2026-07-26, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Queutard
Detta är definitionen av verkligheten. Det kallas Einsteins fältekvationer i allmän relativitetsteori, som alltså beskriver rumtiden.

Och Einstein var nöjd med ekvationen ifråga?
Citera
2026-07-26, 18:48
Medlem
MrSwaggers avatar
Kan de varit så att gud gav av en enorm shart, och detta blev vårt universum?
Isåfall förklarar det ju varför det expanderar.
Rejält tryck I guds gasar tror jag om man tänker gud som minst 1000000000 ggr större än vårt universum. Då är vi lika små som en kvark inuti hans shart storm.
Citera
2026-07-26, 18:50
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorzo
Tror inte Einstein hade så mkt att säga eftersom alla hans hittepå var stulet från patent Byron Han Joba på. Detta är sen gammalt. När han skulle undervisa var det väldigt rudimentärt och mycket öööhhh ahhh hmmm etc.
Citera
2026-07-26, 21:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det var han som först kom på dem, så ja. En oerhörd prestation som vid det här laget har testats och verifierats på väldigt många sätt.

T ex Big Bang är en lösning till de där ekvationerna. Svarta hål ett annat gäng med lösningar. Och ja, allt om gravitation även på jorden och i vårt solsystem, men i så svaga gravitationsfält funkar Newtons formler lika bra, iaf väldigt nära lika bra.
Citera
2026-07-26, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Tror inte Einstein hade så mkt att säga eftersom alla hans hittepå var stulet från patent Byron Han Joba på. Detta är sen gammalt. När han skulle undervisa var det väldigt rudimentärt och mycket öööhhh ahhh hmmm etc.

Jag tycker du ska tänka på sakfrågan.
Jag bryr mig inte om hans karaktär.
Citera
2026-07-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det var han som först kom på dem, så ja. En oerhörd prestation som vid det här laget har testats och verifierats på väldigt många sätt.

T ex Big Bang är en lösning till de där ekvationerna. Svarta hål ett annat gäng med lösningar. Och ja, allt om gravitation även på jorden och i vårt solsystem, men i så svaga gravitationsfält funkar Newtons formler lika bra, iaf väldigt nära lika bra.

Men den är inte en förenlig ekvation, och det visste även han.
Jättestort helt klart dock.
Citera
2026-07-26, 21:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Läs Hur universum fick sina fläckar: Anteckningar om alltings ändlighet är en populärvetenskaplig bok av fysikern Janna Levin, utgiven på svenska år 2003

Rolig och lärorik.
Väldigt trevlig och mänsklig bok av en väldigt kompetent fysiker. Att hon är snygg gör det inte sämre. Hon har även gjort någon/några dokumentärer på t ex Youtube.
Citera
2026-07-26, 21:53
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Jag tycker du ska tänka på sakfrågan.
Jag bryr mig inte om hans karaktär.
Sakfrågan i din kommentar var om han var nöjd med ekvationen.
Citera
2026-07-26, 21:55
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Men den är inte en förenlig ekvation, och det visste även han.
Jättestort helt klart dock.
Menar du att den inte är fullt förenlig med kvantfysik, så ja. Men det är kvantfysiken det är lite fel på och som bör anpassas till allmänn rel som t ex Roger Penrose är inne på? Och Einstein är ju känd för sin skepsis till kvant, och ställde svåra frågor om det, vilket bl a ledde till upptäckten av entanglement i bl a hans kända artikel om den s k Einstein-Podolsky-Rosen-paradoxen (EPR).
Citera
2026-07-26, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Sakfrågan i din kommentar var om han var nöjd med ekvationen.

Nej, det är inga känslor inblandade.
Citera
2026-07-26, 21:57
Medlem
MrSwaggers avatar
Citat:
Nej, det är inga känslor inblandade.
Va?
Du skrev ju bokstavligen

Citat:
Citera
2026-07-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Menar du att den inte är fullt förenlig med kvantfysik, så ja. Men det är kvantfysiken det är lite fel på och som bör anpassas till allmänn rel som t ex Roger Penrose är inne på? Och Einstein är ju känd för sin skepsis till kvant, och ställde svåra frågor om det, vilket bl a ledde till upptäckten av entanglement i bl a hans kända artikel om den s k Einstein-Podolsky-Rosen-paradoxen (EPR).

Det är inte fel på allmän relativitet, därav finner vi vår valmöjlighet.
Fraktaler brukar man väl säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in