2026-07-27, 05:37
Medlem
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.

Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.

Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.
Citera
2026-07-27, 05:44
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonborg
Snackar typ orten som Angered och Bergsjön här i Göteborg. Alla blattar har plockat alla körsbär som når 1,8-2,5 cm av början av trädets längd från marken och uppåt.

Nu finns det en del träd mitt bland betongen lägenheterna, ni vet dom byggnaderna som är 7-12 våningar. Träden står precis utanför och är mellan 20-40 meter höga med många fina bär högre upp.

Hade det sett desperat ut om jag hade stått där som en cirka 34 årig man på en 7 stegs stege och plockat i några minuter? Hade det varit fult eller gett indikationer på att jag är fattig och saknar något i livet? Är det olagligt på något sätt kanske? Jag har aldrig hittat vanliga svenska körsbär i butikerna i Sverige vilket jag finner mycket konstigt och vill därför göra på detta sätt.
Nej vi vet inte vilka byggnader det är som är 7-12 våningar

Om det ser desperat ut, det tycker jag inte

Om det ser fult och fattigt ut, det tycker jag inte

Om det är olagligt, ja Om det inte är dina körsbär och inte frågat om lov att plocka kan det räknas som stöld
Citera
2026-07-27, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nej vi vet inte vilka byggnader det är som är 7-12 våningar

Om det ser desperat ut, det tycker jag inte

Om det ser fult och fattigt ut, det tycker jag inte

Om det är olagligt, ja Om det inte är dina körsbär och inte frågat om lov att plocka kan det räknas som stöld
Det är kommunens, kanske Poseidons i vissa fall. Tror dock allemansrätten gäller.
Citera
2026-07-27, 05:51
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Körsbärsträd som är mellan 20 och 40 meter HAHA. Vad fan har du rökt grabben?
Citera
2026-07-27, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Körsbärsträd som är mellan 20 och 40 meter HAHA. Vad fan har du rökt grabben?
Kanske 15-20 meter... Vissa av dessa sorter är väldigt höga, ser ut att vara åtminstone 20-25 meter.
Citera
2026-07-27, 05:59
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Kanske 15-20 meter... Vissa av dessa sorter är väldigt höga, ser ut att vara åtminstone 20-25 meter.

Då är det inte körsbärsträd

Jag bör veta för att jag hade körsbärsträd i trädgården när jag växte upp. Men farsan högg ner dom efter att svartskallarna alltid var där och pallade frukten.
Citera
2026-07-27, 06:00
Medlem
Conams avatar
Citat:
Plocka! Om det ser tattigt ut så bry dig inte så mycket om det! Blir rätt schysst saft om du råkar få ihop tillräckligt.
Citera
2026-07-27, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Då är det inte körsbärsträd

Jag bör veta för att jag hade körsbärsträd i trädgården när jag växte upp. Men farsan högg ner dom efter att svartskallarna alltid var där och pallade frukten.
Kan säga dig att det inte är fågelbär i alla falll, det finns många sorter av dessa bär. Väldigt många. Dessa bären jag vill plocka är lika stora i diametern som bigarråer. Det är vanliga röda söta körsbär.

Jag är själv blatte, men bor inte i orten längre, kanske vill du hänga med och plocka?
Citera
2026-07-27, 06:30
Medlem
Citat:

Om du är så förbannat vek och osäker på en så helvetes banal sak som att plocka körsbär att du måste fråga anonymt på ett forum så är det nog bäst du köper i butikgömd under hoodie så ingen ser dig… och inte på extrapris för då kan nån tycka det ser fattigt ut….

Det är fel för fan helt normalt att plocka t ex bär, än att de bara sitter och förfars.
Citera
2026-07-27, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om du är så förbannat vek och osäker på en så helvetes banal sak som att plocka körsbär att du måste fråga anonymt på ett forum så är det nog bäst du köper i butikgömd under hoodie så ingen ser dig… och inte på extrapris för då kan nån tycka det ser fattigt ut….

Det är fel för fan helt normalt att plocka t ex bär, än att de bara sitter och förfars.
Tack för svar, men jag frågade för jag vill göra det med stege... Det kanske kommer uppfattas som desperat.
Citera
2026-07-27, 07:00
Medlem
bema56s avatar
Kör på bara! Det är korkat att de ska ruttna bort eller uppkäkade av kajor.
Absolut inte desperat eller tattigt utan bara smart.
Citera
2026-07-27, 07:03
Medlem
bithaxs avatar
Jag har lite samma dilemma. Det är fullt av mogen frukt i trädgården. Men eftersom det är en gemensam brf trädgård ser man ju ful ut om man tar en stege och ”roffar åt sig” av det gemensamma.

Därmed får frukten hänga och ruttna. För ingen vill vara den som är fräck nog att gå och hämta en stege och ta vara på detta.

Hade det varit ett ensamt träd på kommunens mark hade jag tänkt att det var up for grabs, men svårare med BR trädgård där det blir att man ”rofffar” från sina grannar.
Senast redigerad av bithax 2026-07-27 kl. 07:08.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in