2026-07-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv
Jag är sjäv kristen, nej allt som står i bibeln är inte sant. Man måste faktiskt vara lite rationell och förstå att skapelseberättelsen och noaks ark, det finns säkert fler exempel ursprungligen är sagor, de är inte meningen att tas ordagrant. De här berättelserna i Bibeln och Gamla testamentet i synnerhet är ju ett försök att förklara världen och det andliga i en historisk kontext, de hade inte den vetenskap och kunskap vi har idag.

Som Kristen blir det lite svårt kanske, men i stort sett så godtar jag det som står i Nya Testamentet, resten är jag ganska skeptisk till som "sanning". Man måste ändå försöka dra en rimlig gräns någonstans, gör man inte det så blir det liksom bara fånigt.

Jag tror inte OP är seriös i trådstarten om jag ska vara ärlig, men vissa tar faktiskt hela bibeln som en sanning.

Men va, som kristen kan man ju inte avfärda stycken i bibeln som icke sanna.
Då sätter du ditt egna omdöme över det man samtidigt bekänner som guds ord.
Vilket jag skulle säga är svårt att förena med kristen lydnad inför gud.
Sen ska man såklart inte tolka allt som står I Bibeln bokstavligt.
Jesus säger exempelvis "jag är dörren", men det betyder ju inte att han är en faktiskt dörr.
Mycket av texterna handlar om att försöka förstå vad författaren faktiskt avser att säga
Citera
2026-07-27, 09:31
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur vet man det?

Tänk om det är så att för längesedan satt det ett fyllo och skrev på fyllan massa grejor.

Det han skrev söp han bort någonstans men senare hittade någon det han hade skrivit, så blev det en bok, en bok som någon tjänade pengar på, en bok som blev känd under namnet bibeln.

Blev att folk började tro att fylle texten var sann och kopierade boken i otroliga exemplar och folk tjänade pengar på försäljning i många år.

Tänk om det är så för det finns inga bevis på att min teori är fel, finns inga bevis på att det som står i bibeln är sant, finns inga bevis på att gud Jesus tomtar troll andar demoner spöken och annat finns heller.

Tänk om det är så, tänkvärt för många att fundera på..
Tänk om du är ett fyllo som skrev massa saker just nu i ditt inlägg. Finns det några bevis på att min teori är fel?
Citera
2026-07-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur vet man det?

Tänk om det är så att för längesedan satt det ett fyllo och skrev på fyllan massa grejor.

Det han skrev söp han bort någonstans men senare hittade någon det han hade skrivit, så blev det en bok, en bok som någon tjänade pengar på, en bok som blev känd under namnet bibeln.

Blev att folk började tro att fylle texten var sann och kopierade boken i otroliga exemplar och folk tjänade pengar på försäljning i många år.

Tänk om det är så för det finns inga bevis på att min teori är fel, finns inga bevis på att det som står i bibeln är sant, finns inga bevis på att gud Jesus tomtar troll andar demoner spöken och annat finns heller.

Tänk om det är så, tänkvärt för många att fundera på..

Tänk om du skulle sluta gissa och faktiskt sätta dig in lite istället.
Sitta och spekulera leder ingen vart.
Mycket av det som står I Nya Testamentet går faktiskt att fastslå som sant eller fakta..
Citera
2026-07-27, 09:36
Medlem
Ja om din teori stämmer så skulle Karlsson på taket finns med på riktigt lika så pippi långstrump och allt som står i nån bok det finns ju inga riktiga bevis på att han existerat
Senast redigerad av jimmytheone 2026-07-27 kl. 09:38.
Citera
2026-07-27, 09:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Det är mycket viktigt för mig eftersom dom detaljerna pekar direkt på Jesus.

Jesus ÄR osmaklig.
Han ÄR den person du älskar att håna och spotta på. Han du kallar skitigt svin som förtjänar att torteras till döds.

Det här står i bibeln och det finns miljontals symboler överallt som pekar på den riktiga Jesus.
Exempelvis att bara kristna äter gris.
Att julskinka står i centrum för kristendomen.
Jag tror du bara hittade den där bilden och ville vara lustig.
Citera
2026-07-27, 09:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Nej det är inte tillåtet med incest enligt bibeln.

Jaså? Lots döttrar som söp honom full och därefter låg med honom och fick barn med honom. Har du glömt den delen?
Citera
2026-07-27, 09:41
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Hur mycket som helst. All forskning, all fossil, allt man vet idag talar emot det. Intressant är att innan människan fanns inte ens begreppet Gud. Det är skapat av människan.

Men återigen, vilka belägg menar du att det finns för att han gjorde det.
Bara för att ordet "gud" inte existerade i begynnelsen betyder det inte att Skaparen inte finns.
Det fanns inget i begynnelsen varken materia, språk eller tid bara Gud, Ordet och heliga anden, dessa ord har vi fått av Gud som skapade oss.
Citera
2026-07-27, 09:41
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jaså? Lots döttrar som söp honom full och därefter låg med honom och fick barn med honom. Har du glömt den delen?
Det är skillnad på vad som är optimalt, och vad som kan förlåtas. Dessutom så handlar många bibelberättelser om hur man inte ska göra, så att man kan lära sig av deras misstag. Varför skulle allt som alla bibelkaraktärer gör vara tillåtet? De är lika trotsiga och dumma som vi är.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-07-27 kl. 09:44.
Citera
2026-07-27, 09:44
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Betyder inte att Gud tillåter incest men det kan ha varit goda själ till incest, man ville inte beblanda sig med andra främmande folk utan hålla sig till sin egen.
Citera
2026-07-27, 09:45
Avstängd
engammalfisks avatar
Bibeln är gallimatias & haranger av ett par tokstollar som skrev kassa sagor som födslokrok & som sen samlades i ett verk, därmed inte sagt att gud inte finns eller fanns. Människan har alltid haft fantasi, tacka gud för det.
Citera
2026-07-27, 09:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Tänk om du är ett fyllo som skrev massa saker just nu i ditt inlägg. Finns det några bevis på att min teori är fel?
Finns inga bevis men jag har inte varit full på snart 2 år men tråden handlar inte om mig, det handlar om att bibeln är sann eller inte, som du själv kan läsa i trådstarten 👍
Citera
2026-07-27, 09:55
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Tänk om du skulle sluta gissa och faktiskt sätta dig in lite istället.
Sitta och spekulera leder ingen vart.
Mycket av det som står I Nya Testamentet går faktiskt att fastslå som sant eller fakta..
Hur vet man det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in