2026-07-27, 07:16
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Annars lär det finnas gott om privatpersoner med villa som du säkert får plocka hos.

Sätt ut en förfrågan på typ Facebook.
Citera
2026-07-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Tack för svar, men jag frågade för jag vill göra det med stege... Det kanske kommer uppfattas som desperat.

Varför i helvete skulle det uppfattas som desperat……?
Då måste det vara en satans massa saker i vardagen som du nojar över om andra ska uppfatta som desperat…..

Och en annan sak. Vad fan skulle det göra om nån skulle tycka det vara desperat…? Det är ju DERAS problem, inte ditt. Du är smart, fixar stege och får en drös smakrika körsbär som andra missar….

Fan, det borde ändras rutiner på BB, bort med BB-sköterskor och in med psykologer som direkt när huvudet tittar ut kan sätta igång med behandling som motverkar att fobier vanföreställningar osäkerhet etc etc utvecklas…

Så, är du sugen på dessa K-bär, fixa stege, plocka, och flina lite smart åt de andra när du smarrar bären…
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-07-27 kl. 07:38.
Citera
2026-07-27, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Då är det inte körsbärsträd

Jag bör veta för att jag hade körsbärsträd i trädgården när jag växte upp. Men farsan högg ner dom efter att svartskallarna alltid var där och pallade frukten.
Du som sitter på en så exceptionell kunskap kring körsbärsträd borde isåfall också veta att träden kan bli så höga om man inte beskär dem. Detsamma gäller de flesta fruktträd.

Gissningsvis har kommunen eller hyresvärden inte beskurit träden eftersom det är dyrt och att deras främsta funktion är att skapa skönhet i området.
Citera
2026-07-27, 09:39
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.

Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.

Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.

Du kan använda en fruktplockare på en stång istället för en stege.

https://www.amazon.se/-/en/Picker-Telescopic-Stainless-Gripper-Install/dp/B0C9DRYWP7?tag=drsw06-21
Citera
2026-07-27, 09:46
Medlem
Citat:
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.

Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.

Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.
Samma problem här.
”Mitt” äppleträd är korkat planterat i buskaget runt min uteplats, precis utmed asfalten.
Återkommer till det.
När området byggdes så byggde man ett miljonprogram i miniatyr. Området i sig är förbannat trevligt och här vill man bo.
Vi har ett återvinningsrum där man kan dumpa allt förutom större saker likt möbler. Här finns cykelmekrum med de flesta verktyg man behöver till en cykel och självklart sitter de fast i stålsnören. Det jag gillar mest är paketrummet. Allt man beställer till boxar likt Instabox kan man få dit.
För barnen finns det tre nybyggda lekparker och runt lekparken på min del av området så tyckte den privata hyresvärden att det var en bra idé att sätta upp körsbärsträd som barnen kunde plocka från.
Hur de kommer göra vid nybyggnationerna vet jag inte men min del av området är 15 år nu och träden….
Tja, just nu plockar barnen från vårt äppleträd innan äpplena ens är mogna och trädet bär mer frukt än det kan bära vilket resulterar i att det släpper frukt som nu blir äpplemos när bilar ska in/ut ur området.
På asfaltsgången runt lekparken har vi nu ett kladd av ruttna körsbär. Riktigt vilka sorter det är vet jag inte men det är typiska ätbär och jag själv han plocka en näve innan de föll till marken.
Jag har sett vår muslim stå på ett bord och plockat samt den störiga fyrbarnsfamiljen som ”äger” området på stolar.
Det är de enda jag sett plocka frukt.

Tanken med dessa träd är ju att de boende ska kunna plocka men man tänkte aldrig på att träd växer.
Därför har vi nu en rutten mix av körsbär och äpplen på marken i dag.
Om du bodde i mitt område så hade du rätt att plocka frukt och bär och jag vill tro att hyresvärden skulle bli överlycklig om du tog en stege och rensade innan det når marken.
Själv hade jag tackat dig.
Citera
2026-07-27, 09:48
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag har lite samma dilemma. Det är fullt av mogen frukt i trädgården. Men eftersom det är en gemensam brf trädgård ser man ju ful ut om man tar en stege och ”roffar åt sig” av det gemensamma.

Därmed får frukten hänga och ruttna. För ingen vill vara den som är fräck nog att gå och hämta en stege och ta vara på detta.

Hade det varit ett ensamt träd på kommunens mark hade jag tänkt att det var up for grabs, men svårare med BR trädgård där det blir att man ”rofffar” från sina grannar.
Att fråga ordförande för föreningen är inte att tänka på?
Citera
2026-07-27, 09:50
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitaminbrist
Du som sitter på en så exceptionell kunskap kring körsbärsträd borde isåfall också veta att träden kan bli så höga om man inte beskär dem. Detsamma gäller de flesta fruktträd.

Gissningsvis har kommunen eller hyresvärden inte beskurit träden eftersom det är dyrt och att deras främsta funktion är att skapa skönhet i området.

Vi beskärde aldrig under 20 år och dem växte inte till sig så många meter. Skicka gärna bilder från Sverige där ett körsbärsträd är över 20 meter så håller jag tyst.
Citera
2026-07-27, 11:17
Medlem
Bara att plocka! Du kanske ska provsmaka några bärningar innan du lägger ned några timmars jobb. Det finns gott om självsådda träd i och omkring bostadsområden. Kärnor har helt enkelt spridits av fåglar och dessa bär är inte alltid så goda. Träden blir dessutom väldigt höga.
Citera
2026-07-27, 11:29
Medlem
Kör på, jag hade inte brytt mig ett skit iallafall!
Citera
2026-07-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Vi beskärde aldrig under 20 år och dem växte inte till sig så många meter. Skicka gärna bilder från Sverige där ett körsbärsträd är över 20 meter så håller jag tyst.

Jag har ett flertal körsbärsträd, de flesta fågelbär (vilda körsbär) som är över 20 meter. Men jag tänker inte ladda upp några bilder, du får väl kolla med en trädgårdsmästare eller arborist.

Normalt sett beskär man inte körsbär som man gör med äpplen så körsbärsträd brukar bli väldigt stora om de får bli gamla. De är i samma storleksklass som lönn, ek, bok och björk.

Angående plocka med stege: sätt gärna fast stegen i trädet upptill, blir mycket stabilare då.
Citera
2026-07-27, 11:36
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du kan använda en fruktplockare på en stång istället för en stege.

https://www.amazon.se/-/en/Picker-Telescopic-Stainless-Gripper-Install/dp/B0C9DRYWP7?tag=drsw06-21
Sån finns att köpa på jula om man behöver ha en nu direkt
Citera
2026-07-27, 11:47
Medlem
Citat:

Vid stationen där jag bor har de planterat cirka 8 stycken bär buskar lite lägligt för att folk ska kunna gå förbi o bara plocka. Rätt smidigt faktiskt, man går av tåget, vandrar lite, tar ett sommarbär och sen går vidare... Problemet är bara att området är fullt av blattar. Så varje gång bären skiftar färg från grönt till rött, så blir varje buske länsad från topp till tå för att någon farsa står där och plockar hela kassar fulla utav bär.. Medans ungarna håller på att klättra upp i buskarna och knäcker sönder alla grenar..

Är du en sån?

Annars tar du bara en klase i näven och använder till det som du skall ha den till. Och då alltså inte någon jävla släkträff för Abdhull och de 50 rövarna..
Senast redigerad av Kanonen56 2026-07-27 kl. 11:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in