2026-07-28, 14:30
Medlem
Studsbolls avatar
Det är en anpassning till verkligheten. När jag var liten fick man springa i princip fritt, bortsett från att man skulle passa tider. Men det berodde på att farorna var färre. Ja, man kunde drunkna eller falla ner ur ett träd, men hoten från andra människor var få. I min skola hade vi invandrare; några finnar, två italienare och en grek. Jag såg min första neger (bortsett från på semestrar i andra länder) när jag var 14 år. Det fanns inga neger, det fanns inga araber. Och konstigt nog vet jag inte om några barn i min ålder som blev förnedringsrånade eller våldtagna heller. Konstigt! Självklart har barns rörlighet och frihet begränsats och det finns en orsak till det.
Citera
2026-07-28, 14:45
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Ja vad tror du det beror på..? Vad har blivit annorlunda sedan dess i Sverige?

Försöker du antyda invandring? Hur många barn i 7 års åldern har invandrare skadat eller gjort illa?
Det har mer med att föräldrar idag är överbeskyddande. Föräldrar idag curlar sina barn, barnet får inte leka fritt för risk att ramla och skada sig. Förr ansågs det som en del av att vara barn.

Samtidigt finns större risker i trafiken med mer vägar och bebyggelse. Samt pedofili har ökat då internet har gjort att dessa äckel finner och triggar varandra.
Citera
2026-07-28, 15:02
Medlem
Tror det finns en helt annan riskmedvetenhet nu, som kanske ibland går till överdrift.
Inte riktigt samma sak, men känns som angränsande ämne: forskare tycker att dagens lekplatser är "för säkra", man har liksom byggt bort allt som skulle hunna medföra minsta lilla risk, vilket gör att barn inte får träna på att göra riskbedömningar (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lekplatser-for-sakra-for-barns-basta)
Citera
2026-07-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Sagor?
Så alla skjutningar, bombattentat, våldtäkter, gruppvåldtäkter, mord, alla kriminella gäng, alla kriminella klaner, småbarn i 13-14 års ålder mördas, barn tvingas begå brott i dom kulturellt berikade förorterna för dom olika gäng som finns i området.....osv

Är allt detta sagor?

Trådstarten behandlar en 7-åring i Norrbotten, han får förstås saker berättade för sig. Av sina föräldrar.
Citera
2026-07-28, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Well, precis som i många andra fall så beror det på att invandrare är en del av problemet. När jag var 12 behövde jag inte oroa mig för att förnedringsrånad till exempel.

Har du blivit det till dags dato? Har oron lagt sig eller ökat?
Citera
2026-07-28, 15:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ändå rörde sig din generation på en mindre yta än generationen innan, vad berodde det på? Man ser även en liknande utveckling i alla länder som varit med i undersökningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Well, precis som i många andra fall så beror det på att invandrare är en del av problemet. När jag var 12 behövde jag inte oroa mig för att förnedringsrånad till exempel.
Citera
2026-07-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Försöker du antyda invandring? Hur många barn i 7 års åldern har invandrare skadat eller gjort illa?
Det har mer med att föräldrar idag är överbeskyddande. Föräldrar idag curlar sina barn, barnet får inte leka fritt för risk att ramla och skada sig. Förr ansågs det som en del av att vara barn.

Samtidigt finns större risker i trafiken med mer vägar och bebyggelse. Samt pedofili har ökat då internet har gjort att dessa äckel finner och triggar varandra.

Jag skulle inte säga att pedofili har ökat, vi hade mordet på femåriga Kerstin Blom hände exakt 1955. Sådant är inte vanligare idag, då som nu händer det, men är extremt ovanligt.
Likaså att invandrare skadar 7-åringar, det är mycket ovanligt, trots att jag är intresserad av kriminalfall kommer jag inte på ett enda. Har säkert hänt någon gång, men är verkligen mycket ovanligt.

En till sak jag kom på, som tror ingen har nämnt. Människor i alla åldrar, från 0-100, befann sig utomhus en större del av tiden 1955 jämfört med nu, var inte bara innan internet, var också innan TV. Detta gjorde att 7-åringar var mer vana vid att befinna sig utomhus, och bättre på att hantera faror, än vad dagens 7-åringar år.
Citera
2026-07-28, 15:34
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brajia
Ok, men kan vi först deffiniers "problemet"?
folk i orten var av annan karaktär på 80 talet, nästan alla kom från länder med övergripande organisation. de spenderade inte heller år som "gatubarn i marocko" el dyl. våld o knark var inte vardag, ensamkommande pundarbarn existerade inte då, barn gick inte runt med märkeskläder, mobiltelefoner...

listan är lång varför du, jag o andra inte blev förnedringsrånade på 80 talet.

men våldsamma blattegäng/kickersgäng fanns (var själv delaktig), men mkt har eskalerat.
Citera
2026-07-28, 15:35
Medlem
BushwickBills avatar
Allt är som vanligt kärringars fel, det går inte att närstudera ett samhällsproblem idag utan att komma fram till någon annan slutsats.
Citera
2026-07-28, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Det roliga är att alla PK-svennar skyller på dom farliga bilarna, som att bilar inte existerade på 60-talet.
Hade man förbjudit bilar så hade PK-svennen sagt "öööhh alltså klimatförändringarna gör att solen är farlig, Villjam kan få cancer"

Från ca. 1,2 miljoner bilar 1960 till över 5 miljoner bilar idag.
Citera
2026-07-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är ju också rätt, alla överallt är mer kontrollerande, räddare, kunnigare, mer krävande, mer irriterade än på 1960 70 80-talet som antagligen är Sveriges mest relaxade årtionden någonsin. Men de som lider mest är barnen, lider på så sätt att de blir snöflingor och aldrig får den äkta känslan av "klättra i höga träd i skogen för att de finns där". De får bara tiktok där någon annan leker åt dig.

Rädslan är relativ och man kan troligen bevisa att Sverige 2026 för barn är betydligt säkrare än för barn på 1960-talet. Men det spelar ju ingen roll om man som förälder är rädd. Jag undrar om detta är en ond cirkel, så ju räddare föräldrar är om sina barn desto räddare blir nästa generation om sina barn. I så fall är vi dödsdömda.

Dock slapp mina barn en smartphone, yngsta är 18, så de är inte totalt förstörda.

Statsmakterna kollar på detta och jag kan tänka mig att det kommer förbud mot smartphone och tvång att sparka boll och klättra i träd. Vi människor är smarta och fattar när något går snett, även om det tar lite tid.
Var väl Schyffert som körde nån stå-upp turne som i runda slängar sa att; vi har aldrig haft det så bra som idag, men idag är alla rädda. Mycket av dagens kriminalitet har sin grund i utanförskap. Kunde så väl se och uppleva det på Rosengård då jag rörde mig både där och i bättre bemedlade områden. T ex. personrån var mycket vanligare då än idag.

Men vi känner ju till saker från en tid då vi själva inte var med, då vuxenvärlden förfärades. Rock'n Roll på sent 50-tal och en ungdomskultur av raggarbilar som växte fram under 60-tal, mycke slagsmål å skit. Sen kom "flower power", för att inte tala om p-pillren och moralpaniken kring dess konsekvenser, var väl på den resan KD bildades. 70-tal och gröna vågen, miljörörelsen växte fram. Kalla kriget.. Mycket i samhället har formats från ofta rätt irrationella rädslor, som ger konsekvenser över generationer. Så lätt att kasta ut babyn med badvattnet, pinka i byxorna när det är kallt ute osv..
Citera
2026-07-28, 15:41
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jag skulle inte säga att pedofili har ökat, vi hade mordet på femåriga Kerstin Blom hände exakt 1955. Sådant är inte vanligare idag, då som nu händer det, men är extremt ovanligt.
Likaså att invandrare skadar 7-åringar, det är mycket ovanligt, trots att jag är intresserad av kriminalfall kommer jag inte på ett enda. Har säkert hänt någon gång, men är verkligen mycket ovanligt.

En till sak jag kom på, som tror ingen har nämnt. Människor i alla åldrar, från 0-100, befann sig utomhus en större del av tiden 1955 jämfört med nu, var inte bara innan internet, var också innan TV. Detta gjorde att 7-åringar var mer vana vid att befinna sig utomhus, och bättre på att hantera faror, än vad dagens 7-åringar år.
men vad fan...

Det är ju inte 42 åriga Anders eller Ahmet som spöar barn. Det är väl fan inte vad ngn förälder är rädd för. Mamma, Ahmet på andra gatan knäade mig i skallen nyss...

Det är andra barn som hotar, skrämmer andra barn fattar du väl? Inte att 42 åriga Ahmet ska kidnappa en jävla grannunge till Irak. Elr att pedofil Anders ska sticka in kuken i ungen i närmsta buske.

Pedofilbrott har ökat enormt (mest i hemmet dock).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in