2026-07-29, 19:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Nu blandar du nog ihop Columbus med Gallileo?

Columbus VAR ju en pionjär? Han korsade ett hav ingen tidigare hade lyckats korsa (såvitt man visste). Och han fixade en hel del kartritning, missionerande och annat.

Hela orsaken till Columbus expedition var ju att man förstod att jorden var rund, och man ville försöka hitta havsvägen till Indien. Det var därför som infödingarna han mötte kom att kallas "indianer".

Man visste inte bara att Jorden var rund, man visste hur stor den var. Man visste alltså att det var i princip omöjligt för Columbus att nå Japan via Kanarieöarna västerut med de fartyg han hade. Man visste dock inte att det fanns en annan kontinent där han kunde fylla på förråden.
Citera
2026-07-31, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Folk fattar inte "Carolus Rex", som kungen hette på latin. Antar att stavningen "Karl" var för den obildbara pöbeln. (Fjärde ståndet i Riksens Ständer)
Då är jag väl obildbar, för jag tänker fortsätta skriva Karl XII med K, vilket också är den stavning som är den vedertagna i de flesta sammanhang.
Citera
2026-07-31, 13:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekpinneKendo
Då är jag väl obildbar, för jag tänker fortsätta skriva Karl XII med K, vilket också är den stavning som är den vedertagna i de flesta sammanhang.

Du gör som du vill givetvis. (Mot bättre vetande)
Citera
2026-07-31, 23:06
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Folk fattar inte "Carolus Rex", som kungen hette på latin. Antar att stavningen "Karl" var för den obildbara pöbeln. (Fjärde ståndet i Riksens Ständer)
Exakt så tror jag det var. Det fanns ännu ingen SAOL eller enhetlig rättstavning - så adeln och prästerna skrev "C" istället för "K" som en klassmarkör. Då kunde en läsare förstå att en avsändare var betydelsefull - ett slags frimureri.
Senast redigerad av pn222jw 2026-07-31 kl. 23:08.
Citera
2026-08-01, 10:52
Medlem
Ang. "Carolus Rex".

Det syftar nog inte alltid på kungen utan även på skeppet.

Kung Karl (Carolus Rex) var svenska flottans flaggskepp en tid på 1600-1700-talet (Karl XII:s flotta).
Senast redigerad av Piratpartiet 2026-08-01 kl. 11:01.
Citera
2026-08-01, 12:27
Avstängd
Merwinnas avatar
En vanlig missuppfattning bland människor som inte är speciellt historieintresserade, är att folk skulle ha varit mindre intelligenta förr. De verkar tänka sig, att alla var typ utvecklingsstörda (med våra mått mätt) fram till 1930-talet ungefär, och sedan ökade intelligensnivån plötsligt exponentielt de närmaste decennierna.

...vilket ju inte stämmer, utan orsaken till att folk ibland trodde "dumma" saker var ju att kunskap måste bygga på annan kunskap, och att man måste börja någonstans s.a.s.. Samt att det dröjde till mitten av 1800-talet (tänker Sverige nu) innan alla barn fick tillgång till någon skolgång överhuvudtaget. TV och radio fanns inte, inte heller gratis-bibliotek eller tidningskiosker (inte på landsbygden i alla fall), så det var svårt för vanligt folk att ta till sig ens den kunskap som redan var framtagen.

Den rena intelligensen inom varje folkgrupp, har troligen inte förbättrats eller förändrats åt något håll de senaste 10 000 åren.
Citera
2026-08-19, 19:04
Medlem
Olduvais avatar
En riktigt dum som jag hörde från en kompis när vi var 16: "Förr i tiden kunde man inte dricka vatten för det var smutsigt, så man drack öl istället". Det roligaste är att killen som sa det idag är ingenjör. M.a.o. inte dum i huvudet. Senare insåg jag att den här skrönan går varm i de efterblivnas internethuvudstad Reddit. Förmodligen så fick han det därifrån.

Det lilla kornet av sanning som den idiotiska skrönan verkar bygga på är att kolera spreds genom vattnet i Londons SoHo på 1850-talet, och arbetarna på det lokala ölbryggeriet var den enda gruppen som inte insjuknade, eftersom att de faktiskt drack öl istället för vatten.

När någon på internet skriver "In medieval/historic times", ska man generellt dra öronen åt sig, för då vet man att personen är en idiot.
Citera
2026-08-22, 10:36
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?

Kanske de här trådarna kan vara av intresse.

(FB) Sådant som inte hänt men som vi tror har hänt
(FB) Falska händelser?
(FB) Hur mycket av vår världshistoria kan egentligen vara ren påhitt och lögn?

(FB) Ättestupan bara en myt?
(FB) "Katoliker var plattjordare"
Senast redigerad av Ördög 2026-08-22 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in