Citat:
Ursprungligen postat av Högerspöke
Propavan, Imovane, Theralen funkar för mig.
Är lätt att få utskrivna av läkare.
Nackdelen med propavan och theralen är att man kan bli en aning seg dan efter.
Det blir man inte med Imovane men å andra sidan kan man bli beroende av den vid långvarigt bruk.
Själv så använder jag dessa när jag ska ställa om dygnet eller vid tillfälliga sömnsvårigheter pga stress. Vid längre och allvarligare sömnsvårigheter behövs potentare läkemedel som tex stilnoct, rohypnol, mfl. Dessa är dock svårare att få ut, rohypnol är bäst men väldigt svårt att få ut pga att så många missbrukar det.
Du bör försöka komma underfund med varför du har svårt att sova för att bli av med besvären.
Är det stress som gör att du inte kan sova är det nog lugnande du behöver och inte sömnmedel. Oxascand och Atarax funkar bra för mig.
Sonata är väl en snällare medicin än Imovane? De andra, Theralen samt Propavan, ska troligen inte denne person behöva eftersom hans problem består i själv insomningsögonblicket, således behöver han en insomningstablett.
Den snällaste insomningstabletten som funkar borde vara Sonata? Han kanske även först kan testa lite lättare antihistaminer såsom Atarax, Legigan med flera? De har inte riktigt samma långdragna zombieeffekt som Propavan och Theralen, även om en polare blir seg långt in på förmiddagen på 1st Atarax 25mg. Själv stoppade jag i mig 10st sådana och märkte inte ett jota. Vi är alla olika och reagerar olika, men grundregeln är börja med de "snälla" medicinerna och hittar du nån som funkar bra så är risken större att du kan använda den längre tid än t ex Rohypnol som slutar funka som den ska efter nåt års användande.
MIn rekomendation faller på Sonata i slutänden. Kort halveringstid och använder han den inte varje dag så borde beroendefaktorn vara låg. Han kanske bara behöver den de dagar han ska jobba? På helgerna är snubben troligen vaken längre, tar sig kanske nån bärs eller så och kan sova ändå. Tar man Sonata 3-5ggt/v så borde det bara säkert. I alla fall under en kortare period, år ut och år in kanske inte är att rekomendera.
Ett annat tips är Remeron, en antidepp-medicin som söver mig(och andra) väldigt bra. Det är sällan jag behöver ta annat än den för att få sova.