2026-07-23, 14:30
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Köpte med mig några såna här från England, väldigt goda. Hur får man butik att ta in dom?

https://kohinoor-joy.com/collections/cooking-sauces
Citera
2026-07-23, 14:33
Medlem
trickydicks avatar
Indian Cube är riktigt smarrig. Men den tillverkas inte i Indien.

https://handla.ica.se/produkt/2142772
Citera
2026-07-23, 14:41
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Ok, så du har noll erfarenhet av matlagning. Då vet vi.

Svara istället på hur många du tror uppfattar det som sött?

Är svaret ett ensiffrigt tal så är det du som får uppfatta dig som onormal.
Citera
2026-07-23, 14:42
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Har varit i indien över 1,5 år sammanlagt. Indiska restauranger i sverige går inte att jämföra med maten där
Citera
2026-07-23, 14:45
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Svara istället på hur många du tror uppfattar det som sött?

Är svaret ett ensiffrigt tal så är det du som får uppfatta dig som onormal.
Läs mitt initiala inlägg. Jag borde kanske skrivit skapar sötma då du tycks vara autist. Samt helt okunnig i matlaging.
Citera
2026-07-23, 14:51
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Köpte med mig några såna här från England, väldigt goda. Hur får man butik att ta in dom?

Tack för bra tips, lär pröva dom!

Har inte klickat igenom hela även på Amazon men just nu ser ett paket ut att kosta 65 spänn.
Citera
2026-07-23, 14:55
Medlem
Citat:
Jag har ätit nån av kuberna med indiskt tema, kommer inte ihåg vilken, men det var ingen höjdare, finns nog vissa som är bättre.

Helfabrikaten är ju bättre, det brukar finnas en chicken tikka i kyldisken som inte smakar illa.

Annars är ju Kitchen joys thai-rödcurry jättegod och väldigt lik det man får på restaurang, visst receptet kanske är enklare, kanske mest rödcurrypasta, kokosmjölk och citrongräs som ger smaken, denna finns även på konservburk och smakar gott. Detta är lite min poäng också, varför kan man inte göra detta även med indisk mat?

Tror det är för mycket spiskummin. Eller att fettet härsknar.
Citera
2026-07-23, 15:00
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Förvisso, men nu handlade det om indiska (!) restauranger i Sverige som tydligen går omkull p g a att de använder socker. Mitt frågetecken innefattar framförallt källa på detta, men även huruvida TS är medveten om hur socker används i kök överlag?

Min källa är min egen empiriska erfarenhet av slika restauranger. Jag gissar att idén är att göra smakerna mer angenäma för en svensk publik och att därmed häller ketchup i allt.

Du får jättegärna berätta för mig hur socker används i kök överlag, jag är verkligen intresserad.

Sen hymlar jag inte med att vi svenskar älskar socker, ett julbord exempelvis är på flera sätt en efterrätt för utländska besökare. Men därmed inte sagt att vi tvunget måste ha socker i allt.
Citera
2026-07-23, 15:04
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Läs mitt initiala inlägg. Jag borde kanske skrivit skapar sötma då du tycks vara autist. Samt helt okunnig i matlaging.

Oavsett min eventuella autism så är mitt tips att du skriver vad du menar istället för att langa skit i min tråd, det kan ju lätt bli missuppfattningar när du kastar pil i ordboken.

Gurkmeja skapar ju sötma ungefär lika mycket som kungsvatten.
Citera
2026-07-23, 15:05
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Det som stör mig med indisk matlagning är att grundidén på restauranger verkar vara att göra en smakrik sås, som vi för enkelheten kan kalla curry. Såsen görs genom att rosta och koka kryddor och med buljong och kanske kokosmjölk eller grädde, ghee, etc.

Är det curryn du har kokossås i eller? Hänger inte riktigt med i receptet
Citera
2026-07-23, 15:58
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa

Jag kan meddela att en varukorg på 5st av dom påsarna hade kostat runt 650 efter avgifter och tullar (?), kostnaden låg på hälften innan jag kom till betalningen, så tyvärr gissar jag att jag inte lär testa dom i första taget. Verkar som om påsarna ligger på 2 GBP och uppåt på deras egen webshop.

Det finns ju flera firmor som importerar sånt här, jag köpte Pataks från kryddhuset i Göteborg, men finns affärer med brittisk mat i storstäderna i landet. Lite osäker på om dom hade varit intresserade att ta in det.
Citera
2026-07-23, 16:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Det är uppenbarligen fel på dina smaklökar om du uppfattar smaker så här

Socker? Du verkar rätt eljest.

Det finns en ca 2000 år gammal legend om att Krishna äter ghee för att det uppfattades som "godis" (ungefär som honung i vissa kulturer), så uppenbarligen är du helt värdelös på indisk mat
Socker används ofta i liknande såser för att balansera kryddningen och göra smakupplevelsen "mera mer". Din tunga registrerar även sötman.

Jag vet inte hur det "indiska" köket smakar exempelvis i östra asien eller nord- och sydamerika. Men det brittiska som har exporterats till Sverige är rätt mycket sötma.
Senast redigerad av 5549 2026-07-23 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in