2026-07-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Skapelseberättelsen är antagligen metafor, det trodde de även för 2000 år sen. Det är nog inte så många som tror att det faktiskt var en orm som pratade och allt det där, poängen är mer innebörden och vilka lärdomar man drar från den.

Återigen ett jävligt tröttsamt resonemang. När är det metaforer och när är det bokstavstolkning? När ska det "förstås i sin kontext" och när ska det inte? Ska uppmuntrandet av att använda slavar i tredje moseboken 25:44 ursäktas med att "då var då och nu är nu" medan 18:22 gällande homosexualitet inte får åtnjuta samma privilegium?
Citera
2026-07-23, 17:21
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jesus återuppståndelse. Bibeln är inte sanning. Lika falsk som skapelseberättelsen.

Denna tråd handlar inte om religioners sanningshalt. Du kan säkerligen hitta mycket i diverse religionen som vi numera motbevisat. Folk väljer ändå att tro på det som en religion. Tråden handlar om faktafel.

Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Finns inte"? Jag menar att det är en ren definitionsfråga. Vad menas med "finns"?

År noll fanns inte för människorna som levde på den tiden, men år noll finns för oss och alla andra som levt med samma tideräkning.

Om vi räknar neråt exakt 2026 år, så är vi tillbaka på år noll (för oss). Alltså finns år noll (för oss). Ren matematik.
Det kommer inte att vara samma år som Jesus sägs ha fötts, men rent matematiskt så finns det ett år noll för 2026 år sen.

Du bara svamlar. Enligt den tidräkning vi alla använder så finns inget år noll. Om en historiebok hävdar att något hände sommaren 4 f.Kr. så var det 10 år senare sommaren år 7 e.Kr. Ska man dra ditt svammel till sin spets så finns inga siffror alls då de bara är en del av språket, och det är inget speciellt med bas-10. Vi skulle lika gärna kunna säga att det var år 1 210 om vi hade räknat i bas-12.

Även utbildade historiker gör ofta detta misstag. De antar att det finns ett år noll och räknar därför fel på hur länge sedan saker som hände f.Kr. hände.

Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att folk i allmänhet inte blev äldre än strax över 30 på 1700-talet.
Medellivslängden på 1700-talet var ca 35 år, idag är den 83 år, men det berodde på den extremt höga barnadödligheten inte att folk dog innan 40.
Överlevde man barnåren kunde man gott och väl bli 60 eller till och med 70+ även på 1700-talet.

Ja, detta är en av mina favoriter när det kommer till missförstånd. Jag tror också att detta missförstånd fick fäste på grund av politiska förändringar på 1900-talet, där alla hade incitament att måla upp dåtiden som mer hemsk än den var för att deras egen politik skulle se bättre ut. Liberaler i USA, socialdemokrater i Europa, kommunister i Sovjet, alla ville få det till att dåtiden var extremt dålig och deras nya framtid mycket bättre i jämförelse.
Citera
2026-07-23, 17:34
Medlem
quts avatar
Att sossarna beslutade att låta nazisterna fick åka tåg genom sverige under ww2, det var högerpartierna som röstade för. Sossarna var i minoritet i Riksdagen.
Sveriges samlingsregering under andra världskriget (1939–1945) leddes av socialdemokraten Per Albin Hansson. Den bestod av representanter från de fyra största riksdagspartierna och bildades för att hålla Sverige utanför kriget, kommunisterna fick stå utanför därför föll din röda majoriteten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Hansson_III#Tillkomst_och_syfte
Senast redigerad av qut 2026-07-23 kl. 17:44.
Citera
2026-07-23, 17:44
Medlem
ziracorns avatar
Att England är världens "fotbollens hemland"!

Har vunnit guld 1966 & ett brons nu senast 2026.

Bra jobbat, med världens rikaste liga.
Citera
2026-07-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Nä. Jag skriver kanske inte 2.0 på högskoleprovet men tycker jag är rätt normalt begåvad iallafall.
Har t om lyckats behålla ett fast jobb och köper sällan saker på ren impuls!!

Det du!!!

Ja vem vet. Kanske eller kanske inte. Ingen kan veta eller hur?
Personligen är jag rätt säker på att stora delar av europa hade delat en nazistflagga om inte Hitler försökt erövra Sovjetunionen - trots att Generalerna sade nej.

Det var där i den värsta vintern på 100 år dom förlorade kriget. Vem hade kunnat stå emot annars, speciellt som om Stalin säkert velat ha en bit av kakan i europa och hjälpt till att mota bort jänkarna.

Det är vad jag tror iallafall i ett "what if" scenario

sen kan faktiskt svara utan att vara otrevlig även här på flashback.
Svarar du din mamma på samma sätt också?

Du bevisade att du är faktiskt svagbegåvad!
Känns lite lönlöst att svara på en ointelligent, obildad, historielös miffo som du!
Men ska ge dig en liten chans för dig som är ett miffo att förstå.
Du skrev att du trodde att Tyskland skulle vinna vv2 om Hitler hade lyssnat på sina generaler!
Det skrev du!
Nu börjar du blanda in Stalin och CCCP i det hela!
Hade inte USA gått in i kriget så hade det resulterat i ett längre krig.
Men till slut så hade tvåfrontskriget som Tyskland hade med Sovjet på öst och England och Frankrike på väst försvagat Tyskland till underkastelse till slut.
För Tyskland hade inte tillräckligt med medel att att bekämpa Sovjet, England Och Frankrike samtidigt.
Citera
2026-07-23, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Vilka är det då? anatoliska jordbrukare? eller???
Fanns jägar/samlare i norr för över 6000 år sedan, den samiska nomadiserande kulturen vandrade in österifrån för ca 2000 år sedan. Visserligen långt före den svenska statens tillkomst.
Citera
2026-07-23, 18:48
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Van Gogh skar av sig sitt öra med rakkniv och gav bort det inslaget i en tygbit.

Kinesiska muren är det enda tillverkade föremål på jorden som kan ses från månen.

Det är nog Hitler och Mussolini som var korta.

en bit av sitt vänstra öra eller örsnibben brukar det pratas om, det är inte samma sak som när man föreställer sig någon skära av sig örat.

"Myten om att Kinesiska muren skulle vara synlig från månen har spridits i över 250 år, men är falsk. Från månen är jordens byggnadsverk osynliga för blotta ögat. Enligt NASA kan astronauter inte ens urskilja den från omloppsbana runt jorden."
Citera
2026-07-23, 18:49
Avstängd
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngeFitta
Ja ninjas klädde sig ju i en väldigt mörk blå färg. Vad hände med hans öra då?

"Historiska ninjor klädde sig främst i diskreta och vardagliga färger som smälte in i omgivningen. "
Citera
2026-07-23, 19:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
en bit av sitt vänstra öra eller örsnibben brukar det pratas om, det är inte samma sak som när man föreställer sig någon skära av sig örat.

"Myten om att Kinesiska muren skulle vara synlig från månen har spridits i över 250 år, men är falsk. Från månen är jordens byggnadsverk osynliga för blotta ögat. Enligt NASA kan astronauter inte ens urskilja den från omloppsbana runt jorden."
Jag såg precis van Gogh-långfilmen som är bra och min minnesbild är att han blev helt av med örat i den, att man såg den hel i paketet när han gav bort det. Någon kan ju spana in den i slutet.

Jag minns det från min barndom, typ Armstrong som nämnde Kinesiska muren, så det lät ju trovärdigt han gick faktiskt på månen. Men en googling verkar visa att allt man kan se från månen är det spanska plasthavet med grönsaker och frukt, en ganska ny uppfinning och inte lika coolt.
https://www.futura-sciences.com/en/scientists-stunned-its-not-the-great-wall-astronauts-see-from-space_24815/

Här en typisk jordbild och man kan t.ex se hela ljuset från motorvägen som går längs Floridas östkust. Men ljus är kanske enklare än ett mörkt föremål. Den kinesiska muren är bara 10-15 meter bred så det hade varit fantastiskt.
https://stock.adobe.com/se/images/earth-and-moon-close-up-earth-background/285013340?clickref=1011lDnqWprY&mv=affiliate&mv2=p z&as_camptype=&as_channel=affiliate&as_source=part nerize&as_campaign=vkra
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-23 kl. 19:12.
Citera
2026-07-23, 19:15
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
"Österrike-Ungern var en dubbelmonarki - en monark i Wien och en i Budapest".

Nej, det fanns bara en regent - kejsaren (Habsburg i Wien) som styrde bägge länderna. Däremot fanns det en ungersk adel.

Jag har aldrig hört att någon skulle tro att "dubbelmonarki" betydde dubbla regenter. Är du säker på att det inte bara var nåt du själv i tiderna fick för dig, och - efter att du kommit till insikt - tänker att fler tror?
Citera
2026-07-23, 19:23
Medlem
ClownKommuns avatar
Att människor har gått på månen.
Citera
2026-07-23, 19:38
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
På svenska kan namnet stavas både Carl och Karl, beroende på vad man väljer. Så har det alltid varit, och så är det fortfarande.

Karl är den traditionella stavningen som används för Karl XII, och alla andra svenska kungar vid namn Karl, utom nuvarande Carl XVI Gustaf.

Carolus är den latinska formen av namnet, som alltid stavas med C.
Charles är den engelska/franska formen av namnet, som alltid stavas med C.

När nuvarande kung Charles III av Storbritannien dör, så kommer han i svenska historieböcker att omnämnas som Karl III, precis som föregångarna Karl I och Karl II.

Fick lära mig i skolan att levande kungar stavar namnet med C och döda med K. När vår nuvarande regent går bort skulle hans namn således stavas Karl Gustaf XVI, om den regeln gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in