07-28, 12:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Ja jag har samma erfarenhet från min barndom. Mamma sa bara att jag aldrig fick följa med främmande människor även om dessa sa att de kom från mina föräldrar-mamma sa att de bara skulle skicka folk jag kände. Annars var det fritt att ströva var som helat bara jag gav en vag riktning -skogen, dalen, kompisen.Vi härjade i den närmaste stora skogen o byggde kojor för glatta livet. Självklart gick eller cyklade jag för det mesta ensam till skolan. Aldrig att något mer farligt hände än att man på vintern halkade med cykeln.

Jag är uppriktigt förfärad av hur curlade ungar är idag-mina syskonbarnbarn har sådana där armband man kan spåra dem, de är inte två utan mellan sju och elva år gamla! De får inte heller gå till affären själva, knappt att får gå utanför tomten. Ändå flyttade deras föräldrar från ett alltmera ghettofierat storstadsområde till ett mindre landsbygdssamhälle just med devisen” ungarna ska leva tryggare och kunna komma ut i naturen” Jo tjena! De där ungarna får inte leka i böckar o bygga kojor i skogen-inte undra på att de blivit skärmberoende!

Jag undrar om dagens selfieföräldrargeneration meat ser sina barn som ett livsstilsattribut, som ett PROJEKT som man investerar i ?

Också reflekterat över hur vuxna idag, som själva vuxit upp med väldigt stor frihet och ansvar valt att curla sina barn så pass mycket. Min äldsta syster släpptes iväg själv med ansvar för oss småsyskon när hon var kanske 10-12 år, för att åka och bada, äta på snabbmatsrestauranger, gå på bio och så vidare. Vi cyklade eller tog buss själva. Självklart en vanlig mindre stad utan något farligt, men ändå. Hennes barn är nu i sena tonåren bor i en ännu mindre och säkrare ort, och får knappt åka till kompisar själva, utan det är skjuts överallt och incheckningar via telefon stup i kvarten.
Citera
2026-07-28, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1

Ja set är en jäkligt sorglig utveckling. Som har EN enda orsak ( som man inte får tala om). Nu för tiden får man ej vara lika naiv och tillitsfull som mina föräldrar var när jag o kompisarna härjade runt i skogen på tidigt sjuttiotal! Då fanns det knappt en enda Mena i min hemstad-jag kan vara komma ihåg några greker och chilenare. Aldrig att jag såg någon svart eller arab när jag var ung, greker var nog de mest föraktade då. Men aldrig att jag hörde att de värvade barn till brott, det var mer skrönorna att de inte visste hur man bodde i moderna hus. De få zigenare man såg höll man sig också borta från men det var mer för deras rykte om tjuvaktighet.

Dagens Menablattar är ett helt annat, otäckt, fenomen än de få invandrare som fanns på sjuttiotalet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in