2026-07-28, 18:07
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Ja, trafiken är en fara som är mycket större nu, och som inte har något med invandring att göra.

Skitsnack.
Citera
2026-07-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Skitsnack.

Så du menar att vi inte skulle ha någon trafik om vi inte hade invadring.
Citera
2026-07-28, 18:15
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JinxMe
Tror det finns en helt annan riskmedvetenhet nu, som kanske ibland går till överdrift.
Inte riktigt samma sak, men känns som angränsande ämne: forskare tycker att dagens lekplatser är "för säkra", man har liksom byggt bort allt som skulle hunna medföra minsta lilla risk, vilket gör att barn inte får träna på att göra riskbedömningar (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lekplatser-for-sakra-for-barns-basta)

Idag bäddar in ungarna som michelingubbar så de inte ska göra sig illa. I min barndom lärde man sig att klantar man sig så gör det ont. Vet inte vilket som är bäst.
Citera
2026-07-28, 18:18
Medlem
Såklart att folk ska sätta igång o skylla på invandringen så får de får chansen men jag tror frågan är betydligt mer allmän än så, eller svaret snarare.
Man är ju som förälder väldigt mycket mer riskmedveten nu, om all skit som kan hända, jag bor ute på vischan och det finns ärligt talat inte en enda invandrare i närheten så jag kan garantera att det inte handlar om det i mitt fall iallafall..
Förr körde min morsa tex med mig o syrran o en insats i baksätet där man låg ner obältad när vi var små, det gör jag inte med mina barn numera eftersom jag inte är lika dum i huvudet som mina päron utan vet vad som händer om man krockar osv.
Jag låter inte heller min yngsta unge vara ute o ränna ensam nära vatten etc eftersom jag vet vad som händer om han trillar i, mina föräldrar var uppenbarligen sjukt mycket mer chill än mig men jag undrar rätt ofta hur i helvete jag o mina vänner ens överlevde😅🥴
Tror man är mer medveten om saker som kan gå åt skogen, med alla mobiler etc så tror jag även vi är mer vana vid att ha kontroll över vart alla i familjen är osv och en 7åring har väl i regel ingen telefon på sig heller så att släppa ut dem vind för våg känns läskigt, även om vår yngsta rör sig relativt fritt här, men inte så jag inte kan se honom…
Jag vet inte, men jag tror inte det har med invandrare att göra i vilket fall.
När det gäller oro över att ens barn ska bli kidnappat av nån pedofil etc så är det knappast invandrare jag nojjar över, snarare en vit gammal incelgubbe🤢🥴
När det gäller trafik etc så är jag helt klart mer orolig nu när varannan idiot sitter med en mobil i näven när den kör, det gör mig absolut orolig, mer orolig än vad mina föräldrar var utan tvekan..
Citera
2026-07-28, 18:23
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så du menar att vi inte skulle ha någon trafik om vi inte hade invadring.

Det jag menar är att OM jag skulle ha ett sjuårigt barn, så skulle jag göra riskbedömningen att barnet blir överkört och dödat som skyhögt mycket större idag, än 1974.
Tack vare troliga blattar bakom ratten, ja.

Så riskanalysen ger, att ingen skaffar barn, överhuvudtaget.
Citera
2026-07-28, 18:24
Medlem
Jachins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ja vad tror du det beror på..? Vad har blivit annorlunda sedan dess i Sverige?

Det har ju blivit mycket mer rasism i vårt samhälle, är det det du syftar på?
Senast redigerad av Jachin 2026-07-28 kl. 18:26.
Citera
2026-07-28, 18:25
Medlem
Min mormor bodde centralt i Gbg och på 80-talet rörde jag mig fritt på Avenyn med omnejd som 7åring. Inga problem alls. Nu hade det väl renderat i en orosanmälan direkt!
Citera
2026-07-28, 18:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Som väntat, tråden handlar redan om invandrare. Helt otroligt hur snabbt det går nu för tiden.

Det är väl kanon att folk har börjat inse det uppenbara problemet fortare nu för tiden.
Citera
2026-07-28, 18:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Hon har helt rätt. När min mormor var i den åldern så gick hon flera kilometer ensam själv till och hem från skolan. Hon har berättat hur hon sprang hem vissa mörka kvällar på grund av ögonen och skuggor inne i skogen så hon sprang utav helvete fram och tillbaka de flesta mörka dagar.

Men det är andra tider nu, och ni har tagit in människor från andra kulturer så det är klart att det påverkar hur fri dom är.

Förr var det trollen i skogen som var den stora faran (och dem var bara påhitt) idag är det Abdhullah under något svenskt falsknamn eller några pakistanier/indier

Det är precis den överdrivna rädslan som leder till att barn inte får röra sig fritt idag.

Troligen är den ökade tillgången till nyheter en stor faktor. Folk läser eller hör om barn som våldtas och mördas och tror därför att det är ett mycket vanligare fenomen än det är.
Citera
2026-07-28, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det jag menar är att OM jag skulle ha ett sjuårigt barn, så skulle jag göra riskbedömningen att barnet blir överkört och dödat som skyhögt mycket större idag, än 1974.
Tack vare troliga blattar bakom ratten, ja.

Så riskanalysen ger, att ingen skaffar barn, överhuvudtaget.

Bisarrt också för att vara flashback, trafik är farlig för barn oavsett vem som sitter bakom ratten.

Dessutom fanns det raggare som körde som galningar på 50-60 och 70-talen.
Citera
2026-07-28, 18:28
Medlem
Är invandrarna så farliga för 7 åringar, nä knappast.

Att man begränsar barnens rörlighet handlar om säkerhet och det har ett helt annat folkhus idag.

Fakta säger att för 50 år sedan dog runt 400 barn i diverse olyckor varje år idag trots högre invånarantal att vi ligger på drygt 50 olyckor en otrolig minskning.
Citera
2026-07-28, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fottiti
Var bättre förr. När jag var fem rände jag omkring ensam på den rödflaggade stranden på Mallorca, medan mamma knullade ett ragg på hotellet. Rände vidare till den lokala byn, och stortrivdes bland cigarrökande spanjorer.

När jag var tolv spenderade jag min tid på spelhallen i storstaden, och fick stryk av ett par finnar som sa att de hade rymt från något hem.

En annan gång fick jag stryk av en neger i skolan. Han sa att jag såg blek ut efter sommaren, och jag svarade att han inte behövde sola. Så han gjorde det som negrer kan bäst, tände till och började veva med armarna.

Hemma var inte alltid bättre. När plastfarsan söp kunde han terra hela familjen, och en gång fann jag för gott att rymma hemifrån. Hamnade på centralen mitt i natten, och där utsattes jag för gromning av pedofiler. Sov över hos en av dem, som försökte inviga mig i pederasternas värld.

Var alltid ett problem att möta boffebarnen i plugget.

Men som sagt, det var bättre förr, inte den otrygga tillvaro som barnen har nu!

Men att dina föräldrar var värdelösa individer är kanske inte en samhällsfråga om barns rörelsefrihet i stort? Du är ett extremfall om än tragiskt och beklagande inte så intressant för frågeställningen.

Det var inte din rörelsefrihet som var problemet så att säga.

Jag tror barnmorden efter Qvick-rättegångarna, Engla samt terrorbrott och vårt mer nervösa informationssamhälle med extremt kortsiktiga beteenden osv är orsaken.

Infrastrukturen är också mer avskiljande idag, mer staket, hinder osv. För ungdomar såklart oro för gängkriminalitet och allting omkring.
Senast redigerad av Bloe 2026-07-28 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in