2026-07-29, 20:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
(1) du har inget snabbt svar, märker jag.
frågan var "är det antisemitism att inte godkänna Israels rätt att existera?"
du behöver inte svara ett enkelt ja eller nej,
men max två meningar räcker som utläggning tack
Jag skrev att du får ta dig en köbricka och inte börja på nytt.
Jag kommer svara.

Eller gör du en El-Sayed?

"Under hela sin kampanj har El-Sayed duckat och undvikit att svara direkt om Israels rätt att existera som en judisk stat."

El-Sayed har streamaren Hasan Piker vid sin sida på kampanjmöten.
Som uttryckte följande på sin podd i april:

"Jag är en väljare av det mindre onda, och därför skulle jag rösta på Hamas framför Israel varje gång."

Har du problem med denna kommentar, gubben i lådan?"

Jag har redan bett dig kommentera och sen ska du få mitt svar.
Citera
2026-07-29, 20:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
snabb fråga: är det antisemitism att tycka att Israel inte har rätt att existera?

Ja. Precis som det är antisvenskt att tycka att Sverige inte har rätt att existera.
Citera
2026-07-29, 20:44
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag skrev att du får ta dig en köbricka och inte börja på nytt.
Jag kommer svara.
nejdå
jag tycker inte att Israel har rätt att existera
men jag undrar inte om du kallar mig antisemit
jag undrar om du kategoriskt kallar alla vem som helst som säger så för antisemit
Citera
2026-07-29, 20:45
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. Precis som det är antisvenskt att tycka att Sverige inte har rätt att existera.
jamen du har ju duckat 34 frågor från mig (och förmodligen fler från andra sedan sist) så vad sägs om att vara tyst en stund?
Citera
2026-07-29, 20:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
jamen du har ju duckat 34 frågor från mig (och förmodligen fler från andra sedan sist) så vad sägs om att vara tyst en stund?

Förstör jag narrativet för dig när jag svarar på frågor?
Citera
2026-07-29, 20:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Men för i helvete. Jag skrev igår, du har varit inne flertal ggr och glott och undvikit att svara - men nu ska DU anklaga mig?

Ta och svara din pajas. Det märks att detta blev för påträngande för dig, turkkramare.

Är det korrekt att ha med sig Piker som hellre röstar på Hamas - när ett "Palestina" betyder en islamisk stat.

.... parallellt som El-Sayed duckar för frågan om Israels rätt att existera som en judisk stat.
Citat:
nejdå
jag tycker inte att Israel har rätt att existera
men jag undrar inte om du kallar mig antisemit
jag undrar om du kategoriskt kallar alla vem som helst som säger så för antisemit
Ah... där kom det äntligen.
Senast redigerad av develi 2026-07-29 kl. 20:57.
Citera
2026-07-30, 08:15
Medlem
zergrushs avatar
Det har blivit väldigt tydligt att hela den här tråden är ett försök att avleda från vad som faktiskt händer i USA just nu...
https://bsky.app/profile/donmoyn.bsky.social/post/3mrqvk4erwk2x
Maybe MAGA is not suited for governance
"Debates over World War II became popular at Heritage, with a lot of 'rehashing and going through who was the bad guy and who were the good guys,'"
/.../
sounds like a lot of anti-Semitism at the Heritage Foundation.

...och vilka som i själva verket är ansvariga för det:
https://www.theguardian.com/us-news/2025/oct/15/capitol-us-flag-swastika-republican-dave-taylor
US Capitol police investigating flag with swastika in Republican representative’s office
Authorities reportedly looking into modified flag displayed on cubicle wall of House member Dave Taylor’s (R-OH) staff
Citera
2026-07-31, 14:17
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att judar beskylls i generella termer, beskrivs i stereotyper och att hotet mot judar har ökat - varav att det politiska läget har lett till mer hatbrott.
Ta det med zionistiska nazi-judarnas israeliska ambassad och be dem säga till regeringen i terrorstaten Israel att sluta bomba oskyldiga i Gaza och Libanon samt sluta mörda och trakassera folk på västbanken i sitt projekt att skapa lebensraum i ett storisrael.

När nazi-judar i Palestinaområdet slutar mörda och trakassera kommer judar i Europa och USA slippa klaga på antisrmitism vilken egentligen är antizionism.
Citera
2026-08-05, 22:20
Medlem
KaptenDilberts avatar
Abdul tog hem det! med nöd och näppe, men ändå!
Citera
2026-08-05, 23:13
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Abdul tog hem det! med nöd och näppe, men ändå!
Abdulrahman Mohamed El-Sayed vann med en procentandel av rösterna

flera prognoser hade honom ledande med 15 % 10 % 12 % inför valet men så här blev det

Abdul El-Sayed: 48.5% (approximately 741,000 votes)
Haley Stevens: 47.5% (approximately 726,000 votes)

kanske är högutbildade mer benägna att svar på polls/väljarundersökningar för det var där
(kvinnor / högutbildade / unga ) som Abdul var starkast

AIPAC (Israel lobbyn) spenderade 40$miljoner på kampanjen på Haley Stevens sida,
för att kunna fortsätta sitt folkmord av palestinska barn ostört (Abdul har kritiserat detta)
men det hjälpte inte.
det gjorde finansieringen av kampanjerna till det dyraste i USAs historia dock, här hostades det upp shekel minsann

totalt hade Abduls sida 7$miljoner versus Haley Stevens kampanjs 60$milj

Haley Stevens budskap kan ses på haleyfacts.com

bra att jag hade koll på detta, eller hur? det är en snackis i USA - amerikansk politik - iallafall
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in