2026-07-27, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du är så förbannat vek och osäker på en så helvetes banal sak som att plocka körsbär att du måste fråga anonymt på ett forum så är det nog bäst du köper i butikgömd under hoodie så ingen ser dig… och inte på extrapris för då kan nån tycka det ser fattigt ut….

Det är fel för fan helt normalt att plocka t ex bär, än att de bara sitter och förfars.

Hahaha ja, sånt som är mest pinsamt med svenskar. "Ser jag fattig ut, är det pinsamt om jag också plockar? Vad är konsensus? Jag vågar inte sticka ut".
Citera
2026-07-27, 12:07
Medlem
Det är bra att körsbären plockas, varför plockar inte fler dessa goda och nyttiga bär? Jag plockar också, älskar körsbär.
Citera
2026-07-27, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.

Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.

Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.

Nej de måste plockas eller faller på marken och skapar enormt med griseri och skit.

Som granne hade jag tyckt det var toppen om någon tog rätt på allt.
Citera
2026-07-27, 12:30
Medlem
Inte fult, snarast praktiskt om man inte är typ 4meter lång.
Citera
2026-07-27, 12:42
Medlem
Kinaskis avatar
Ta på dig en reflexväst så tror folk att du är från kommunen.
Citera
2026-07-27, 13:10
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveInAColdClimate
Hahaha ja, sånt som är mest pinsamt med svenskar. "Ser jag fattig ut, är det pinsamt om jag också plockar? Vad är konsensus? Jag vågar inte sticka ut".

Jag hade tyckt det varit pinsamt om jag såg vuxna människor klättra / använda stege till träd som inte är deras.

Nu ser jag bara invandrare klättra i träden, bryter sönder grenarna medans blatte mamman står nedanför och plockar det som faller.

En sak att man pallat som barn, men då tog man inte mer än vad man åt i just det ögonblicket. Inte fan samlade vi ihop till att familjen skulle bli mätta på det.
Citera
2026-07-27, 13:24
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Körsbärsträd som är mellan 20 och 40 meter HAHA. Vad fan har du rökt grabben?

Ett stort bigaråträd på 70-100 år kan lätt bli 20-25 meter. 40 är dock helt orimligt.
Citera
2026-07-27, 13:25
Medlem
PubMixs avatar
Kör på! Är det någon som säger något så säger du bara att du sparar körsbären lägst ner till barnen.

När jag växte upp var det kutym att plocka de frukter man nådde om man stod på tå, resten sparade man till de som var lite kortare
Citera
2026-07-27, 13:51
Medlem
Anybodykillers avatar
Fult? Tvärtom.

Det är fan manligt att ge sig upp med håriga ben, utslitna tofflor och låta mage + raggarsträng stundvis skymta medans man sträcker sig efter bären helt utan sinne för farorna eller konsekvenserna av den vindlande stegel i vinden.

Fåglar och dylika fanskap kommer iakta och hoppas på att en faller. Man stå stolt i tron likt en staty av brons.

Körsbärsplockaren är en av de äldsta formerna av bärplockare.
Citera
2026-07-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.

Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.

Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.

Denna trådstart är det som är desperat.. varför bry sig så mycket om hur andra uppfattar situationen som en 34-årig "man" att man frågar om det på ett internetforum, det är desperat jakt på något, vet inte vad riktigt.

Man up och gör det du behöver för att få det du vill. Vill du ha körsbär så plocka de jävlarna.
Citera
2026-07-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har lite samma dilemma. Det är fullt av mogen frukt i trädgården. Men eftersom det är en gemensam brf trädgård ser man ju ful ut om man tar en stege och ”roffar åt sig” av det gemensamma.

Därmed får frukten hänga och ruttna. För ingen vill vara den som är fräck nog att gå och hämta en stege och ta vara på detta.

Hade det varit ett ensamt träd på kommunens mark hade jag tänkt att det var up for grabs, men svårare med BR trädgård där det blir att man ”rofffar” från sina grannar.

Men bli den första som gör slag i saken då så kanske frukterna skördas av alla från nästa år ... Men du tycker det är bättre att de bara ruttnar till ingen nytta? "Bara för att"
Citera
2026-07-27, 14:07
Medlem
Merwinnas avatar
JAG tycker inte det - man ska ta vara på naturens resurser - men det KAN tolkas olika. Min dotter och jag brukar alltid plocka äpplena här på vår gård, men det är samma problem här att invandrarungarna klättrar i trädet och tar dem medan de fortfarande är kart... Men min dotter är bra på att klättra högre, och jag brukar stå på en stol.

...men ett år kom ett gammalt par med två stora kassar med äpplen från deras lantställe och gav till oss, när de hade sett oss klängande i trädet. Det var ju snällt, men jag kunde inte frigöra mig från tanken att de trodde att vi var väldigt fattiga och svältande och behövande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in