2026-07-27, 13:13
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Men om det är 66 böcker står det olika i dom om samma grejor som skulle ha hänt?
Den är ganska konsistent. De olika böckerna refererar varandra ibland. Det blir som en lång bokserie på 66 böcker, som skapar en enda historia tillsammans. Tänk som harry potter böckerna, fast med 66 stycken.
Citera
2026-07-27, 13:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Så det hittas på nya historier än i dag?
Nej, bibelns sista bok skrevs för 2000 år sen. Inga nya böcker har skrivits eller kommer skrivas sen dess.
Citera
2026-07-27, 13:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Den är ganska konsistent. De olika böckerna refererar varandra ibland. Det blir som en lång bokserie på 66 böcker, som skapar en enda historia tillsammans. Tänk som harry potter böckerna, fast med 66 stycken.
Joo jag tänker Harry Potter nu,

En sagofigur, någon skriver ett manus med påhittad historia, det blir film, men folk tror ju inte på att filmen är äkta händelse

Det blir samma sak med bibeln men den stannar vid skrift som man kan kalla manus

Men varför tror då folk på bibeln men inte på Harry Potter?
Citera
2026-07-27, 13:23
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Joo jag tänker Harry Potter nu,

En sagofigur, någon skriver ett manus med påhittad historia, det blir film, men folk tror ju inte på att filmen är äkta händelse

Det blir samma sak med bibeln men den stannar vid skrift som man kan kalla manus

Bibeln innehåller riktiga platser, historiska individer, saker som kan verifieras. Harry Potter har ingen påstått är verklig, hogwarts har aldrig varit en riktig plats. Om det fanns en riktig harry potter och böckerna utspelade sig på riktiga platser i världen kanske folk hade börjat fundera.

Hur skriver man en bokserie på 66 böcker över 2000 år där början passar ihop med slutet? och de olika delarna fungerar med varandra för att skapa en bra historia? där riktiga platser och historiska karaktärer inkluderas? Kan du inte hålla med om att det låter riktigt svårt att göra.
Citera
2026-07-27, 13:24
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nej, bibelns sista bok skrevs för 2000 år sen. Inga nya böcker har skrivits eller kommer skrivas sen dess.
Det är väl tur det att det inte skrivs bibel i nutid det hade spårat ur totalt med att Jesus hade åkt tåg och taxi, haft mobiltelefon men det är ju inte säkert att Jesus har funnits?

Det kanske är det där fyllot som satt och skrev en historia för länge sedan endå, eller finns det bevis på att han funnits?
Citera
2026-07-27, 13:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Den har inte hunnit bli en legend ännu. Sådant tar tid. Du får ge den minst 400 år till och ett eller ett par världskrig som ödelägger historiska arkiv, innan det kan hända.
Citera
2026-07-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Kan inte ta till mig att man nästan förlöjligar folk som tror på spöken , men hyllar folk som tror på änglar , jesus gud o bibeln
Citera
2026-07-27, 13:27
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är väl tur det att det inte skrivs bibel i nutid det hade spårat ur totalt med att Jesus hade åkt tåg och taxi, haft mobiltelefon men det är ju inte säkert att Jesus har funnits?

Det kanske är det där fyllot som satt och skrev en historia för länge sedan endå, eller finns det bevis på att han funnits?
Det står i bibeln om saker som kommer hända i framtiden för oss, så bara för att inga fler böcker i bibeln skrivs så betyder det inte att bibelns historia är färdig. Vi har inte kommit till slutet än, en del tror att vi kommer få uppleva det. De sitter och läser vad som kommer hända och ser om några tecken på dom sakerna händer just nu. Många tror att dom gör det, dom lägger ihop typ åh det står att det här kommer hända, nu hände ju faktiskt det här i världen, slutet måste vara nära!

I slutet kommer Jesus komma tillbaka också. Och världen kommer ta slut. Domedagen!
Citera
2026-07-27, 13:32
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Kan inte ta till mig att man nästan förlöjligar folk som tror på spöken , men hyllar folk som tror på änglar , jesus gud o bibeln
Det är väl ingen som hyllar bibeltroende. Hyllar du dom? De får ju utstå allt möjligt fult prat från ateistcyniker. Ändå så håller dom fast, sanningen kan inte tystas.
Citera
2026-07-27, 13:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Bibeln innehåller riktiga platser, historiska individer, saker som kan verifieras. Harry Potter har ingen påstått är verklig, hogwarts har aldrig varit en riktig plats. Om det fanns en riktig harry potter och böckerna utspelade sig på riktiga platser i världen kanske folk hade börjat fundera.

Hur skriver man en bokserie på 66 böcker över 2000 år där början passar ihop med slutet? och de olika delarna fungerar med varandra för att skapa en bra historia? där riktiga platser och historiska karaktärer inkluderas? Kan du inte hålla med om att det låter riktigt svårt att göra.
verkliga platser kan jag tänka mig, är det någon som reser kan nog skriva en historia på varje plats hur det ser ut med en påhittad berättelse

Reser man mycket och går med platser så kommer nästa som reser till samma ställe och fortsätter historierna då blir det många böcker till slut
Harry potter finns inte, England har aldrig tillverkat en Ford Anglia som kan flyga

Ja det är svårt att avgöra om bibeln är på riktigt när det inte finns riktiga bevis att det har hänt det är lika trovärdigt att läsa en kalle anka pocket från 90 talet och tro att Joakim verkligen har sin pengabinge i Ankeborg
Citera
2026-07-27, 13:34
Medlem
Citat:

Är dom lika sanningsenliga som Harry Potter böckerna också?
Citera
2026-07-27, 13:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
verkliga platser kan jag tänka mig, är det någon som reser kan nog skriva en historia på varje plats hur det ser ut med en påhittad berättelse

Reser man mycket och går med platser så kommer nästa som reser till samma ställe och fortsätter historierna då blir det många böcker till slut
Harry potter finns inte, England har aldrig tillverkat en Ford Anglia som kan flyga

Ja det är svårt att avgöra om bibeln är på riktigt när det inte finns riktiga bevis att det har hänt det är lika trovärdigt att läsa en kalle anka pocket från 90 talet och tro att Joakim verkligen har sin pengabinge i Ankeborg
Det finns ju något som kallas profesior, bibeln förutspår framtiden och om det bibeln förutspådde inträffar så måste det ju betyda nånting i alla fall. Det finns massor av dom här profesiorna, 2000 av dom ungefär i bibeln. Dom flesta av dom har slagit in, dom som inte har det kommer slå in i framtiden.

Det går att kolla upp och verifiera det här, bibeln har kunnat veta framtiden gång på gång. Nån skojare som kokar ihop berättelser kan inte veta framtiden, så där finns ju någonting riktigt i det.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-27 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in