P Forumhuset diskuteras den.
Kopierar lite frn den trden.
Mikael Hfstrm ska regissera filmatiseringen av Jan Guillous sjlvbiografiska bok Ondskan. Ngra av de medverkande r bla Kjell Bergqvist (Beskarna, Vinterviken, Kollberg i Beckfilmerna med Gsta Ekman), Johan Rabeaus (Rederiet, Hassel,Ivar Kreuger), Lennart Hjulstrm (I lagens namn, Nionde kompaniet, Beck - Moneyman), Gustaf Skarsgrd (Den osynlige, Skuggornas hus). Huvudrollen spelas av den sjlvskre nykomlingen Andreas Wilson.
Filmen berknas ha premir i September 2003 och kan utan tvekan bli en riktig hjdare om de inte envisas med att flytta historien till nutid.
Vad tror ni om den?
Edit: Fr lite drygt en vecka sen var det en intervju i ngon av kvllsblaskorna med Gustaf Skarsgrd som ska spela en av huvudrollerna. Han var ikldd typiskt snobbiga 50-talsklder, ridstvlar och kravatt om jag minns rtt. Ska se om jag kan hitta bilden. Uppenbarligen kommer de att lta filmen utspela sig p 50-talet. Tnk om de hade flyttat handlingen till nutid istllet. Hemska tanke..
[size=9] "Det var vissa man gjorde illa
ERIKS PLGOANDE Gustaf Skarsgrd spelar Otto Silverhielm, filmen "Ondskans" grymmaste karaktr. "Han r en vidrig person men jag mste ju gra en mnniska av honom", sger han.
Foto: STEFAN MATTSSON
Skarsgrd och regissren Mikael Hfstrm i simhallen.
Gustaf Skarsgrd om sin uppvxt och rollen som mobbare i "Ondskan"
Mobbare och maktmissbrukare.
Gustaf Skarsgrd spelar Otto Silverhielm, filmen "Ondskans" kanske grymmaste karaktr.
- Han r mil ifrn mig men jag kunde ocks vara jvligt taskig som liten, sger han.
Lukten av klor sticker till i nsan vid Gubbngsskolan men nr kamerorna rullar i gng befinner vi oss pltsligt i simhallen p internatskolan Stjrnsberg och ret r 1959.
Tv ynglingar stegar fram till poolkanten.
Killarna r Erik Ponti och Otto Silverhielm alias Andreas Wilson och Gustaf Skarsgrd.
De gr de brande rollerna nu nr Jan Guillous roman "Ondskan" ska bli film i Mikael Hfstrms regi.
Kldkoden var minst sagt annorlunda d.
Gustaf Skarsgrd gr knappt att knna igen i psiga ridbyxor, kravatt och blanka ridstvlar.
Njuter av pennalism
Rollen som Otto Silverhielm r s lngt ifrn hans frra film "Den osynlige" man kan komma.
- Dr var jag ju offret, en jkligt utsatt kille. Det r kul att f spela bad guy nu, sger han.
Bad guy r nstan en underdrift nr det handlar om Silverhielm.
Han mobbar, trycker ner andra fr att hja sig sjlv och njuter av det pennalistiska system som rder p internatskolan.
- Han r en vidrig person men jag mste ju gra en mnniska av honom. Han har stor press p sig frn skolledningen och har vuxit upp med stryk hemifrn, sger Gustaf Skarsgrd.
Hur lika r ni varandra?
- Vi r mil ifrn varandra. Men jag kunde ocks vara jvligt taskig som liten. Jag var en social person som kunde ta att folk drev med mig. Men vi drev ocks med andra som kanske inte kunde ta det.
- D rttfrdigade man det med att det bara var p skmt, men senare har jag insett att det nog var vissa man krde ver och gjorde illa, sger han.
Gustaf Skarsgrd gr nu sista ret p scenskolan och har erfarenhet frn bde film och teater.
Antika vndningar
Huvudrollsinnehavaren Andreas Wilson gr dock debut p vita duken. Han har legat i hrdtrning fr att lra sig simma p 50-talsvis som Jan Guillous alter ego Erik.
- Crawlningen ska se bra ut i bild och stilen r annorlunda n modern simning. Vndningarna r lite antika, sger han med ett skratt.
"Ondskan" fr premir hsten 2003.
Karin Lindstedt
Publicerad: 2002-10-28
Film: "Ondskan". Regi: Mikael Hfstrm. Manus: Klas stergren, Hans Gunnarsson och Mikael Hfstrm.
Baserad p: Jan Guillous roman "Ondskan". I rollerna: Andreas Wilson, Gustaf Skarsgrd, Henrik Lundstrm, Marie Richardson, Johan Rabaeus, Kjell Bergqvist, Lennart Hjulstrm, Bjrn Granath m fl.
Premir: Hsten 2003. "
ur Aftonbladet[/size]