Citat:
Ursprungligen postat av
Lejonborg
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.
Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.
Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.
Samma problem här.
”Mitt” äppleträd är korkat planterat i buskaget runt min uteplats, precis utmed asfalten.
Återkommer till det.
När området byggdes så byggde man ett miljonprogram i miniatyr. Området i sig är förbannat trevligt och här vill man bo.
Vi har ett återvinningsrum där man kan dumpa allt förutom större saker likt möbler. Här finns cykelmekrum med de flesta verktyg man behöver till en cykel och självklart sitter de fast i stålsnören. Det jag gillar mest är paketrummet. Allt man beställer till boxar likt Instabox kan man få dit.
För barnen finns det tre nybyggda lekparker och runt lekparken på min del av området så tyckte den privata hyresvärden att det var en bra idé att sätta upp körsbärsträd som barnen kunde plocka från.
Hur de kommer göra vid nybyggnationerna vet jag inte men min del av området är 15 år nu och träden….
Tja, just nu plockar barnen från vårt äppleträd innan äpplena ens är mogna och trädet bär mer frukt än det kan bära vilket resulterar i att det släpper frukt som nu blir äpplemos när bilar ska in/ut ur området.
På asfaltsgången runt lekparken har vi nu ett kladd av ruttna körsbär. Riktigt vilka sorter det är vet jag inte men det är typiska ätbär och jag själv han plocka en näve innan de föll till marken.
Jag har sett vår muslim stå på ett bord och plockat samt den störiga fyrbarnsfamiljen som ”äger” området på stolar.
Det är de enda jag sett plocka frukt.
Tanken med dessa träd är ju att de boende ska kunna plocka men man tänkte aldrig på att träd växer.
Därför har vi nu en rutten mix av körsbär och äpplen på marken i dag.
Om du bodde i mitt område så hade du rätt att plocka frukt och bär och jag vill tro att hyresvärden skulle bli överlycklig om du tog en stege och rensade innan det når marken.
Själv hade jag tackat dig.