2026-07-26, 22:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Tror inte Einstein hade så mkt att säga eftersom alla hans hittepå var stulet från patent Byron Han Joba på. Detta är sen gammalt. När han skulle undervisa var det väldigt rudimentärt och mycket öööhhh ahhh hmmm etc.
Nu svamlar du bara.
Citera
2026-07-26, 23:10
Medlem
israelisinnocents avatar
Vad är tid?
Citera
2026-07-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Väldigt trevlig och mänsklig bok av en väldigt kompetent fysiker. Att hon är snygg gör det inte sämre. Hon har även gjort någon/några dokumentärer på t ex Youtube.

Tack för tipset, inte tänkt på att hon kan vara på Youtube, ska titta på det.
Citera
2026-07-27, 10:06
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Läs Hur universum fick sina fläckar: Anteckningar om alltings ändlighet är en populärvetenskaplig bok av fysikern Janna Levin, utgiven på svenska år 2003

Rolig och lärorik.

Det är säkert en bra bok. Men det har hänt saker sedan den skrevs. Man trodde tex att jorden var rund på den tiden. Galna idéer i ljuset ifrån vad vi vet idag. Bättre att leta reda på mer aktuellt information.
Citera
2026-07-27, 10:35
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Universum expanderar för att du ska kunna leva i det.

Big bang är inte en "explosion", utan inflation i partikelbildning och utvidgning av rummet. Nolldimensionella partiklar utan massa rör sig i ljusets hastighet tills temperaturen i rummet sjunker så pass mycket att Higgseffekten träder in och ger massa åt partiklar.

Vi vet att universum expanderar, har expanderat i 13.8 miljarder år och accelererat expanderar sedan 7 miljarder år. Flera nobelpris på det.
Som sagt jag inte särdeles kunnig men du tycks ha googlat fram lite fakta, tack.

Jo förresten, tror knappast universum är för att jag ska kunna leva i det, tror snarare att vi kan leva i det för att det expanderar??
Varför måste det expandera för att vi ska kunna leva i det?
Citera
2026-07-27, 16:15
Medlem
Queutards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Som sagt jag inte särdeles kunnig men du tycks ha googlat fram lite fakta, tack.

En del av oss har faktiskt inherent kunskap och behöver inte ständigt ta hjälp av AI-kompisen…

Citat:
Jo förresten, tror knappast universum är för att jag ska kunna leva i det, tror snarare att vi kan leva i det för att det expanderar??
Varför måste det expandera för att vi ska kunna leva i det?

Liv kan inte finnas utan universums expansion. Annars är det ett universum som kontrakterar och därmed är alldeles för kortlivat för att liv ska hinna uppstå, särskilt intelligent liv som frågar varför universum expanderar.

Du får höra med Claude om antropiska principen.
Citera
2026-07-28, 09:50
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
En del av oss har faktiskt inherent kunskap och behöver inte ständigt ta hjälp av AI-kompisen…

Liv kan inte finnas utan universums expansion. Annars är det ett universum som kontrakterar och därmed är alldeles för kortlivat för att liv ska hinna uppstå, särskilt intelligent liv som frågar varför universum expanderar.

Du får höra med Claude om antropiska principen.
Oj vad bra vi har dig här på forumet!!
Ska spara dig som vän så jag har dig nära tillhands när jag har något annat abstrakt och helt oväsentligt för min vardag jag behöver veta, jag tror faktiskt detta är helt oväsentligt för hela mänskligheten att forska i. Saker är som dom är och vi lever mitt i det. Hade varit bättre om alla genier hade ägnat sig åt att fundera över vår överlevnad på vår döende planet istället för att försöka sig på att förstå något vi aldrig kommer först.
Inte så att jag tycker Pol Pot gjorde rätt som tog livet av alla intellektuella men jag är villig göra undantag.

Hälsa din mamma och säg att hon har all rätt att vara stolt över dig👍 hon ska inte lyssna på vad andra säger. Att bo på institution är ingen skam!
Citera
2026-07-31, 21:14
Medlem
Citat:
Oj vad bra vi har dig här på forumet!!
Ska spara dig som vän så jag har dig nära tillhands när jag har något annat abstrakt och helt oväsentligt för min vardag jag behöver veta, jag tror faktiskt detta är helt oväsentligt för hela mänskligheten att forska i. Saker är som dom är och vi lever mitt i det. Hade varit bättre om alla genier hade ägnat sig åt att fundera över vår överlevnad på vår döende planet istället för att försöka sig på att förstå något vi aldrig kommer först.
Inte så att jag tycker Pol Pot gjorde rätt som tog livet av alla intellektuella men jag är villig göra undantag.

Hälsa din mamma och säg att hon har all rätt att vara stolt över dig👍 hon ska inte lyssna på vad andra säger. Att bo på institution är ingen skam!

Har du någonsin reflekterat huruvida lösningen på världssvälten påverkade resten av allmänheten?
Citera
2026-08-01, 07:50
Medlem
LKKINGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Har du någonsin reflekterat huruvida lösningen på världssvälten påverkade resten av allmänheten?
Vilken var den andra delen av allmänheten?
Citera
2026-08-01, 17:52
Medlem
Citat:
Vilken var den andra delen av allmänheten?

De som fortplantade utan att kunna föda sina barn.

Edit, de.
Senast redigerad av Glorzo 2026-08-01 kl. 17:56.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in