2026-07-23, 16:06
Medlem
Anybodykillers avatar
Jag är lite obekant med indiska halvfabrikat faktiskt. Men jag precis köpt en påse Regal Bombay Mix och Punjabi Mix från kryddlandet.

Punjabin ser ganska trevlig ut men Bombay mixen ser ut som något från djuraffären. Deras sätt att använda kryddor och olika ärtor/bönor/nötter på är intressant.

Jag får se hur det smakar.
Citera
2026-07-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
1. Varför säljs inte currys som smakar mer restaurang-likt i mataffärerna? Det borde vara ganska lätt att återskapa smakerna, antingen fryst eller i påse eller konserv.

2. Varför är de här halvfabrikaten som finns så sura? Är syra extra viktigt för indier?

3. Vad är det jag missar när jag tänker att smaken borde kunna hålla i sig mellan framställningstillfälle och konsumtion, jag tänker att torkade kryddor är ju just det för de behåller sin smak över tid, förändras det när de tillagas?

Jag har också funderat över det här. Jag har själv använt grytbaser (tror det var pataks) vid några tillfällen, men då har jag behövt komplettera med kryddning och andra ingredienser för att det ska bli gott.

En teori från min sida är att man använder sämre ingredienser som hanteras på ett felaktigt sätt i sådana här industrikök. Om tex. alla kryddorna är malda och tillsätts i samma skede under tillagningen så blir ju resultatet sämre än om man använder tex färsk vitlök och ingefära, rostad chili, koriander, kardemummakapslar osv. Den stora mängden kryddor i indisk mat kräver viss fingertoppskänsla för att smakerna ska vara i balans och jag kan tänka mig att recepten är förenklade och saknar utrymme för justeringar om man ska tillaga batcher om kanske 1000 portioner samtidigt.

En annan tanke är att smakerna sannolikt förändras över tid efter att maten har tillagats. När smakbilden är så komplex känns det rimligt att smaken från vissa ingredienser minskar och andra ökar under tiden den ligger i burken. Kanske är det en förklaring till den höga syran tex.?
Citera
2026-07-23, 16:17
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Jag kan meddela att en varukorg på 5st av dom påsarna hade kostat runt 650 efter avgifter och tullar (?), kostnaden låg på hälften innan jag kom till betalningen, så tyvärr gissar jag att jag inte lär testa dom i första taget. Verkar som om påsarna ligger på 2 GBP och uppåt på deras egen webshop.

Det finns ju flera firmor som importerar sånt här, jag köpte Pataks från kryddhuset i Göteborg, men finns affärer med brittisk mat i storstäderna i landet. Lite osäker på om dom hade varit intresserade att ta in det.

Jo förstår att det skulle bli dyrt. Du känner ingen i UK som kan handla åt dig och skicka? De är förbaskat goda!
Citera
2026-07-23, 16:49
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Jag har också funderat över det här. Jag har själv använt grytbaser (tror det var pataks) vid några tillfällen, men då har jag behövt komplettera med kryddning och andra ingredienser för att det ska bli gott.

En teori från min sida är att man använder sämre ingredienser som hanteras på ett felaktigt sätt i sådana här industrikök. Om tex. alla kryddorna är malda och tillsätts i samma skede under tillagningen så blir ju resultatet sämre än om man använder tex färsk vitlök och ingefära, rostad chili, koriander, kardemummakapslar osv. Den stora mängden kryddor i indisk mat kräver viss fingertoppskänsla för att smakerna ska vara i balans och jag kan tänka mig att recepten är förenklade och saknar utrymme för justeringar om man ska tillaga batcher om kanske 1000 portioner samtidigt.

En annan tanke är att smakerna sannolikt förändras över tid efter att maten har tillagats. När smakbilden är så komplex känns det rimligt att smaken från vissa ingredienser minskar och andra ökar under tiden den ligger i burken. Kanske är det en förklaring till den höga syran tex.?
Jag tror att du är rätt ute i dina teorier och tankar.
En större del av smaken i det indiska köket kommer väl främst från torr-stekta kryddor och långkok.
När man försöker återskapa dessa smaker på ett billigt sätt i form av en färdigsås så är det inte alls samma sak.
Senast redigerad av 5549 2026-07-23 kl. 17:00.
Citera
2026-07-23, 16:53
Medlem
Forzos avatar
För några år sedan fanns det några halvfabrikat som man bara tillsatte kött/kyckling till, smakade riktigt riktigt bra! Väldigt likt det man faktiskt får i Indien. Hette något med ”Systrarna…”. Tyvärr är det ingenting jag sett på ett tag nu så antar att det inte finns kvar.
Citera
2026-07-23, 17:13
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
För några år sedan fanns det några halvfabrikat som man bara tillsatte kött/kyckling till, smakade riktigt riktigt bra! Väldigt likt det man faktiskt får i Indien. Hette något med ”Systrarna…”. Tyvärr är det ingenting jag sett på ett tag nu så antar att det inte finns kvar.
Det låter som ett för framgångsrikt koncept att för att kunna tillåtas existera vidare. Antingen är dessa uppköpta eller utkonkurrerade.
Citera
2026-07-23, 18:25
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Indisk mat har ju standardiserats på samma sätt som kinesisk, thailändsk och andra kök genom att folk ätit det på restaurang. Det är väl allmänt känt att det har ganska lite att göra med hur maten saluförs i sitt hemland. När det kommer till det indiska köket verkar den gängse restaurang-varianten av denna utformats i Storbritannien alltsedan Indien varit en koloni.

Det som stör mig med indisk matlagning är att grundidén på restauranger verkar vara att göra en smakrik sås, som vi för enkelheten kan kalla curry. Såsen görs genom att rosta och koka kryddor och med buljong och kanske kokosmjölk eller grädde, ghee, etc. Ofta skapas en gröt-lik konsistens genom att ha i olika grönsaker, lök och spenat exempelvis. Det är ju allt som oftast jättegott, verkligen en favorit för mig i matväg. När matlagningen är såpass enkel, alltså att blanda rätt kryddor i rätt mängd egentligen och tillaga, varför är det ingen som gör detta till halvfabrikat som smakar bra?

Indiska mataffärer poppar ju upp på många ställen nu och när jag var inne i en sådan såg jag stora, nästan lite lyxiga halvfabrikatspaket med namn på rätter jag aldrig hört talas om, dessa innehöll grytbaser (inte pulver), ibland i olika påsar som man skulle tillaga enligt anvisning, vilket jag gjorde enligt bästa förmåga. Det var ok gott, men inte mer, framförallt var det väldigt surt på ett smakförstörande sätt.

Jag tycker det är samma sak med Pataks, de där glasburkarna man hittar i välsorterade mataffärer, det smakar lite "indiskt" men den främsta smaken är surhet, även om man följer tillagnings-instruktionerna.

1. Varför säljs inte currys som smakar mer restaurang-likt i mataffärerna? Det borde vara ganska lätt att återskapa smakerna, antingen fryst eller i påse eller konserv.

2. Varför är de här halvfabrikaten som finns så sura? Är syra extra viktigt för indier?

3. Vad är det jag missar när jag tänker att smaken borde kunna hålla i sig mellan framställningstillfälle och konsumtion, jag tänker att torkade kryddor är ju just det för de behåller sin smak över tid, förändras det när de tillagas?
Detsamma gäller italienskt. Pastasås på burk är ju äckligt.

Skyll inte på indierna för att halvfabrikaten är äckliga. Inga indier var inblandade i deras framtagande.

Det enda ”halvfabrikatet” jag använder vid indisk matlagning är någon form av curryblandning, mild Madras går bra. Men givetvis inte enbart denna.
Citera
2026-07-23, 19:44
Medlem
nationalizten88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo

Systrarna Khanna lade ned verksamheten när pandemin tog fart tyvärr https://www.facebook.com/systrarnakhanna
Citera
2026-07-23, 21:35
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Läs mitt initiala inlägg. Jag borde kanske skrivit skapar sötma då du tycks vara autist. Samt helt okunnig i matlaging.

Vadå "skapar" sötma? Smörolja är inte sött utan består av 100% fett. Gurkmeja har en liten mängd socker liksom de flesta rotsaker, men används som krydda och bidrar med försumbar mängd sötma. Däremot bidrar det med god smak.

Du behöver förklara dig istället för att fräsa mot alla som reagerar på din kulinariska mysticism. Det är ju också radikalt olämpligt att börja kalla andra för autister bara för att du inte kan förklara dig.

Du kanske blandar ihop "sött" med "gott" eller något?
Citera
2026-07-24, 07:27
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Jo förstår att det skulle bli dyrt. Du känner ingen i UK som kan handla åt dig och skicka? De är förbaskat goda!

Japp, tänkte samma sak igår, har ett par polare i Brighton som säkert är sugna på en utmaning. Jag kan ju försöka locka med att skicka tillbaka gott å blandat och knäckebröd eller nåt. I värsta fall cigg, är ju rätt dyrt därborta.
Citera
2026-07-24, 09:25
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Detsamma gäller italienskt. Pastasås på burk är ju äckligt.

Skyll inte på indierna för att halvfabrikaten är äckliga. Inga indier var inblandade i deras framtagande.

Det enda ”halvfabrikatet” jag använder vid indisk matlagning är någon form av curryblandning, mild Madras går bra. Men givetvis inte enbart denna.

Fair point om det där med pastasås. Att göra en god tomatsås och lägga på burk bör ju inte vara så krångligt. Sen tror jag aldrig att jag köpt en sådan.

Man får nog vara fantasirik om det är indierna jag är ute efter att hänga här, jag gör det ganska tydligt i trådstarten att jag menar indisk mat som den saluförs i Storbrittanien, alltså konceptualiserad i ett mindre antal urskiljbara rätter, tänk kinarestaurang i Sverige.

Jag fantiserar heller inte om att maten skulle kunnat vara producerad i Indiern, tydligen produceras Pataks i UK, Polen och Thailand.
Senast redigerad av Tråknick 2026-07-24 kl. 09:28.
Citera
2026-07-24, 10:38
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Sluta googla och kom tillbaka när du lärt dig laga mat.

Haha, va? Jag lagar mycket indiskt. Vad är det med dig? Okunnighet kombinerat med sand i snippan? Jag fattar verkligen inte vem du tror att du lurar. Hahaha. Ta hand om dig, Lorthora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in