Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
Ja till offentligt finansierad konst. Tror vi är många som skriver under på detta, även om summor kan diskuteras.
Men konsten som köps in ska inte vara av den art som majoriteten av kommunens invånare direkt avfärdar.
Kom igen. Visst fan kunde ansvariga på kommunen i Örebro räkna ut med tolvfingertarmen att en rishög för 93 långsjalar skulle uppröra och i längden skada förtroendet för kommunen? Högen med skit kommer ju dessutom ligga och ruttna och därför ständigt vara en nagel i ögat på medborgarna. Ändå går man hela vägen.
Det äckligaste med det hela är hur vänstern alltid kommer undan. ”Ja, jag vet att vi har fel men vad ska du göra åt det?”-andan är ordentligt inpissad.
Jag skriver inte under på det trots att jag själv är konstnär. Jag har aldrig hört talas om "konst" kommunen köpt in som invånare njuter av. Tror inte ens idioterna som upphandlar njuter av det de väljer ut heller.
Konst är inget som politiker ska konsumera med offentliga medel, konst och kultur kan man finansiera genom kulturskolor och fritidsgårdar med ateljéer, replokaler, scen osv.
Finansiera ABF och Medborgarskolan istället så att fler kan vara kreativa.
Jag skriver inte under på fula, lila rondell-rör för 2 miljoner eller andra "konstverk" random utplacerade i stan.