2026-07-25, 13:34
Avslutad
Tvångsblandning får inte ske på bekostnad av människors livsverk
Bostaden är för många människor den största investeringen de gör i livet. Under decennier har familjer sparat, arbetat och tagit stora lån för att kunna köpa en villa i ett område där de vill att deras barn ska växa upp.
Därför måste politiker vara försiktiga när de pratar om så kallad tvångsblandning av bostadsområden.
Att skapa blandade områden kan vara ett bra mål, men frågan är hur det genomförs. Om man plötsligt bygger stora mängder höghus i områden som tidigare bestått av villor finns en risk att områdets karaktär förändras snabbt. Om efterfrågan på villor minskar kan det påverka priserna kraftigt.
För en person som köpte sin villa för flera miljoner kronor kan en värdeminskning få allvarliga konsekvenser. Om banken har lånat ut stora delar av köpesumman kan en framtida försäljning i värsta fall innebära att bostadsägaren fortfarande har skulder kvar trots att bostaden är såld.
Politiker måste förstå att en bostad inte bara är en adress eller en siffra i ett bostadsprogram. Det är människors trygghet, ekonomi och framtida pension.
Om staten eller kommunerna vill förändra bostadsområden måste det ske med respekt för de människor som redan bor där. Utveckling och integration är viktiga frågor, men lösningen kan inte vara att vissa familjer tvingas bära hela den ekonomiska
Samtidigt har svenskarna röstat för detta

Vågar du köpa hus idag?
Vad är din villa värd om det blir tvångsbladning. Värdet kanske blir halverat. När ni säljer har ni miljonskulder kvar.
Citera
2026-07-25, 13:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

Vågar du köpa hus idag?
Vad är din villa värd om det blir tvångsbladning. Värdet kanske blir halverat. När ni säljer har ni miljonskulder kvar.

Man kan snabbt kolla detta genom att se vad ditt hus är värt och sen får man kolla vad liknande hus i liknande storlek och stil kostar i problemområden.
Jag bor i en större stad i ett helt ok vitt område men det finns både hyreshus och bostadsrätter några kvarter bort. Som tur är har inte detta bostäder fått de värsta klientelet utan det är helt ok.
Mitt hus värderar jag idag till runt 7-7,5 miljoner.

Skulle mitt hus ha legat på andra sidan stan där det är mycke skräpfolk, någon skjutning då och då plus allt annat som kommer med folket vi tänker på så gissar jag att huset kostat 4-4,5miljoner.

Priserna är nära på halva priset i fel område i staden jag bor.

Normal villa i fel område 3miljoner, rätt område 5,5miljoner.

Har själv bott här i drygt tio år och skulle inte ha några problem att köpa samma hus igen då jag trivs väldigt bra här.
Det som alla mäklare alltid sagt har blivit ännu mer viktigt, läget, läget och läget är de tre viktigaste sakerna med en bostad.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2026-07-25 kl. 13:47.
Citera
2026-07-25, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Man kan snabbt kolla detta genom att se vad ditt hus är värt och sen får man kolla vad liknande hus i liknande storlek och stil kostar i problemområden.
Jag bor i en större stad i ett helt ok vitt område men det finns både hyreshus och bostadsrätter några kvarter bort. Som tur är har inte detta bostäder fått de värsta klientelet utan det är helt ok.
Mitt hus värderar jag idag till runt 7-7,5 miljoner.

Skulle mitt hus ha legat på andra sidan stan där det är mycke skräpfolk, någon skjutning då och då plus allt annat som kommer med folket vi tänker på så gissar jag att huset kostat 4-4,5miljoner.

Priserna är nära på halva priset i fel område i staden jag bor.

Normal villa i fel område 3miljoner, rätt område 5,5miljoner.

Vi säger nu att politikerna bestämmer att höghus ska byggas och att socialt mindre anpassade människor nu ska bo intill dig. Vilken konsekvens!! Ja ditt huspris faller över en natt till hälften så fort beslutet är taget. Mindre kul.

Mycket deprimernade dessutom om du har lån. Då har du ett alternativ kvar och det är att bo kvar. Säljer du så har du miljonskulder. Det är inte som S säger, vill du inte ha tvångsbladning så får du flytta
Senast redigerad av jonte400 2026-07-25 kl. 13:54.
Citera
2026-07-25, 13:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Vi säger nu att politikerna bestämmer att höghus och socialt mindre anpassade människor nu ska bo intill dig. Ja ditt huspris faller över en natt till hälften så fort beslutet är taget. Mindre kul.

Mycket deprimernade dessutom om du har lån. Då har du ett alternativ kvar och det är att bo kvar. Säljer du så har du miljonskulder. Det är inte som S säger, vill du inte ha tvångsbladning så får du flytta

Som tur är så finns det ingen plats att bygga på i närmaste kvarteren iallafall men absolut, skulle kunna ske och allt raseras på en vecka.
Kan också räcka med att grannvillan är till salu och köps av fel klientel som förstör hela grannskapet och drar dit helt fel folk.
Jag har rätt höga lån så skulle absolut kunna få problem.

Jag röstar inte på något av oppistionspartierna då jag vill minska risken för mig och mitt område för att detta ska ske.
Citera
2026-07-25, 14:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Tvångsblandning får inte ske på bekostnad av människors livsverk
Bostaden är för många människor den största investeringen de gör i livet. Under decennier har familjer sparat, arbetat och tagit stora lån för att kunna köpa en villa i ett område där de vill att deras barn ska växa upp.
Därför måste politiker vara försiktiga när de pratar om så kallad tvångsblandning av bostadsområden.
Att skapa blandade områden kan vara ett bra mål, men frågan är hur det genomförs. Om man plötsligt bygger stora mängder höghus i områden som tidigare bestått av villor finns en risk att områdets karaktär förändras snabbt. Om efterfrågan på villor minskar kan det påverka priserna kraftigt.
För en person som köpte sin villa för flera miljoner kronor kan en värdeminskning få allvarliga konsekvenser. Om banken har lånat ut stora delar av köpesumman kan en framtida försäljning i värsta fall innebära att bostadsägaren fortfarande har skulder kvar trots att bostaden är såld.
Politiker måste förstå att en bostad inte bara är en adress eller en siffra i ett bostadsprogram. Det är människors trygghet, ekonomi och framtida pension.
Om staten eller kommunerna vill förändra bostadsområden måste det ske med respekt för de människor som redan bor där. Utveckling och integration är viktiga frågor, men lösningen kan inte vara att vissa familjer tvingas bära hela den ekonomiska
Samtidigt har svenskarna röstat för detta

Vågar du köpa hus idag?
Den rimliga lösningen är, att man skapar NYA områden med blandad bebyggelse. Fyller hyreshusen med nyanlända (och andra som VILL bo där) och sedan får vi väl se om någon vill köpa och bebygga villatomterna som planerats i området.
Jag gissar att dom flesta tomterna förblir osålda och att det till slut byggs hyreshus även på dom.
Citera
2026-07-25, 14:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Vi säger nu att politikerna bestämmer att höghus ska byggas och att socialt mindre anpassade människor nu ska bo intill dig. Vilken konsekvens!! Ja ditt huspris faller över en natt till hälften så fort beslutet är taget. Mindre kul.

Har man stor del av bostadsvärdet belånat, så försvinner samtidigt en del av bankens säkerhet för lånet, vilket får till följd att del av lånet behöver betalas tillbaka eller omvandlas till ett topplån.
Citera
2026-07-25, 14:13
Medlem
kyrkstockens avatar
Du kan sova vidare lugnt.

De har aldrig någonsin tvångsblandats några övre medelklassbarn (tex bussandet som prövats i så många länder och misslyckats). Det är bara fattiga vita barn som drabbas.

Därför att välutbildade behärskar språk, juridik, har möjlighet att överklaga och som sista utväg ekonomiska möjligheter att flytta dit tvångsblandningen inte når.

Ingen i hovås, bromma eller danderyd kommer att tvingas umgås med dessa undermänniskor.

Det är fattiga som köpt hus i dåliga kommuner i bättre delar av kommunerna som skall ta hela smällen. Problem som politiker orsakat själva.

Våra politiker är så djävla omoraliska att barnen skall tvingas stå för integrationen. Barn som istället skulle skyddas av vuxna.
Senast redigerad av kyrkstocken 2026-07-25 kl. 14:16.
Citera
2026-07-25, 14:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Du kan sova vidare lugnt.

De har aldrig någonsin tvångsblandats några övre medelklassbarn (tex bussandet som prövats i så många länder och misslyckats). Det är bara fattiga vita barn som drabbas.

Därför att välutbildade behärskar språk, juridik, har möjlighet att överklaga och som sista utväg ekonomiska möjligheter att flytta dit tvångsblandningen inte når.

Ingen i hovås, bromma eller danderyd kommer att tvingas umgås med dessa undermänniskor.

Det är fattiga som köpt hus i dåliga kommuner i bättre delar av kommunerna som skall ta hela smällen.

Våra politiker är så djävla omoraliska att barnen skall tvingas stå för integrationen. Barn som istället skulle skyddas av vuxna.

Men svårt att juridiskt kunna överklaga om vi säger staten har köpt en villa och sedan gett den till några somalier. Annars har du ju rätt. Kommer liksom alltid finns några rättshaverister i villaområdet som kommer gå ända upp till FN om det nu krävs för att överklaga. Om vi tex tar till som exempel att ett fängelse planerar att byggas i närområdet...
Citera
2026-07-25, 14:20
Medlem
Läsvärt https://timbro.se/ekonomi/bostader/att-blanda-bostader-en-studie-av-ett-misslyckande/
Citera
2026-07-25, 14:31
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Läsvärt https://timbro.se/ekonomi/bostader/att-blanda-bostader-en-studie-av-ett-misslyckande/
Det finns inte så mycket seriös forskning om blandat boende.

Men det finns hyllmeter om tex. bussning av elever. Framför allt från USA där man försöt med sådana projekt sedan lång tid. Både buss svarta och vita.

Socialdemokraterna har i alla fall i Göteborg även ett program att bussa elever.

Men att studera hur det gått tidigare besvärar sig aldrig vänstern med. Och man fortsätter göra samma sak om och om igen och förväntar sig att resultatet skall bli annorlunda.
Citera
2026-07-25, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Som tur är så finns det ingen plats att bygga på i närmaste kvarteren iallafall men absolut, skulle kunna ske och allt raseras på en vecka.
Kan också räcka med att grannvillan är till salu och köps av fel klientel som förstör hela grannskapet och drar dit helt fel folk.
Jag har rätt höga lån så skulle absolut kunna få problem.

Jag röstar inte på något av oppistionspartierna då jag vill minska risken för mig och mitt område för att detta ska ske.

Jag kan berätta om Mälarhöjden. Samt orten Bredäng bredvid. "de" vill bygga Mälaräng... mitt emot skolan, strax innan centrumet och tunnelbanan. "finns ingen plats att bygga?" Här tänkte de spränga bort hela berget, ovanför pettersbergsvägen-prisklasser 20 miljoner på villorna. Villaägare protesterade. Kommunen kom ut och kollade. De sade på plats att , ja det är nog ett fel beslut då det var etablerade otroligt vackra villor i just detta gamla Mälarhöjden. De skulle ändra planen.
En vecka senare skrev de att planen står fast. De ska bygga ändå. Höghus mitt i det finaste området av villor som finns i Stockholm. Typ Bromma-Lidingö-Stocksund....
Citera
2026-07-25, 15:09
Medlem
Social"demokraterna" är en relik från en tid som inte existerar längre annat än i minnet på boomers.
Partiet har inte haft något existensberättigande som arbetarparti sen dagen man började förespråka massinvandring - dvs det absolut främsta vapen som kapitalet har att använda mot arbetarna.

Hela partiet bör slitas upp med rötterna och alla som varit inblandade i de senaste 30 årens vansinne bli ställda inför riksrätt. Alla Social"demokrater" som föreslår tvångsblandning ska tvångsförflyttas, med hela sin familj, till närmsta neger-zon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in