2006-09-13, 22:09
Medlem
Anemis avatar
jag tuggar någonting som heter Tenox, och som enligt den medföljande etiketten består av 20mg temazepam. Jag har ingen aning om vad det är, men för mig funkar det bättre än imovane, plus att man slipper den obehagliga smaken i munnen nästa dag.

Vad är temazepam?
Citera
2006-09-13, 22:22
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Högerspöke
Propavan, Imovane, Theralen funkar för mig.

Är lätt att få utskrivna av läkare.

Nackdelen med propavan och theralen är att man kan bli en aning seg dan efter.

Det blir man inte med Imovane men å andra sidan kan man bli beroende av den vid långvarigt bruk.

Själv så använder jag dessa när jag ska ställa om dygnet eller vid tillfälliga sömnsvårigheter pga stress. Vid längre och allvarligare sömnsvårigheter behövs potentare läkemedel som tex stilnoct, rohypnol, mfl. Dessa är dock svårare att få ut, rohypnol är bäst men väldigt svårt att få ut pga att så många missbrukar det.

Du bör försöka komma underfund med varför du har svårt att sova för att bli av med besvären.

Är det stress som gör att du inte kan sova är det nog lugnande du behöver och inte sömnmedel. Oxascand och Atarax funkar bra för mig.

Sonata är väl en snällare medicin än Imovane? De andra, Theralen samt Propavan, ska troligen inte denne person behöva eftersom hans problem består i själv insomningsögonblicket, således behöver han en insomningstablett.

Den snällaste insomningstabletten som funkar borde vara Sonata? Han kanske även först kan testa lite lättare antihistaminer såsom Atarax, Legigan med flera? De har inte riktigt samma långdragna zombieeffekt som Propavan och Theralen, även om en polare blir seg långt in på förmiddagen på 1st Atarax 25mg. Själv stoppade jag i mig 10st sådana och märkte inte ett jota. Vi är alla olika och reagerar olika, men grundregeln är börja med de "snälla" medicinerna och hittar du nån som funkar bra så är risken större att du kan använda den längre tid än t ex Rohypnol som slutar funka som den ska efter nåt års användande.

MIn rekomendation faller på Sonata i slutänden. Kort halveringstid och använder han den inte varje dag så borde beroendefaktorn vara låg. Han kanske bara behöver den de dagar han ska jobba? På helgerna är snubben troligen vaken längre, tar sig kanske nån bärs eller så och kan sova ändå. Tar man Sonata 3-5ggt/v så borde det bara säkert. I alla fall under en kortare period, år ut och år in kanske inte är att rekomendera.

Ett annat tips är Remeron, en antidepp-medicin som söver mig(och andra) väldigt bra. Det är sällan jag behöver ta annat än den för att få sova.
Citera
2006-09-13, 22:25
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babba-pappa
Sorry, det var där jag fiskade upp adressen. Tänkte hårt men för kort före jag frågade..

Såååå.... Man vågar alltså lita på fyr-stjärniga på drugbyers? Que?

Ja, det skulle jag nästan våga sticka fram nästippen och säga.
Citera
2006-09-14, 00:03
Medlem
Sonic2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinCity
väldigt bra saker

Tack för svaret. Ska kolla upp dom du rekomenderade. Men är det så att jag måste gå till läkare för att få dom? Är bara 19 och då ska det tydligen vara ganska svårt att få receptbelagd medicin
Citera
2006-09-14, 02:44
Medlem
galts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonic2k5
Tack för svaret. Ska kolla upp dom du rekomenderade. Men är det så att jag måste gå till läkare för att få dom? Är bara 19 och då ska det tydligen vara ganska svårt att få receptbelagd medicin

Om du verkligen har problem med sömnen så ska du få den hjälp du behöver när du går till läkaren.
Sonata samt de antihistaminer SinCity räknade upp ska inte vara några problem att få. Eventuellt kanske de vill att du ska testa atarax eller dyl. först, men fungerar det inte så är det ju bara att säga det, så att du får byta till ex. Sonata.
Att du är 19 spelar väl in en del, men jag fick åtminstone Xanor när nyss fyllt 20 så det är ju inte omöjligt att du får några riktiga mediciner såsmåningom.
Citera
2006-09-14, 15:11
Medlem
EttPacktacks avatar
Hade sömnproblem i 15 år

Innan jag hittade REMERON! för sig ett anti dep oxå men ett soft sådant,Kunde ibland inte sova på flera dagar innan jag hittade ´Remeron. Rekomederar starkt..Lite jobbig i början då man är seg som fan på morgonen men sen är den Kanon!
Citera
2006-09-15, 13:10
Medlem
A-Dmps avatar
Remeron är ju i och för sig en antidepressiv medicin, och inte något sömnmedel. Och har man kraftiga sömnstörningar räcker knappast denna ensam till. En bieffekt på den som alla jag har pratat med som har provat den får är att man går upp väldigt mycket i vikt av den. Själv kan jag skryta med 15 kilo på en månad. Gick från småfet till tjock. Men, den fungerar som den ska, som antidepressivt läkemedel för mig. Sömnen däremot är en annan sak.
Citera
2006-09-15, 14:39
Medlem
Spliffmeisters avatar
Mot insomning i din ålder så kommer du till 95% få Atarax/Theralen/Propavan vid första besöket, ring tillbaka dan efter (eller gå dit) och säg att det inte funka så som du ville, då får du nog Imovane eller Stilnoct vilket är riktigt bra insomningstabletter... den förstanämda får man dock en jävla metallsmak i munnen dan efter.

Lycka Till (Vet att det är ett helvete)
Citera
2006-09-15, 15:31
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttPacktack
Innan jag hittade REMERON! för sig ett anti dep oxå men ett soft sådant,Kunde ibland inte sova på flera dagar innan jag hittade ´Remeron. Rekomederar starkt..Lite jobbig i början då man är seg som fan på morgonen men sen är den Kanon!

Håller med om Remeronen! Funkar asbra för mig, ibland krävs det dock lite extra och då tycker jag att Imovane är ett bra komplement. Remeron funkar ypperligt på vardagarna när jag jobbat och är trött, natten mot måndag brukar det dock krävas 2st Imovane också...
Citera
2006-09-19, 16:00
Medlem
Packans avatar
Frågan passar kanske inte här, men jag frågar endå.

Jag är jävligt orolig för att bli beroende av tyngre sömnpiller/benzo och liknande. Jag tänkte testa att köpa något "rogivande" på apoteket innan jag går till botten med sömnproblemen, det är faktiskt värt ett försök.

Vilket är det bästa/starkaste som man kan köpa på apoteket (givetvis pratar jag om receptfria prylar).
Citera
2006-09-19, 23:17
Medlem
Sonic2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packan
Frågan passar kanske inte här, men jag frågar endå.

Jag är jävligt orolig för att bli beroende av tyngre sömnpiller/benzo och liknande. Jag tänkte testa att köpa något "rogivande" på apoteket innan jag går till botten med sömnproblemen, det är faktiskt värt ett försök.

Vilket är det bästa/starkaste som man kan köpa på apoteket (givetvis pratar jag om receptfria prylar).

Som jag förstått det har dom enbart naturläkemedel på apoteket som är receptfria. Typ Valerina eller liknande heter dom.
Citera
2006-09-20, 02:36
Medlem
hencoisms avatar
Finns många bra sömnmedel som helt klart är individuellt betingade. Personligen skriver jag säkert det för 10:e ggn: Triazolam/Halcion. Ding dong å det snaraste, på mig i vart fall. Men testa sig fram är ett klokt drag.

Vet ett par veteraner här som klockar fint på denna fina tablett. 0.125.mg eller 0.25.mg.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19861212000046&DocTypeID =5

Sorry läste inte topic fullt ut, stukad, återkommer... Ursäkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in