2026-07-27, 12:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karju
Du får nog ta och uppdatera dig angående fossilerna:

https://answersingenesis.org/fossils/

Finns ingenting med fossilerna i sig som säger att jorden inte skapades på sex dagar eller att jorden är flera miljarder år gammal.
Jaså, vilka belägg menar du att finns för att han gjorde det på sex dagar då? För det är är här själva kärnan finns. Det är de som påstår att han gjorde det som ska visa att det är så. Kan du det?

Nonsens från vetenskapsförnekare som svamlar om syndafloden, är ointressant.
Citera
2026-07-27, 12:53
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En del saker är så stolliga, att det bara inte går att tro på.

Adam gick omkring och hittade på namn på djur och växter.

- Lönn. Rönn, Asp.....men gav jag inte till en fisk häromdagen ? Ähh, det får väl vara så.

- Krill, Dill, Sill Det här var en dag när fantasin började tryta.
Hoppas att Adam hittade på Falsk Kantarell innan han stötte på kantarellen.

Tydligen kunde han även se in i framtiden, han måste ha vetat att Blomberg skulle hitta en groda, som måste ha hetat Blombergs klockgroda redan innan den upptäcktes.
Javisst är det konstigt, hur vet man allt det där?

Måste ju som jag misstänker varit full och skrivit på måfå och sedan någon tjänat pengar på att göra en bok

Ingen verkar ju veta endå tror folk på att det är på riktigt eftersom det finns ju inga bevis på att det är riktigt man har så många frågor som ingen har svaret på
Citera
2026-07-27, 12:55
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Du fick en mycket enkel ja/nej-fråga som du inte klarade av att besvara. Dina lögner kring Jesus budskap och vad som står i Bibeln är helt ointressanta.
Så frågan var,
-är jag jude?

Då väljer jag att svara nej.
Jag använder inte mina egna ord till att upplyfta mig själv .
Om någon annan vill kalla mig jude så är det okay.
Men jag kommer inte själv påstå att jag är bra, god, intelligent eller något sådant.

När jag säger mig vara jude eller bra, då är inte meningen att upplyfta mig utan att ödmjuka mig.
Det beror på tillfället.
Citera
2026-07-27, 12:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Med tomtar och troll menar jag alla kriminella du läser om och ser på nyheterna och efterlyst mm.

Ps. Det är dom kriminella som visas upp i media som är Jesus.
Dom tomtar och troll jag menar är sånt man kan läsa här på FB som folk på något underligt vis pratar med och även ser

Dom som är på nyheterna och efterlyst är folk som klantar sig
Citera
2026-07-27, 12:58
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom tomtar och troll jag menar är sånt man kan läsa här på FB som folk på något underligt vis pratar med och även ser

Dom som är på nyheterna och efterlyst är folk som klantar sig
Du ser allt ordagrant.
Jag ser allt som metaforer.
Citera
2026-07-27, 13:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Och skapade alla djur och alla växter och kanske till och med planeten själv?

Men hur som helst, implicerar det att det är människan som skapade Gud, inte tvärtom. För den monistiska Guden fanns inte när människan uppstod, utan kom långt senare. Före det fanns den inte. Men det är bara en sidodebatt. Frågan är om det som står i Bibeln är sant och att Gud skapade världen på sex dagar.
Menar du att om ingen skrev om gud, så fanns inte gud då? Kom långt senare? Gud kan ha haft kontakt med människor då också, men de kanske inte skrev ner det. Eller så förlorades texterna.
Citera
2026-07-27, 13:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Du ser allt ordagrant.
Jag ser allt som metaforer.
Då är frågan, vem skrev bibeln?
Citera
2026-07-27, 13:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Bibeln är 66 böcker skrivna över mer än 2000 år. Så svar: en massa olika personer.
Citera
2026-07-27, 13:09
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Så länge människan har varit skrivkunnig, så har den här boken utvecklats. Utvecklingen pågår ännu.
Citera
2026-07-27, 13:11
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Bibeln är 66 böcker skrivna över mer än 2000 år. Så svar: en massa olika personer.
Men om det är 66 böcker står det olika i dom om samma grejor som skulle ha hänt?
Citera
2026-07-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!

Varför är det viktigt för dig att gud finns?

Jag trivs i kyrkor men känner mig ibland skenhelig när jag går där. Jag hoppas att Gud finns, men tvivlar ofta. Ingen kan veta säkert - det handlar om tro och inte vetande. Livet var enklare när jag var barn och hade en mer naiv tro. Gör din mer naiva tro att du mår bra?

Jag tänker att Bibeln kan ha något att säga oss, även om den innehåller motsägelser och mytologiska berättelser som motsägs av många vetenskapliga observationer. Och även om det kan finnas vissa sanningar även i andra religioner. Bibeln är ingen vetenskaplig faktabok utan har andra syften. Särskilt första mosebok berättades länge muntligen från generation till generationm kanske redan på bronsåldern innan historierna nedtecknades, och de måste därför vara begripliga även för den tidens barn. Det är först efter uttåget ur Egypten som det börjar dyka upp arkeologiska bevis på israelernas historia.

Gamla testamentet beskriver väldigt omoraliska människor som ledde Israel men ändå fick Guds förtroende. Gud beskrivs som en i vår ögon svartsjuk, nationalitisk och straffande krigsgud, men Gudsbilden växer fram och förändras steg för steg till en mer förlåtande, pacifistisk och icke-rasistisk Gud i nya testamentet.

Kanske har Bibelns människosyn och de kristna värderingarna ändå bidragit till att den kristna världen har kommit längre än andra samhällen som rättssamhälle. Religiös omvändelse hjälper människor att bli fri från missbruk och beroende än i dag.
Citera
2026-07-27, 13:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Så länge människan har varit skrivkunnig, så har den här boken utvecklats. Utvecklingen pågår ännu.
Så det hittas på nya historier än i dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in