2026-07-23, 20:10
Medlem
Att Moses har existerat och ledde det Israeliska folkets uttåg från Egypten.
Såg ett program på tv en gång där flera seriösa historiker ifrågasatte den här berättelsen. Finns nämligen inga historiska eller arkeologiska bevis.

Var tvungen att kolla med AI.

Citat:
Det finns inga direkta historiska eller arkeologiska bevis för att Moses som individ har existerat eller att ett storskaligt uttåg ur Egypten skedde exakt så som Bibeln beskriver.
Men: det finns flera indirekta och omstridda datapunkter som antyder att berättelsen kan bygga på verkliga händelser, mindre migrationer och kulturella minnen.
Citera
2026-07-23, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
År noll finns inte
Ur egen erfarenhet har jag uppmärksammat att någonstans runt 90-95 % verkar tro att det fanns ett år noll. Det är en del av ett större problem där folk inte inser att koncept inte alltid funnits. Konceptet noll fanns år noll, men det användes bara runt Indien. Året före år 1 efter Kristus är år 1 före Kristus. De flesta verkar ha uppfattningen att Jesus enligt Kristendomen föddes år 0, sedan år 1 var han 1 år gammal. Jesus föddes år 1 och år 2 så var han 1 år gammal. Jag tror detta fått fäste på grund av att de flesta inte kan föreställa sig hur det var innan noll fanns som matematiskt koncept.

Ingen trodde jorden var platt när Columbus ville segla västerut
De gamla grekerna visste att jorden var sfärisk och räknade ut hur stor den var. När Columbus ville segla västerut för att komma till Asien så fick han mycket riktigt först avslag, men avslaget berodde på att alla korrekt trodde att avståndet var för långt för honom att segla. Det dem hade missat var att det fanns land mellan Europa och Asien. Jag misstänker att detta missförstånd handlar om att man vill framhäva Columbus som en pionjär.

Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?

Så det första årtiondet hade bara nio år, det känns ju lite skumt? Men ja, jag hade hört sen tidigare att år noll inte existerar.
Citera
2026-07-23, 20:13
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
År noll finns inte
Ur egen erfarenhet har jag uppmärksammat att någonstans runt 90-95 % verkar tro att det fanns ett år noll. Det är en del av ett större problem där folk inte inser att koncept inte alltid funnits. Konceptet noll fanns år noll, men det användes bara runt Indien. Året före år 1 efter Kristus är år 1 före Kristus. De flesta verkar ha uppfattningen att Jesus enligt Kristendomen föddes år 0, sedan år 1 var han 1 år gammal. Jesus föddes år 1 och år 2 så var han 1 år gammal. Jag tror detta fått fäste på grund av att de flesta inte kan föreställa sig hur det var innan noll fanns som matematiskt koncept.

Ingen trodde jorden var platt när Columbus ville segla västerut
De gamla grekerna visste att jorden var sfärisk och räknade ut hur stor den var. När Columbus ville segla västerut för att komma till Asien så fick han mycket riktigt först avslag, men avslaget berodde på att alla korrekt trodde att avståndet var för långt för honom att segla. Det dem hade missat var att det fanns land mellan Europa och Asien. Jag misstänker att detta missförstånd handlar om att man vill framhäva Columbus som en pionjär.

Vilka andra historiska felaktigheter som de flesta tror på finns det? Vad är anledningen att felaktigheten fått fäste?

Jag har aldrig hört någon som trott på de två exemplen du tar upp. Framförallt inte om Columbus, det är allmänt känt att han letade efter sjövägen till indien, som de visste låg österut. Tror man att jorden är platt så seglar man ju inte västerut isåfall.
Citera
2026-07-23, 21:06
Medlem
Att Edison uppfann glödlampan.
Citera
2026-07-23, 21:13
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygnusX
Så det första årtiondet hade bara nio år, det känns ju lite skumt? Men ja, jag hade hört sen tidigare att år noll inte existerar.

En sak att tänka på är att de inte använde denna tidräkning på den tiden (för och efter år 1). Det var först år 525 som systemet uppfanns, och inte förrän runt år 800 som det började användas i stor skala. Att ett år saknades på grund av att noll aldrig användes var således inget som drabbade dem som levde då, utan skapar bara viss förvirring kring historiska händelser. Man kallade även år 1 till 99 för "första seklet" förr i tiden (och även idag på engelska), vilket skapar ytterligare förvirring. På svenska har vi som tur är gått över till att säga t.ex. "800-talet" istället för "det nionde seklet".
Citera
2026-07-23, 21:34
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att samerna är Sveriges ursprungsbefolkning.
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Vilka är det då? anatoliska jordbrukare? eller???
Eh, svenskar? Fast samerna har varit här väldigt länge de också, se nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sanningen är väl att de kom hit ungefär samtidigt som germanerna. Samerna kom österifrån och germanerna väster-/söderifrån. Det är hur-eller-hur så länge sedan, att det inte spelar någon roll vilken grupp som satte sin fot först på det territorium som vi idag kallar Sverige. Samerna är ändå en del av vårt land och vår historia, och jag tycker att de har en viss rätt att få hjälp från majoritetssamhället att upprätthålla sin kultur. De flesta samer är inte ens särskilt intresserade av den kulturen, men om några vill lära sig samiska, sköta renar, pyssla med silver-, renhorns- och bandslöjd, så kan de väl få det, med lite stöd? I alla fall hellre än att dessa anslag läggs på kurdiska kvinnors slöjdverksamheter...
Talare av det som skulle komma att kallas germanska språk har bott i Sverige i många tusen år innan samiskan kom hit. Samiskan tros ha assimilerat ett eller flera tidigare språk som talats i norra Skandinavien, språk som alltså är borta idag. Hur det ser ut rent genetiskt, i vilken utsträckning dagens samer är ättlingar till dem som bott där längre har jag dålig kol på.

Men din poäng står ju kvar, att samisk kultur funnits i Sverige åtminstone sedan typ vikingatiden, och att de därför får räknas som ett svenskt folk idag.
Citera
2026-07-23, 22:02
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag såg precis van Gogh-långfilmen som är bra och min minnesbild är att han blev helt av med örat i den, att man såg den hel i paketet när han gav bort det. Någon kan ju spana in den i slutet.

kan ju vara att dom överdrivit det för filmens skull, men i vilket fall som helst är det väl ett lite mindre 'fel' folk tror på, det är väl mest att man liksom visualiserar sig "vadå skar han bort hela sitt öra?!" och riktigt så dramatiskt kanske det inte var
Citera
2026-07-23, 22:06
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Tanken med Karl XII.s kalender var att vi skulle gå över till Gregorianska kalendern, genom att skifta en dag per år.

Nej. Men år 1 ett, betyder "det första året efter Jesus födelse", d.v.s. hans första levnadsår. Att han sedan inte föddes då är en annan femma.

Nej. När Columbus seglade västerut, så visste varenda kotte som hade lite bildning att jorden var rund och så hade det varit runt Medelhavet i ett par tusen år. Det som skilde Columbus från resten var att han felaktigt trodde att jorden var mycket mindre än vad alla andra visste att den var.

Det som Galileo (bland annat) gjorde var att propagera för Copernicus heliocentrism.
Nej, det gör det bara för störda matematiker och astronomer , youtubare och en del Flashback are.

Vad är år ett före eller efter Kristus har väl alla människor i praktiken skitit i.
Man har alltid utgått ifrån sig själva
Inte efter en kristusfigur.
Citera
2026-07-23, 22:12
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Att iranier inte är arier, vilket de är!
Att iranier är semiter och araber, vilket de inte är!

Finns väl inga som inte vet det här?

Det går att läsa i Naqsh-e Rostam.

Vad det sedan betyder kan man fundera över, men ingen tror nog att de är semiter eller araber.
Citera
2026-07-23, 22:33
Medlem
triptykens avatar
Finns ju den där klassikern med att folk tror att "fiskar" är nån zoologisk beteckning som syftar på nåt form av släktskap.

Sen grejen med Neandertalare är väl inte så vanlig längre - alltså att Homo Sapiens Sapiens mördade dom eller var "mer överlägsna" på nåt sätt. Neandertalarna hade skit Sapiens inte kommit på och ett samhälle, och det som hände var att vi började ha sex med varandra så tekniskt sett finns dom kvar. Om man har sin släkt från Europa så har man en saftig klump neandertal-DNA i sig

Sen moderna grejer: att AI-företag eller Uber drar in gott med pengar. En total lögn. Uber var fram tills företag som Anthropic kom på scenen världshistoriens i särklass minst ekonomiskt framgångsrika företag och lever på VC pengar. Anthropic mm har sprungit om dom nu. Det finns noll pengar från försäljning, bara lån.

Oh den förbjudna frukten i Bibeln är inte ett äpple är en annan grej. Finns ingen frukt namngiven, det kan lika gärna vara en banan. Eller att Bibeln är en satt text och att katoliker och protestanter anser att den skrevs av gud. Hade man sagt det högt runt år 1000 hade nån klyvt en för kätteri.

Att Napoleon är kort är väl mest nåt anglofoner kör med... men kan väl hystas in som en annan pryl?
Citera
2026-07-23, 23:04
Medlem
HanMedPinnens avatar
En jag stöter på rätt ofta:

Radio är föråldrad teknologi. Många kopplar inte att det sitter radiosändare i deras mobiler, blåtandshörlurar och typ alla andra moderna prylar där information överförs trådlöst. Att TV länge huvudsakligen sändes över radio är ännu svårare att få ihop.

Bonusmissuppfattning:
Kaniner är gnagare.
Citera
2026-07-23, 23:28
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
En jag stöter på rätt ofta:

Radio är föråldrad teknologi. Många kopplar inte att det sitter radiosändare i deras mobiler, blåtandshörlurar och typ alla andra moderna prylar där information överförs trådlöst. Att TV länge huvudsakligen sändes över radio är ännu svårare att få ihop.

En spinoff på detta är att jag en gång stötte på en person som trodde transistorer bara satt i gamla radioapparater. Det berodde säkerligen på att man marknadsförde dem som transistorradio då de var mindre på grund av att de hade transistorer istället för vakuumrör. Personen i fråga visste inte att nästan all elektronik idag har transistorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in