2026-07-28, 14:11
Medlem
Att en vuxen och ansvarig minister uttrycker sig sådär är fan efterblivet. Det är DU och dina polare som ser till att det finns jobb, du mar misslyckats.

Det har också blivit väldigt populärt att utnyttja dom svagare för billigt eller nästan gratis arbete. Bra jobbat Sverige!
Citera
2026-07-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo givetvis är det bra. Men någon som jobbat i flera år utan utbildningen har ju betydligt mer kunskap. I ett samhälle kommer inte alla någonsin klara av högre studier till att börja med men en del av dessa kan dock ändå vara grymma på att jobba. Problemet är att en enkelriktad väg inte är vad vi behöver eller vad som kommer fungera. Att försöka få en halv miljon arbetslösa att läsa en treårig kandidat bara för papprets skull ger liksom inte mycket om det inte är något de är genuint intresserade av.

Lämpliga för praktik? Typ alla jobb utan specifika krav. Administration, ekonomi, underwriting, sälj, finns hur mycket som helst man kan lära sig på plats. Även viss IT-service går absolut bra. Och även om det finns krav kan man ju uppnå dem under praktiken förhoppningsvis. Om staten betalar så är risken dessutom minimal.

Ser man på de jobb som ligger ute är det en stor överdrift att alla dessa kräver högre studier.

Problemet för praktik på semikvalificerade jobb är just kostnaden. Det tar tid för en anställd att lära upp praktiken. Man tappar produktivitet och det finns heller ingen garanti att praktikanten stannar och då har man kastat tid och pengar i sjön. På en utbildning kan en lärare utbilda betydligt fler.
Citera
2026-07-28, 14:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Du har rätt i att jag inte läst den artikeln ännu. Jag har tänkt göra det, för den verkar intressant. Även om jag inte ser den direkta kopplingen till det vi diskuterar här.

Att övertyga andra är svårt i den polariserade värld vi lever i. Folk har alltid haft olika åsikter i frågor, men skillnaden nu är att vi lever i helt skilda världar och inte ens förstår varandras verklighetsbeskrivningar. Det är ett problem, som jag anser är högerpolitiskt skapat och behöver åtgärdas. Glädjande nog verkar många ha lyssnat till sitt sunda förnuft om man ska tro opinionen, för trots att högern strösslar ut skattesänkningar för lånade pengar åt alla möjliga håll, verkar folk genomskåda valfläsket och tänka rationellt. Det ger mig hopp för framtiden!
Du driver? Som högerpopulismen skapat?!Hela den vågen är ju ett direkt resultat av att Svenskar i 40 år inte velat ha någon invandring men att politikerna oavsett färg i val efter val ÄNDÅ importerat hundratusentals med skjutningar, sprängningar, islamism och osäkerhet som följd. Det du glömmer är att ALLT detta hade kunnat undvikas, verkligen allt. Högerpopulismen är ett resultat av M och S styre, inte tvärtom...
Citera
2026-07-28, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
De måste börja matcha med varandra för att dela räkningar och kostnader. Det är dyrt att leva ensam.

Ja, sedan kan man ju som timbro föreslog, nämligen att man skulle bygga bostäder utan fönster, utan dusch och toalett, utan ventilation....osv
Då kan ju kanske 2 arbetare dela på en tvåa på 60 kvadrat och sedan äta så billigt som det bara är möjligt.

Samtidigt så undrar företagssvinen varför ungdomar inte utbildar sig inom deras skitområde, ja det är ett riktigt mysterium!
Samtidigt har människor slutat skaffa barn, undra vad detta mysterium kan bero på?
Citera
2026-07-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Låter som ett drömjobb

Enligt en annan mupp i tråden så är 30k skamlöst för lite som ingångslön..
Ingen kommer vilja ha det jobbet
Citera
2026-07-28, 14:15
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Ser man på de jobb som ligger ute är det en stor överdrift att alla dessa kräver högre studier.

Problemet för praktik på semikvalificerade jobb är just kostnaden. Det tar tid för en anställd att lära upp praktiken. Man tappar produktivitet och det finns heller ingen garanti att praktikanten stannar och då har man kastat tid och pengar i sjön. På en utbildning kan en lärare utbilda betydligt fler.
Absolut, jag håller med och fattar varför många tvekar att ta in praktikanter just av den anledningen men då vill jag se ett krafttag från staten för jag lovar att det går och ett halvår eller så totalt betalt av staten är bättre än att personen går på bidrag i fem år. Det är en win-win för alla om företaget kan få stöttning utan ekonomisk risk. Visst lär man få en del stolpskott men då får man snabbt avbryta deras praktik.
Citera
2026-07-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Ja, sedan kan man ju som timbro föreslog

Jag vet inte vad Timbro är eller hur de kom med i diskussionen, men de allra flesta vet att det är dyrt att bo ensam. Sverige har byggts upp av hårt arbetande barnfamiljer. Hur gammal är du egentligen som skriver sådana saker?
Citera
2026-07-28, 14:20
Medlem
Citat:
Absolut, jag håller med och fattar varför många tvekar att ta in praktikanter just av den anledningen men då vill jag se ett krafttag från staten för jag lovar att det går och ett halvår eller så totalt betalt av staten är bättre än att personen går på bidrag i fem år. Det är en win-win för alla om företaget kan få stöttning utan ekonomisk risk. Visst lär man få en del stolpskott men då får man snabbt avbryta deras praktik.
Då "anställer" man bara i ett halvår, sen tar man in en ny. Lite så som det fungerar idag?
Citera
2026-07-28, 14:23
Medlem
oligarkss avatar
Den liberala Johan Britz skvalpade en storm
i ett vattenglas med "Ta de jobb som finns”.
Verkligheten ser annorlunda ut än vad Britz vet.
Citera
2026-07-28, 14:23
Medlem
Citat:

Sedan nästa fråga. När praktikanten kngd har formell utbildning hur säkerställer man att rätt praktikant för jobbet.
Citera
2026-07-28, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostinflashback
Enligt en annan mupp i tråden så är 30k skamlöst för lite som ingångslön..
Ingen kommer vilja ha det jobbet

En annan har ju i sin ungdom slitit mer än 100% för att efter skatt få 19. Baserat på vad du skrev så verkar detta jobbet vara mindre krävande. 30 som ingångslön är bra enligt mig. För de som säger att det inte är bra så rekommenderar jag burger king, jobba i bar eller tvätteri som är bra mycket slitsamt för kroppen och psyket men betalar mycket mindre samt, antar jag, har sämre arbetstider och avtal
Citera
2026-07-28, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oligarks
Den liberala Johan Britz skvalpade en storm
i ett vattenglas med "Ta de jobb som finns”.
Verkligheten ser annorlunda ut än vad Britz vet.

Att politiker är verklighetsfrånvända är inget nytt. Dock så är det inte särskilt kontroversiellt att påstå att det finns folk som hellre lever på bidrag än att ta ett slitsamt jobb. I synnerhet med tanke på att pengen blir inte så mycket högre i slutet av dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in