Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
För att det är en god sak att göra för barnets utveckling. Jag har haft lärare som gladeligen satt kryss på de sidor som ska göras enligt den plan läraren troligen lagt upp redan vid terminsstart, nemas problemas. Resorna var delvis på kryssningsfartyg, då pappan arbetar där, samt en 3-veckors semester i ett land i Asien. Charter till Grekland är väl än viktigare idag, innan Europa blir en enda smet utan kulturella skillnader. Det finns mycket mer att berätta och lära om resor än att peka på en karta.
Det är betydligt mer utvecklande för barnet än att sitta i skolan skulle jag våga påstå.
Mitt eget barn som var på charter i Grekland på sommaren innan hon skulle börja i förskoleklass förstod inte ens att hon befann sig i Grekland eftersom man tar ett flyg från Arlanda och sedan en transfer till hotellet där man sedan tillbringar det mesta av tiden. Knappast några intressanta geografiska betraktelser att dela och jag tror knappast att TS och hans familj kommer att hasta runt mellan de arkeologiska lämningarna i Aten under sin chartervecka i Grekland.
Det kan säkert finnas dem som gör intressanta iakttagelser på sina långresor med familjen, men frågan är hur relevanta de är för läroplanen? Redan idag är läroplanen i svenska skolan betydligt mindre kunskapsbaserad än i exempelvis den brittiska eller asiatiska skolan. Att man därför som lärare skulle lägga värdefull tid på att låta skolsmitare dela sina erfarenheter med klassen känns minst sagt som bortkastad tid.
Jag som förälder till ett barn som skulle behöva ta del av dessa ”kunskaper” skulle bli heligt förbannad över att man lägger tid på dylika sidoaktiviteter. Det kan väl vara ett lämpligt uppsatsämne men återigen; det kunskapsmässiga värdet för någon annan än skolsmitaren är sannolikt högst begränsat.
Efter att ha debatterat ämnet med dig i ett par inlägg inser jag att vi står väldigt långt ifrån varandra. Min uppfattning är att det är min uppgift som förälder att lära mitt barn hyfs och hövlighet, skick och fason, följa normer, lagar och regler samt att visa respekt för äldre människor i synnerhet och för sina medmänniskor i allmänhet och principen ”gör din plikt, kräv din rätt” har bevisligen resulterat i en mycket uppskattad, empatisk och resultatorienterad ung vuxen.
Att lära sina barn att de skall göra sin grej och att det är acceptabelt att strunta i regler och normer tror jag inte alls på men var och en blir salig på sin fason. Framtiden lär utvisa vem av oss som hade rätt, men jag kan redan nu konstatera att jag fostrat ett riktigt ess. Kan du säga detsamma?