2026-07-28, 14:39
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vi har över 500'000 arbetslösa, men bara runt 60'000 lediga jobb. Så "ta ett jobb" innebär att jobbet tas från någon annan, som då blir arbetslös. Men det är precis så Tidö-regeringen vill ha det, eftersom det pressar ner löner och villkor.

I Swedenistan så är det väldigt svårt att få ens någon vettig jobb och ändå vill politikerna att vi röstar på de.

“A people that elect corrupt politicians, imposters, thieves and traitors are not victims… but accomplices”
George Orwell
Citera
2026-07-28, 14:42
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag har en del kontakter med folk på lönebidrag. Majoritet svenskar men också invandrare.

Alla jag träffar skulle ta vilket jobb som helst om det var ett heltidsjobb man kunde leva på inklusive rövtorkning i hemtjänst.

De flesta jag möter i dessa smmanhang har problem med anställningsprocessen, inte arbetet.
Något är djävligt fel.

Amigo, med "lönebidrag" menar du här att de får soc-pengar?
Citera
2026-07-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
den som är mest kompis med chefen som det alltid funkar. Inga konstigheter. Efter ett halvår lär man nog ha en del man kan utvärdera en kanditat på oavsett utbildning. Finns ju inget som säger att en person som har en doktorsgrad i Kemi skulle vara en bättre säljare än Ahmed från orten. Alla jobb kräver inte formell utbildning även om det givetvis är ett plus.

Precis du får ett än mer korrupt samhälle om man kan få bidrag för en praktikant. Sälj är lite speciellt för det krävs en viss typ av personlighet för hålllee jag med men utbildningen bör ändå sålla.
Citera
2026-07-28, 14:45
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Amigo, med "lönebidrag" menar du här att de får soc-pengar?
Nej, de jobbar åt föreningar, kommunala bostadsbolag osv osv. De har ungefär 80% tror jag. Och de kvalificerar sig för a-kassa.

Det är en arbetsmarknadsåtgärd via arbetsförmedlingen.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-28 kl. 14:49.
Citera
2026-07-28, 14:50
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Du driver? Som högerpopulismen skapat?!Hela den vågen är ju ett direkt resultat av att Svenskar i 40 år inte velat ha någon invandring men att politikerna oavsett färg i val efter val ÄNDÅ importerat hundratusentals med skjutningar, sprängningar, islamism och osäkerhet som följd. Det du glömmer är att ALLT detta hade kunnat undvikas, verkligen allt. Högerpopulismen är ett resultat av M och S styre, inte tvärtom...

Våldet och kriminaliteten - och inte minst arbetslösheten - är en konsekvens av bristande integration - inte migration - och vi vet ju vilket parti som konsekvent har motsatt sig all form av integration sen de kom in i riksdagen för 16 år sen. Utan SD:s toxiska hat hade vi inte haft en bråkdel av de samhällsproblem vi har idag.

Men nu får vi släppa det och se de senaste åren som en mindre skamfläck i vår historia och gå vidare. För 100 år sen tog sossarna vårt land från ett fattigt bondesamhälle till att bli en blomstrande välfärdsstat. Nu är deras uppgift lika stor, när de efter 20 år av destruktiv högerpopulism återigen behöver göra Sverige till världens bästa land att leva i.
Citera
2026-07-28, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
En annan har ju i sin ungdom slitit mer än 100% för att efter skatt få 19. Baserat på vad du skrev så verkar detta jobbet vara mindre krävande. 30 som ingångslön är bra enligt mig. För de som säger att det inte är bra så rekommenderar jag burger king, jobba i bar eller tvätteri som är bra mycket slitsamt för kroppen och psyket men betalar mycket mindre samt, antar jag, har sämre arbetstider och avtal

Ja det är en bra ingångslön, och man har dessutom möjlighet att få utbilda sig på jobbet och höja sin lön upp till 40-45 på sikt.
Citera
2026-07-28, 14:52
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Precis du får ett än mer korrupt samhälle om man kan få bidrag för en praktikant. Sälj är lite speciellt för det krävs en viss typ av personlighet för hålllee jag med men utbildningen bör ändå sålla.
Säkert men nepotism är ju legio oavsett. Man anställer alltid fört de som står en närmast och är väl inget fel med det egentligen. Men min poäng är att det behöver finnas flera vägar in annat än bara utbildning. Jag har många hundra HP-poäng, dock ingen examen, 1,7 på HP men jag tror ändå att nån som kommer "underifrån" säkert kan göra en hel del jobb exakt lika bra som jag.

Vi har skyhög arbetslöshet trots mängder med lediga jobb, någonstans måste man ju börja försöka? Eller ska vi ha en halv miljon konstant arbetslösa som du indirekt får betala för? Vem tjänar på det?
Citera
2026-07-28, 14:54
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Ja det är en bra ingångslön, och man har dessutom möjlighet att få utbilda sig på jobbet och höja sin lön upp till 40-45 på sikt.
För 10 år sedan hade jag runt 23 i ingångslön för ett jobb utan krav på kvalifikationer så även givet inflationen är det helt ok.
Citera
2026-07-28, 14:54
Medlem
Problemet är de rena bidragsformerna som finns där enda motkravet som ställs är att aktivt behöva söka arbete samt stå till förfogande om det dyker upp ett arbete.
Hela systemet bör göras om. Någon form av daglig verksamhet där man måste inställa sig 8h om dagen för att få rätt till fortsatt bidrag. Det vore även en plats där arbetsgivare hade kunnat besöka för att se personer utföra olika uppgifter och rekrytera personer de anser har rätta förutsättningarna. Staten hade även haft möjlighet att tjäna pengar på personer som kan skruva bilar, städa lokaler osv.
Citera
2026-07-28, 14:56
Medlem
Citat:
För 10 år sedan hade jag runt 23 i ingångslön för ett jobb utan krav på kvalifikationer så även givet inflationen är det helt ok.

Även enligt statistik så räknas den att vara i överkant
Citera
2026-07-28, 14:57
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Våldet och kriminaliteten - och inte minst arbetslösheten - är en konsekvens av bristande integration - inte migration - och vi vet ju vilket parti som konsekvent har motsatt sig all form av integration sen de kom in i riksdagen för 16 år sen. Utan SD:s toxiska hat hade vi inte haft en bråkdel av de samhällsproblem vi har idag.

Men nu får vi släppa det och se de senaste åren som en mindre skamfläck i vår historia och gå vidare. För 100 år sen tog sossarna vårt land från ett fattigt bondesamhälle till att bli en blomstrande välfärdsstat. Nu är deras uppgift lika stor, när de efter 20 år av destruktiv högerpopulism återigen behöver göra Sverige till världens bästa land att leva i.
Du KAN inte tro på det? snälla säg att du skämtar? Nej och hade ingen kommit hit alls och om vi haft gränsen stängd så hade inte SD existerat. Case closed. Utan invandring hade ingen integration behövts och oavsett, vi ska inte ha integration. Assimilation eller ut är det som gäller. Integration betyder i princip att blanda alla kulturer till en grå sörja. Sverige blott enbart svenska traditioner och seder har. Vill jag uppleva andra kulturer kan jag ta flyget snabbt och enkelt, Svenskarna ville inte ha invandring, ändå skedde den över deras huvuden.
Citera
2026-07-28, 15:01
Medlem
Citat:
Säkert men nepotism är ju legio oavsett. Man anställer alltid fört de som står en närmast och är väl inget fel med det egentligen. Men min poäng är att det behöver finnas flera vägar in annat än bara utbildning. Jag har många hundra HP-poäng, dock ingen examen, 1,7 på HP men jag tror ändå att nån som kommer "underifrån" säkert kan göra en hel del jobb exakt lika bra som jag.

Vi har skyhög arbetslöshet trots mängder med lediga jobb, någonstans måste man ju börja försöka? Eller ska vi ha en halv miljon konstant arbetslösa som du indirekt får betala för? Vem tjänar på det?

På problemet är att ”många” lediga jobb egentligen inte existerar. Det är till största delen personer som redan har jobb som får ett nytt jobb och sp uppstår en ny vakans. Så kortfattat det är till stor del ett antal vakanser som väntar på någon som redan har jobb ska ta vakansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in