2026-07-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det hör inte till ämnet det är ett forum man kan diskutera på inte personangrepp

Du har inget svar och så kom du på det här? Nej hej med dej

Men sluta tramsa dig då..
Om något är vetenskapligt bevisat så är det så..
Man kan inte bara ignorera det bara för man känner för det.
Om det nu är diskutera du vill göra så får du komma med riktiga argument..
Det enda du gör är att spekulerar, så ganska ironiskt att du pratar om att disktera när du bara svamlar.
Citera
2026-07-27, 16:05
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Bara OT.

Upp till dig.

Själv är jag rätt fascinerad av hur de lyckats rada upp förutsägelser, så länge sedan, så korrekt.
Tar för självklart att du avfärdar dem utan att ha koll.

Gör inget.
För saliga är de saktmodiga.
Citera
2026-07-27, 16:12
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svetsolle1336
Jag har kommit till insikt med att det som står i bibeln är sant, och eftersom det är sant så måste gud finnas, och om gud finns så måste jag ju följa hans ord.

Jag vill höra era åsikter och tankar. Ps Jesus kommer snart!
Det som står i bibeln är Guds ord, så som de har förståtts och nedtecknats av människor. Att säga att något eller allt i den är ”sant” är en förenkling; man reducerar något gudomligt till något mänskligt greppbart. Det gör ofelbart att meningen går förlorad. Gud är ett mysterium samtidigt som han är vägen, sanningen och ljuset. Vi måste ödmjuka oss (i bildlig mening våga falla för att tas emot). Det är rörande att se alla ilskna och i grunden förtvivlade yttranden om att allt skulle vara falskt. Rop ur avgrunden, är vad jag hör.
Citera
2026-07-27, 16:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Men sluta tramsa dig då..
Om något är vetenskapligt bevisat så är det så..
Man kan inte bara ignorera det bara för man känner för det.
Om det nu är diskutera du vill göra så får du komma med riktiga argument..
Det enda du gör är att spekulerar, så ganska ironiskt att du pratar om att disktera när du bara svamlar.
Jag har frågar halva dagen efter hur man vet att det som står I bibeln är sant

Men eftersom ingen vet och kommer med andra förklaringar även nu personangrepp så är det inte jag som tramsar

Det är ett diskussions forum man diskuterar saker som i den här tråden om det som står I bibeln är sant så är sammanfattningen att
det vet man inte så hej med dej
Citera
2026-07-27, 16:21
Medlem
Tyvärr så är det ju inte det, även om bibeln är väldigt bra och värd att utforska så kan vi inte vara oärliga & påstå att allt är sant, en del är symboliskt och andra saker är helt fel då man sa saker man antog på en riktigt gammal tid, då man inte riktigt förstod vetenskap väl.

Bibeln är skriven av människor och alla människor är bristfälliga (även om man utgår från bibeln) därav så finns det ingen realistisk möjlighet till bibeln att inte ha några fel, även om en "Gud" skulle råka finnas (säger inte att den finns eller inte, misstolka mig inte, jag vill givetvis att det skulle finnas något högre syfte, har dock svårt för bokstavstroende av religion då mycket är motbevisat och liksom symboliskt skrivet), vissa saker är väldigt motsägelsefulla.
Varför gör Gud vissa kvinnor lesbiska så dom aldrig kan vara lyckliga med en man? Om det är fel att vara gay? Varför skulle det vara fel för (t.ex.) två vuxna kvinnor att vara ihop om det känns rätt för bägge parter? T.ex. någon som är född gay, hur ska denna personen tro att hen är ond när Gud gjorde hen sådan och det inte går heller att ändra? Av all research jag gjort så har man aldrig någonsin lyckats att "omvandla" folks läggningar, det ledde bara till självmord och liknande då det är som att försöka lura folk och tro att man kan växa 50cm genom att tänka det.
Inte heller kan människor vara ensamma hela livet det funkar inte heller Gud har gjort människor i stort behov av kärlek, utan vissnar personen helt.

Jag kan skriva en egen bibel idag, den hade inte varit mindre sann liksom, så allt är sant beroende på betraktaren och vad man kan relatera till, vad ens värderingar är och vad man tror på så sätt.
För mig känns det bättre att följa Jesus budskap (sådana positiva saker som att vara snäll, barmhärtig, ärlig, omtänksam t.ex.) men att inte vara bokstavstroende, utan se det som det är, symboliskt skrivet. Tittar jag på religiösa extremister så ser jag att det är dom som gjort fel, inte oss som valt en mer modern sekulär väg.
Onda kan ibland använda religion i mörkare syften så var försiktiga. Se högerextrema som spelar kristna t.ex. - ingen av dom är kristna på riktigt dom bara använder religionen som täckmantel och maktmedel.
Senast redigerad av WakeUpWakeUp 2026-07-27 kl. 16:35.
Citera
2026-07-27, 16:22
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Men eftersom ingen vet och kommer med andra förklaringar även nu personangrepp så är det inte jag som tramsar

Det är ett diskussions forum man diskuterar saker som i den här tråden om det som står I bibeln är sant så är sammanfattningen att
Hur vet man att någonting som hänt före modern historia är sant? Om man kräver 100% säkerhet så är inte historia rätt område. Det bästa man kan uppnå är "med största sannolikhet". Historiska bevis kan vara starka, till och med mer än starka, men de kan aldrig uppnå 100%

De mesta av mina bevis får jag från moderna händelser, inte antika. Fast de antika stödjer en del.
Citera
2026-07-27, 16:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Hur vet man att någonting som hänt före modern historia är sant? Om man kräver 100% säkerhet så är inte historia rätt område. Det bästa man kan uppnå är "med största sannolikhet". Historiska bevis kan vara starka, till och med mer än starka, men de kan aldrig uppnå 100%

De mesta av mina bevis får jag från moderna händelser, inte antika. Fast de antika stödjer en del.
Är det inte 100% så vet man inte då kan man inte tro på allt
Citera
2026-07-27, 16:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du tror ju att massor av historiska personer fanns, kleopatra, leonidas, plato, sokrates, gustav vasa t.ex. säkert. Om man tror att det är mer troligt att det är sant än inte så kan man säga att man tror på det, kanske.

Det finns mer bevis än historiska. Det finns massor av bevisade mirakel och saker idag. Dom bekräftar bibeln.
Citera
2026-07-27, 16:28
Medlem
Citat:

Det är ju inte sant
Du har avfärdat bibeln att innehålla någon form av trovärdighet. Det enda du säger är i princip det kan man inte veta.. Det är inte att diskutera, det är att spekulera..
Sen kan man för all del ifrågasätta uppgifter, men då gäller det också att man har någon form av resonemang, och inte bara svarar slentrianmässigt, det kan man inte veta.
Det är så dumt så det är svårt att ta dig seriöst.
Vadå inte kan, det är precis det man kan göra.
Bara argumentet i sig "det som står I bibeln är inte sant"
Vad är inte sant? Allt som står i bibeln? Vad tusan babblar du om ens😅😅
Citera
2026-07-27, 16:30
Medlem
Citat:

Troll..
Citera
2026-07-27, 16:33
Medlem
Om gud skapat allt varför har har då skapat ateister ?
Citera
2026-07-27, 16:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
Om gud skapat allt varför har har då skapat ateister ?
Inget ljus utan mörker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in