Citat:
Ursprungligen postat av
Revoltera
Jag är väldigt intresserad av historia, men jag finner mig ofta skeptisk gentemot hur mycket som faktiskt ägt rum.
Ta vikingarna som exempel. Det finns mycket historia kring vikingarna, men eftersom de inte hade något skrivspråk som brukades annat än på runor och dylikt så levde historiska händelser främst vidare muntligt och det var först ett par hundra år efter vikingatidens slut som dessa muntliga berättelser faktiskt började skrivas ner på papper.
Och vi vet ju alla hur mycket rykten och historier hinner överdrivas och förvrängas på bara några dagar, tänk då hur mycket dessa berättelser hunnit springa ifrån sitt ursprung på 200 år.
Vad tror ni? Hur mycket är sant, hur mycket är vinklat, hur mycket är medveten lögn, hur mycket har överdrivits och förvrängts från tiden mellan muntligt till skriftligt?
Mycket av det vi tror är vår historia är förvriden. För att ta vikingarna, så blev ju de en grej under nationalromatiken på 1800-talet. Borgerliga studenter gasquade med vikingahjälmar med horn och drack mjöd. Ordet "hej" dök upp och ansågs vara en proper vikingahälsning.
Fram till för hundra år sen var det julbocken som kom med presenter.
"Ja, må han/hon leva" dök upp på 50-talet.
Kanelbullen blev en grej däromkring också. Dessförinnan var det vetelängden som stod på bordet.
Pastan slog väl igenom på 70-talet.
Små grodorna är en marschsång från Napoleons dagar.
Det är mycket som vi idag ser som urhistoria, som bara är några få generationer gammalt. Vikingaberättelserna härstammar till stor del från Snorres Edda och Sæmundars Edda.
Det här säger jag ändå i egenskap av nationalist, och jag vill understryka att jag på inget sätt vill förringa våra förfäder och vår historia, men den kanske inte såg ut på det sättet vi lätt får för oss att den såg ut.