2003-06-28, 15:28
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Tja, om filmen bara är hälften så bra som boken är det fortfarande en jävla bra film...

http://us.imdb.com/Title?0338309

Nån som har koll på vilken skola det var Guillou gick på? Jag har hört lite olika bud om vilken det var.

Solbacka
Citera
2003-06-28, 19:27
Medlem
Cineastens avatar
Tänkte bara uppdatera er med att det nu finns en hemsida för filmen. Den dök upp på tok för sent. Varför är vi så lama när det gäller sånt här i Sverige?

Ondskan
Lite bilder ur filmen

Eriks sadistiske far i misshandelstagen

Pierre Tanguy och Erik

Erik med sitt gäng

Någon är uppenbarligen på god väg att åka på en redig käftsmäll.

Kamratuppfostran

Trevligt runt middagsbordet.. :roll:
Citera
2003-07-12, 00:51
äldre konto (old)
Ej medlem
gilalde skarpt slutet på den boken...när han spöade farsan =)
Fan vad man ryste i hela kroppen då....

hopaps det blir en lyckad film...Men antagligen inte...v
Citera
2003-07-12, 22:24
äldre konto (old)
Ej medlem
Snälla, redigera ovanstående, så folk inte behöver läsa slutet..
Citera
2003-07-13, 19:39
Medlem
Cineastens avatar
Blackadda: Varför skulle filmen inte bli bra?

Trailern är lysande och filmen har fått gott betyg från de som har sett den i Cannes. Jag tror starkt på den.

[size=18][color=red]Kan inte Moderatorn gå in i Blackaddas inlägg och radera meningen om hur boken slutar? [/color][/size]
Citera
2003-07-13, 23:21
Medlem
Odins avatar
Jag tycker också boken är bra. Fast han, Guillou, skriver inte särskilt bra. Jag har läst Arn-böckerna också; samma sak där. Lättläst, men inte särskilt bra skrivet.

Ja, nu kanske det här inlägget skulle hamnat under Litteratur istället...
Citera
2003-07-13, 23:46
äldre konto (old)
Ej medlem
solbackapojkarna...

Kolla in vilka söta individer som gått på solbacka http://www.solbackapojkarna.com/
Citera
2003-07-14, 00:07
äldre konto (old)
Ej medlem
nån som snabbt vill dra vad den handlar om? jag orkar inte läsa böcker om jag inte vet att jag kommer tycka om den.
Citera
2003-07-14, 01:40
Medlem
Cineastens avatar
Mentor: Okej. 60-talets Stockholm. Skådeplatsen är Vasastan. Erik Ponti (Jan Guillous alter ego) går i realskolan. Han är smart, stark, snabb och en jävel på att slåss. Hemma får han dagligt stryk av sin sadistiska farsa och i skolan tar han ut frustrationerna genom att vara ledare för ett gäng som snattar och säljer stöldgodset på skolgården. Man lånar också ut pengar med ockerräntor och hotar med stryk om folk inte vill pröjsa.

Erik är visserligen en smart kille som har lätt för sig i skolan men det blir problem ändå. Skolan har två sorters lärare - schyssta lärare som är stränga men rättvisa och som inte hotar med stryk. Man får respekt för dem iaf och sen har vi de taskiga lärarna som skriker, gapar och hotar med stryk. De lärarna vägrar Erik respektera och därför gör han deras liv till ett helvete.

Det delar upp lärarna i två läger. Ett läger med lärare som älskar den intelligente, duktige killen och ett läger med lärare som ser honom som djävulen själv som enbart är där för att bråka.

Efter en stöldturné i affärscentret åker en kille i gänget fast och hela historien nystas upp. Erik görs ansvarig för alla stölder och rektorn bestämmer sig för att relegera Erik. Med orden "du är ondskan och såna som du måste förgöras" får han lämna skolan. Han får också veta att han förmodligen har blivit sån pga för lite stryk hemma... :roll:

Med de orden ringandes i öronen går Erik hem, medveten om att han inte kan skaffa sig en högre utbildning och meddetsamma vet han vad det innebär i form av stryk när pappa kommer hem.

När Erik kommer hem har mamman redan packat väskan och tait kontakt med familjens advokat inför den akuta flytten till internatskolan Solbacka där Erik ska fortsätta sin utbildning.

På Solbacka får Erik lära sig att lärarna inte sysslar med bestraffningar. De gapar inte och håller en rätt schysst profil. Ungarna har möjlighet att utöva alla möjliga sporter och allt känns kanon. Äntligen kan Erik komma ifrån sitt förflutna. Det är tyvärr inte så lätt som han har hoppats på..

Erik får snart veta att på Solbacka använder de sig av något som på fint språk heter kamratuppfostran vilket går ut på att de vuxna inte lägger sig i elevernas uppfostran överhuvudatget. Det åligger istället de äldre eleverna. Med kamratuppfostran i ryggen plågar de äldre eleverna de yngre bäst de vill och ingen kan/vill/vågar eller orkar göra något. Inte förräns Erik kommer dit.

Erik som egentligen vill lämna gansgterlivet och slagsmålen bakom sig tvingas snart ta upp kampen mot de sadistiska tredjeringarna, Rådet och det pennalistiska systemet. Det blir en rätt brutal kamp kan man säga...

En jävligt bra bok som förhoppningsvis har blivit en lika bra film. Resultatet kan man se den 26:e september då filmen har premiär.

Det här är den enda bok jag läst mer än 5 gånger och jag kommer definitivt att läsa den igen.
Citera
2003-07-14, 02:05
äldre konto (old)
Ej medlem
tack för den Cineasten. ser nog filmen först å betänker boken därefter ändå. hehehe
Citera
2003-07-16, 08:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Cineasten :

Du är ondskan själv och sånna som du måste förgöras.

Var det inte så han sa till sin pappa i slutet av boken? Kommer inte ihåg att rektorn sa nått sånt. Men Erik kanske upprepade det som hade fastnat i huvudet.
Citera
2003-07-16, 13:46
äldre konto (old)
Ej medlem
Uh, jag tycker att han såg ut å vara för gammal på bilderna, någon annan som reagerade på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in