2026-07-22, 20:44
Medlem
lucifersatans avatar
Hade alla haft tillgång till soc bidrag när de vill så hade fan ingen jobbat längre och Sverige hade gått under.
Citera
2026-07-22, 20:47
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Hade alla haft tillgång till soc bidrag när de vill så hade fan ingen jobbat längre och Sverige hade gått under.

Det är självrättande, om alla lever på bidrag kan ingen leva på bidrag. Då får folk sätta manken till och börja arbeta igen. Inte svårt.

Det är bara bra om alla kan använda det.
Citera
2026-07-22, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag vill inte jobba – men tydligen ska jag leva på mitt arv

Jag har bestämt mig. Jag vill inte jobba längre. Jag är 44 år gammal

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Från och med nu kommer jag bara att rösta på Socialdemokraterna.

Så där sprack den planen.
Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Tänk per det nör ni röstar i höst. Vill ni ha trygghetssytem eller inte?

Trodde du verkligen att man utan vidare kunde få socialbidrag om man inte vill arbeta eller driver du med oss ?
Citera
2026-07-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Osvenskt resonemang, enligt den svenska modellen så skall man inte göra skillnad på samhällsklasser när det kommer till bidrag. Om en person har ärvt pengar eller varit sparsam så skall inte den personen straffas för det.
Investeringar i företag driver på ekonomin och tillväxten.
Om du inte gillar den svenska modellen så borde du flytta till Venezuela eller kanske Nordkorea?
Där kan du bidra med ditt arbete för en risskål om dagen som belöning.
Befinner du dig mellan jobb eller inte längre är kapabel till arbete så får du svälta, bra va?

Kanske borde vi införa etniska kriterier för åtkomst till bidrag i Sverige om det nu ändå inte skall vara lika för alla.

Vad har du för empiriskt underlag för att den svenska modellen går ut på att man har rätt till socilabidrag även om han har stora peningtillgångar på baknen ?
Citera
2026-07-22, 21:02
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnutchax
Vad har du för empiriskt underlag för att den svenska modellen går ut på att man har rätt till socilabidrag även om han har stora peningtillgångar på baknen ?
"Den svenska modellen bygger på den generella välfärden och solidaritetsprincipen, där syftet är att ge lika villkor och trygghet för alla"
Lille kompisen
Citera
2026-07-22, 21:03
Medlem
Citat:
"Den svenska modellen bygger på den generella välfärden och solidaritetsprincipen, där syftet är att ge lika villkor och trygghet för alla"
Lille kompisen

Villkoret att man inte får ha tillgångar hur som helst för att få försörjningsstöd gäller för alla, så det är lika villkor.
Citera
2026-07-22, 21:32
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Det finns välbärgade familjer som inte är i behov av barnbidrag heller.
Men det får de ändå, sån är den svenska modellen.

Givetvis borde TS ha rätt till bidrag trots sina besparingar/arv, det skall vara lika för alla enligt den svenska modellen.

Barnbidraget delas ut till alla med barn. Dumt men så är. Försörjningsstöd är en annan sak. Ts borde fortsätta arbeta tills pensionsåldern slår in, alternativt leva på sina besparingar. Annars skulle ju alla spara upp en summa och sen bara leva på bidrag?
Citera
2026-07-22, 21:39
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Barnbidraget delas ut till alla med barn. Dumt men så är. Försörjningsstöd är en annan sak. Ts borde fortsätta arbeta tills pensionsåldern slår in, alternativt leva på sina besparingar. Annars skulle ju alla spara upp en summa och sen bara leva på bidrag?
Vi måste visa solidaritet enligt den svenska modellen.
Äldre generationer svenskar var mer sparsamma med sina pengar.
Jag tror inte att majoriteten skulle börja spara sina pengar öht, svensken konsumerar tills sista slanten är förbrukad.
Inklusive de miljontals lyckosökare som har bufflat sig in i landet på senare år.
Citera
2026-07-22, 21:55
Medlem
Citat:

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Socialupplägget ger inte rätten att klara sig på sina löpande inkomster o hålla sina besparingar/värden/tillgångar intakta - upplägget är att allt ska dräneras till minus eller möjligen Noll först - helst ska man vara hemlös också så att soc ser att man verkligen är i botten. Så vad ska man göra för att ha osynliga tillgångar - jo som ZiggeROM fysiskt guld ink smycken guldklockor - det är sånt som syns o finns att ta på i motsats till fiktiva crypto
Citera
2026-07-22, 22:06
Medlem
Trolltråd. Men exakt så har det varit i evigheter så att hävda att sossarna ska ändra på det är ju också att trolla. Om du nu konsumerat upp beloppet i närtid hade du inte heller blivit beviljad socialbidrag, hade du köpt en bil för pengarna hade du varit tvungen att sälja den.

Citat:

Sex miljoner!

Citera
2026-07-22, 22:16
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Fast en stor del av svenska folket bor i hyreslägenhet och lever hand till mun. Kanske har de en finare bil, men sådant går väl alltid smussla undan om man nu vill det.
Citera
2026-07-22, 22:21
Medlem
Du kan leva på avkastningen. Får du 10% per år är det 600k och det är ju en alldeles OK summa att leva på om du lever normalt.

Pengarna är till för att rulla. De vill inte att folk sparar. Man ska leva från hand till mun. Sånt är systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in