Citat:
Ursprungligen postat av
Tråknick
1. Varför säljs inte currys som smakar mer restaurang-likt i mataffärerna? Det borde vara ganska lätt att återskapa smakerna, antingen fryst eller i påse eller konserv.
2. Varför är de här halvfabrikaten som finns så sura? Är syra extra viktigt för indier?
3. Vad är det jag missar när jag tänker att smaken borde kunna hålla i sig mellan framställningstillfälle och konsumtion, jag tänker att torkade kryddor är ju just det för de behåller sin smak över tid, förändras det när de tillagas?
Jag har också funderat över det här. Jag har själv använt grytbaser (tror det var pataks) vid några tillfällen, men då har jag behövt komplettera med kryddning och andra ingredienser för att det ska bli gott.
En teori från min sida är att man använder sämre ingredienser som hanteras på ett felaktigt sätt i sådana här industrikök. Om tex. alla kryddorna är malda och tillsätts i samma skede under tillagningen så blir ju resultatet sämre än om man använder tex färsk vitlök och ingefära, rostad chili, koriander, kardemummakapslar osv. Den stora mängden kryddor i indisk mat kräver viss fingertoppskänsla för att smakerna ska vara i balans och jag kan tänka mig att recepten är förenklade och saknar utrymme för justeringar om man ska tillaga batcher om kanske 1000 portioner samtidigt.
En annan tanke är att smakerna sannolikt förändras över tid efter att maten har tillagats. När smakbilden är så komplex känns det rimligt att smaken från vissa ingredienser minskar och andra ökar under tiden den ligger i burken. Kanske är det en förklaring till den höga syran tex.?