2026-07-23, 11:42
Medlem
Negerhanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tror de är glada för att de inte ser kvinnor som fiender och för att de får ligga jättemycket. Ett toppenliv!
Det finns inget skäl att se dem som fiender men kanske bör man se kvinnor som man ser på boskap. Man ser alltså till så att boskapen tjänar ens syften och inte tvärtom.

Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Får man ligga är man per definition inte simp. Varför kan du aldrig ha rätt om något?
Den uppfattningen håller jag inte med om.
Då kan man ju köpa ett ligg för valfri summa, och säga att man inte är en simp.
Citera
2026-07-23, 12:15
Medlem
Jag har ett pågående experiment i en Signal-grupp där vi har en lågbegåvad simp.
Han dyker upp med nya Instagram-romanser varenda dag (indier såklart) och lär sig aldrig. Riktigt farsartat att följa.
Han röstade förstås också på vänstern, men jag har i alla fall fått honom att låta bli att rösta i år. Bättre än ingenting.
Han har faktiskt lärt mig en hel del. Förr förstod jag aldrig hur telefonförsäljare och liknande kunde fortsätta hur någon faktiskt går på det. Nu fattar jag. Tyvärr är en stor del av landet lågbegåvat, och det importeras fler.
Citera
2026-07-23, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhanen
Det är samma sak som en simp.

Vi kan kalla det olika saker.

Distinktionen är någon som utför tjänster åt kvinnor eller någon som dominerar.

Karl den XII ägnade sitt liv åt att kriga och hade aldrig några kvinnor vad vi vet. Det var hans roll i samhället.

Att hela sitt liv umgås med män i uniform är lite bögigt.
Senast redigerad av Noobermench 2026-07-23 kl. 12:24. Anledning: Felstavat
Citera
2026-07-23, 12:27
Medlem
Det tråden har pajkastning om är inget nytt, handlar om graden av hur kontrollerad av sina begär man är. Redan Platon berörde den filosofiska biten för sådär 2500 år sedan i boken Staten (den är mer lättläst än ni tror och inte alls särskilt tung).

Vissa grundläggande behov har vi alla. Mat, tak över huvudet, värme, kläder. Vi gör alla många uppoffringar för detta. Minns jobbarkompisen som svintrött kvart i fem på morgonen fällde kommentaren; fy fan man är som ett luder, gör vad som helst för pengar. Lite skratt som fastnade i halsen av det.

Men det stannar inte vid det mest basala. Människan är ett utpräglat flockdjur och en extrem "persistent hunter". Historiskt var fördrivning från flocken ett straff värre än döden, för det betydde en lång plågsam död. För en vuxen människa ingår sex och närhet i detta, det är faktiskt rena hälsovården, både fysiskt och psykiskt, för både män o kvinnor.

Jag född sent 60-tal har sett världen förändras, jag ser hur många unga män är rätt vilsna i sin mansroll. Mycket har sin grund i Internet som inte bara haft positiva sidor utan också en del negativa konsekvenser som inneburit en hel del social isolering, inducerade rädslor och påverkade ideal.

Tex. onlinedejtingen såg initialt ut som en jättebra idé. Men idag ser vi lika mycket klagomål från både kvinnor och män. En mycket grundläggande sak där är att kvinnan är grindvakten till sex, så har det alltid varit, allt annat är våldtäkt. Män har alltid initialt behövt visa sig duglig, även hos de flesta djur och fåglar. Men mannen är minst lika mycket grindvakt till förhållande, krävs en hel del av henne för att han ska binda sig och strunta i alla andra kvinns.
Citera
2026-07-23, 12:42
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
God kväll!

Låt mig först definiera vad en simp är.

En simp är en man som är en svag man. Han vinner inte kvinnornas gunst genom att visa sig stor och stark. Han vill inte konkurrera på den arenan. Vi kan förenkla genom att säga att en stark man dominerar andra. Han får sin vilja igenom och är beredd att slåss om det. Det här menar jag är den klassiska mansrollen som numera är utdöende. Man kan fråga sig om den existerat i Sverige efter upplysningstiden.

Istället konkurrerar simpen om kvinnornas gunst genom att fjäska eller imponera på kvinnorna med objekt som han hintar om att kvinnan kan ta del av. Det kan vara t.ex. ett fritidshus på landet, en båt, en MC eller liknande. Det här kan vi förenkla genom att säga att mannen är undergiven, han böjer på sig och låter andra få sin vilja igenom. Därmed hoppas han få lite av det han vill ha i gengäld.

Man kan dela upp simps i två kategorier kanske: mjuka kategori I och mer hårda simps kategori II. Kategori I fjäskar med att han erbjuder tjänster. Han kan göra ärenden åt kvinnan, dela på hushållssysslor och på andra sett vara behjälplig.

Kategori II är mer MC och båt killen. Han är lite mer traditionell i sin könsroll. Men han är inte villig att dominera andra. Han tänker att om han sköter sig och visar att han är en god provider så kommer han vinna kvinnornas gunst. Han tänker nog på sig själv som manlig. Nu över till diskussionsunderlaget.

Har den klassiska mansrollen tagits över av kategori II simps?
Vad tänker ni som kan identifiera er med nån av kategorierna om er roll i samhället?
Är rollen att man ska vara behjälplig för kvinnor och åsidosätta sina egna intressen?
Är det total förnekelse?
Är det avmaskuliniserande att vara en simp och hur känns det?
Är det en typ av manipulation?
Jag förstår att man vill ha kvinnor i sitt liv, men till vilket pris är frågan.

Låt inte diskussionen mynna ut i att du personligen minsann inte är en simp, det är ointressant. Diskutera istället simpens roll i samhället och vad männens roll blir framöver.
Spelar ingen roll om du är en karlakarl. Är du ful så är du ful. Tråkigt för dig.
Citera
2026-07-23, 12:45
Medlem
Citat:
...

Den uppfattningen håller jag inte med om.
Då kan man ju köpa ett ligg för valfri summa, och säga att man inte är en simp.
Torsken om någon är kontrollerad av sitt begär, betalar för att nyttja en kvinna för sin onani.
Citera
2026-07-23, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisLynch
Mja, är det? De klassiska gentlemannaidealen var väl knappst att bröla runt och hävda sin dominans.
Gentlemannaidealen förespråkar väl heder, diskretion, artighet, respekt, elegans, dygd, bildning etc.

Själv är jag långt hellre en gentleman än en sk alfahanne.
Se på en flock apor. Det är inte den gamle silverryggen som brölar runt. Han vill helst bara ta det lungt, äta gott, umgås med de nära, jamsa med ungarna och sätta på någon villig hona. Det är de unga hannarna längst ned i flocken som brölar, lättstötta och attackerar allt som närmar sig flocken, vakthundar som hävdar sig. Å sätta på honor får de inte.
Citera
2026-07-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag tror de är glada för att de inte ser kvinnor som fiender och för att de får ligga jättemycket. Ett toppenliv!

Om inget annat får vi kanske iallafall vara vänner med er 🙂
Citera
2026-07-23, 13:33
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Eftersom jag är född på 80-talet sår jag bara förbryllad över hur förvirrade alla yngre är i sin könsroll.

Jag tror det är någon slags revolt mot att jämställdheten suddat ut gränserna för er så ni inte vet vem ni är. Detta gör att ni överdriver vissa estetiska och psykologiska drag hos det kön ni tillhör för att dölja de andra egenskaperna som ni delar med det motsatta könet. Det är nog också därför det är så många som söker tröst i transrörelsen. Man tycker inte att man uppfyller alla de överdrivna aspekterna av sitt kön och väljer därför att identifiera sig som det motsatta. Trots att de överdrivna attributen endast är konstruerade.

När man är i ett parförhållande med motsatta könet är man en och samma. Vi mot världen. Man älskar varandra och gör vad som helst för varandra. Dagens unga verkar spela teater för att uppehålla en fasad för sin partner. En illusion om att just de är kronan av manligheten eller kvinnligheten.

Istämmer! Dom är trans, fast man till man (deras ideal av man som saknar allt vad de anser är kvinnligt). Könsbekräftande hormoner (anabola steroider) är även förekommande.

De saknar ett inre och har bara tillgång den del av identiteten som reflekteras hos andra. Till viss del likhet hos den självuppoffrande människan (simpen).

Dessa männskor saknar kärna, de är ihåliga och livsförnekande. Ett aber i vår samtid 🙁
Citera
2026-07-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Jag menade det man kallade gentleman förr kallar man kanske simp idag?

Det hoppas jag verkligen inte. En sump är ju en undergiven, en följare ett mähä. Knappast en gentleman.
Citera
2026-07-23, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gscoIkljyikdvkhfdI
Jag menade det man kallade gentleman förr kallar man kanske simp idag?

Jo jag förstod det, men simpen är ju snarare den gamle toffelhjälten än en gentleman.
Citera
2026-07-23, 17:29
Medlem
Foliekavajs avatar
Jag tror inte att det finns en djupare tanke om den egna rollen, det handlar nog bara om att betala sig ur varje situation som ger dig ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in