2026-07-29, 01:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vilken fin tråd. 1955 var samhället lite annorlunda än 2026. Man behöver inte förklara det mer än så.

Men om man vill så finns det givetvis gott om noder att undersöka.
Citera
2026-07-29, 01:50
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Inte bara invandrare. Tittar man på dumpen.se så rör det sig om många svenska män som vill ha sex med barn. Man måste hålla koll på sina barn.
Enda skillnaden är väl att de lyfts fram. Är ju knappast så att det egentligen är fler peddos nu än 1955 per capita, det lär nog vara ganska konstant. Risken att råka illa ut bör vara ungefär samma som då och visst finns väl alltid en risk men det gjorde det när du var liten och fick röra dig runt i området en hel dag utan att ens ha en telefon att ringa hem med.
Citera
2026-07-29, 02:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Lyssna på p3 dystopia om överbeskyddande föräldrarskap. Samhället har blivit säkrare och säkrare rent statistiskt, ändå begränsar föräldrar mer och mer. Barn kommer ännu mer än katastrofen idag, må psykiskt dåligt och vara självmordsbenägna om några år. Föräldrar som begränsar sina barn utifrån sin egen rädsla är verkligen ett samhällsproblem och skadligt för individen.

När mina ungar var 7 fick dom cykla till centrum ett par kilometer bort, då bodde vi i hus i ett invandrartätt område. Jaha, plockar dom pengarna av dom så är det väl en erfarenhet, jag försökte, och försöker än, förbereda mina barn på det mesta, utan att skrämma.

Idag är dom 12&13, dom tar buss och tunnelbana mellan träning, polare, aktiviteter etc.

Sen skjutsar jag också en del, men jag gör inte detta för att jag är lat, tvärt om är det en betydligt enklare väg för mig att skjutsa runt. Jag vill inte släppa ut ett par mähän och samhället om några år bara. Skrämmande många verkar dock inte ha ett bekymmer med att man skapat ett korkat underutvecklat barn som vid 16 års ålder inte är förmögen att ta sig någonstans, slänga ihop käk, söka sommarjobb etc.
Nej, föräldrar ser inga varningstecken, problemen uppstår först när föräldrar fyra år senare förväntar sig att barnet ska ut i världen, men sitter mest där som nån skadeskjuten mås och gapar. Men då är det för sent, det var för sent redan 10 år tidigare. Självständighet och initiativtagande måste man börja gynna när barnen är små
Hoppas att fler läser detta, grymt bra inlägg och så otroligt viktigt.
Citera
2026-07-29, 03:02
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Då bodde du nog centralt i en storstad. Jag minns skolpoliser nån enstaka gång på 1970-talet, jag tror staten insett att man inte kunde ha 1300 trafikdöda per år så de gjorde pliktskyldigt några kortare projekt. Vi fick även cykelträning med levande polis i trafik två gånger ca 1970, polisen gick runt och kollade allas cyklar och gjorde honnör.

Alla killar hade livsfarliga cyklar med hotrod-styren och limpa. Min hade växelspak i mitten på ramen. Vid olycka gled hela pojkkroppen framåt på ramen och landade alltid på spaken med känsligaste delen. Ingen curling där kan jag säga.
https://www.invaluable.com/auction-lot/1968-coppertone-stingray-typhoon-boys-bicycle-27-c-82e45f4af7
hahaha ja fyfan. Jag lyckades krocka en gång och flög in med huvudet i bakhuvudet på den som satt på pakethållaren på cykeln framför. paketet hamnade precis där styret är fäst och fick ett stort jack just ovanför kuken (är fortfarande ett ärr där 20 år senare. Hjärnskakning och avsvimmad för jag åkte jävligt fort men kollade bakåt och sen rakt in i cykeln framför som stod stilla. Eftersom man på den tiden var cool hade man ju givetvis ingen hjälm heller. Men men, lesson learned. Även om man som förälder givetvis vill undvika sånt hade jag inte velat ha det ogjort, det lärde mig mycket.
Citera
2026-07-29, 03:40
Medlem
Tilliten människor emellan har försvagats helt klart.
Citera
2026-07-29, 03:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
Fria leken e död.

Kulturföreningen är dålig.
Ingen förväntar dig andra barn item itne end barnen själva. Smsar föräldrar för att få leka me andra barn.
Krävs fan stora förändringar så de blir bra igen!

Bilarna, invandrarna, gängen och elsparkcyklar
är fler, större och snabbare. Visar mindre hänsyn och förväntar sig eller bryr sig heller inte att de ska va barn ute.

Mängden barn är ett skyddsnät i sig för barnen. Om nån råkar illa ur hjälper några o en hämta en vuxen. Kom de en bloggare sprang de modiga barnen fram o skrämde iväg han. Yngre barnen va många så när äldre barn bettede sig illa eller styrde leken drog de yngre i iväg o va mig sig själva.

Så mycket mekaniker e annorlunda idag.
Folk e livrädda för TBE och tjocka Elna -gubbar och skäggiga invandrade. Med viss rätt.
hahaha, fattar ju vad du tänkte skriva men detta fick mig att garva rakt ut. "Kom det en bloggare" hahaha.
Citera
2026-07-29, 04:19
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag fattade rätt sent att under min uppväxt när föräldrarna sa "ut och lek" så ville de egentligen bara bli av med en.

När jag testade "ut och lek" med mina egna ungar funkade det inte. De ville alltid att jag skulle följa med. Så jag tror både föräldrar och barn är av en annan sort nuförtiden. Eller relationen mellan barn och föräldrar har ändrats.
Det där borde ju fungera som en alarmklocka beroende på hur gamla de är. Ungar VILL ju i vanliga fall göra grejer själva eller med kompisar. Att de vill ha med er som föräldrar låter inte bra och då är de nog rädda att testa saker på egen hand. Ni måste pusha dem att utforska världen på egen hand. Kom ihåg hur det var när du var liten, ge dem samma frihet.
Citera
2026-07-29, 04:56
Medlem
Så fort en unge smitit ut och drunknat i grannens damm så skriker folk här om att föräldrarna saknat uppsikt och att de är dåliga föräldrar.
Men om ungen inte tillåts lämna tomtgränsen utan uppsyn så är de för kontrollerande.
Fuck if you do and fuck if you don’t.
Citera
2026-07-29, 04:57
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Jag vet inte hur man kan spendera 5 minuter i en storstad och inte förstå vad detta beror på. Trafiksituationen är den närapå allenarådande orsaken. Kaozblattar den sekundära. Curling påverkar väl med nån procent i marginalen, kanske.
Knappast. Var minst lika farligt i storstaden för hundra år sedan. Curling är garanterat den största anledningen. Allt är sjukt ängsligt. Det är jättetrist att skrapa upp knäna men ack så viktigt att ha gjort. Vi alla överlevde TROTS att ingen hade koll på oss, det är extremt viktigt att man får friheten och att testa gränser. Om man är curlad i 18 år kommer man tyvärr inte klara sig sedan i många fall, det är en sjuk otjänst även om intentionen är god.
Citera
2026-07-29, 04:59
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Så fort en unge smitit ut och drunknat i grannens damm så skriker folk här om att föräldrarna saknat uppsikt och att de är dåliga föräldrar.
Men om ungen inte tillåts lämna tomtgränsen utan uppsyn så är de för kontrollerande.
Fuck if you do and fuck if you don’t.
Visst men det är extremfall som också hände för 50 och 100 år sedan bara att alla inte kunde läsa om det lika enkelt som idag. Allt i livet är en risk men givetvis ska man försöka göra barnen så självständiga man kan. Är de unga kan man skrämma dem att vatten är samma sak som döden typ. Det går att se till så de automatiskt håller sig borta utan att man behöver övervaka dem hela tiden.
Citera
2026-07-29, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Visst men det är extremfall som också hände för 50 och 100 år sedan bara att alla inte kunde läsa om det lika enkelt som idag. Allt i livet är en risk men givetvis ska man försöka göra barnen så självständiga man kan. Är de unga kan man skrämma dem att vatten är samma sak som döden typ. Det går att se till så de automatiskt håller sig borta utan att man behöver övervaka dem hela tiden.
Säger du verkligen i en seriös ton att man kan säga ”akta dig för det” och ett barn lyssnar blint? Är du uppvuxen med Jehovas eller något? ”Vatten är samma sak som döden”?
Herrejävlar. Var du aldrig på ett badhus som barn ens?
Kunde du och kompisar inte ens gå och glo på grodyngel i ett sump någonstans utan att mammsis stod bredvid och skrek på er om döden?
Senast redigerad av MissDope 2026-07-29 kl. 05:11.
Citera
2026-07-29, 05:10
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Säger du verkligen i en seriös ton att man kan säga ”akta dig för det” och ett barn lyssnar blint? Är du uppvuxen med Jehovas eller något? ”Vatten är lika med döden”?
Herrejävlar. Var du aldrig på ett badhus som barn ens?
Man kan ju givetvis använda något annat knep. Poängen var att få dem rädda för älven eller sjön och att inte ens gå nära. Kanske känns taskigt men jag tror det funkar. Man kan ju säga att det bor ett odjur där nere i djupet. Och nej, jag är inte kristen eller Jehovas haha.

Men oavsett så förstår ungar oftast vad som är farligt ändå. Jag hade en sjö 3-4 minuter bort och vi lekte där en hel del men man fattade ju riskerna ganska ok ändå. Visst kommer inte ihåg innan jag kunde simma men då kunde jag knappt gå heller så var mer ett ickeproblem.
Senast redigerad av needAlife 2026-07-29 kl. 05:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in