2026-07-22, 17:27
Medlem
Jag vill inte jobba – men tydligen ska jag leva på mitt arv

Jag har bestämt mig. Jag vill inte jobba längre. Jag är 44 år gammal

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Från och med nu kommer jag bara att rösta på Socialdemokraterna.

Så där sprack den planen.
Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Tänk per det nör ni röstar i höst. Vill ni ha trygghetssytem eller inte?
Citera
2026-07-22, 17:31
Moderator
T-80Us avatar
Du behöver ju inte jobba längre. Du har ju pengar att leva på. Socialbidrag är till för den som inte har någonting, eller har det extremt knapert. Du är mångmiljonär, enligt egen utsago.
Citera
2026-07-22, 17:31
Medlem
Mina fördomar om personer som heter jonte stämmer fan.
Citera
2026-07-22, 17:32
Medlem
Pripps0.0s avatar
”Skyddsnätet” löses inte ut förrän du behöver det, och det gör du uppenbarligen inte nu. Förövrigt tycker jag att det är orättvist att du har fått ärva 6 miljoner.
Citera
2026-07-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det vill jag absolut. Och först gör man av med sina egna pengar, sedan kan man kanske få hjälp från det allmänna.
Citera
2026-07-22, 17:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Investera dina 6 miljoner på ett bra sätt så kan du leva till viss del på utdelningar och förhoppningsvis kan de växa också.

Något soc bidrag ska du absolut inte ha för de ska ges till människor som inte har några miljoner på banken.
Citera
2026-07-22, 17:49
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Ska du få försörjningsstöd får du inte ha några tillgångar så är det för alla!
Citera
2026-07-22, 18:02
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Den svenska modellen gick ut på att det skall vara lika för alla när det kommer till barnbidrag m.fl.
Sparsamhet borde inte straffas, det är kommunism.
Citera
2026-07-22, 18:02
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Jag vill inte jobba – men tydligen ska jag leva på mitt arv

Jag har bestämt mig. Jag vill inte jobba längre. Jag är 44 år gammal

Inte för att jag inte kan, utan för att jag helt enkelt inte tycker att arbete stimulerar mig längre. Efter många år i arbetslivet känner jag att jag vill göra annat med min tid.

Därför tänkte jag söka socialbidrag nu när jag blivit utförsäkrad från a- kassan

Men då fick jag veta att jag först måste leva på mitt arv – ungefär 6 miljoner kronor.

Sex miljoner!

Tydligen ska jag använda pengar som en anhörig arbetat ihop under ett helt liv innan samhället kan hjälpa mig. Jag trodde att det svenska trygghetssystemet fanns där när man inte längre ville eller orkade arbeta, men först ska arvet användas.

Det känns märkligt. Om jag hade slösat bort pengarna på lyx, dyra bilar och resor hade jag kanske stått närmare ekonomiskt bistånd. Men eftersom pengarna finns kvar förväntas jag leva på dem.

Jag tycker det känns orättvist. Jag vill inte arbeta längre eftersom det inte ger mig någon glädje eller stimulans. Jag vill leva ett lugnt liv och trodde att skyddsnätet skulle finnas där. I stället verkar budskapet vara: "Du har pengar – använd dem först."

Vilket märkligt skyddsnät. Det finns, men bara för den som först gjort av med sina egna tillgångar.

Från och med nu kommer jag bara att rösta på Socialdemokraterna.

Så där sprack den planen.
Nu återstår tydligen bara två alternativ: börja jobba igen eller leva på mina egna pengar.

Du tycker våra skatter ska försörja dig, för du har sex miljoner att leva på?
Det måste vara bottennapp i trådstart tom för dig, och då finns det åtskilliga iq-befriade trådstarter att jämföra med.

Din dumma jävel, bidrag är för idioter som inte kan försörja dig, inte för idioter som har sex miljoner att leva på.
Dumma idiot!

Plus att om du röstar på sossarna vill de införa förmögenhetsskatt på rikisar som äger sex millar.
Senast redigerad av mikaels 2026-07-22 kl. 18:04.
Citera
2026-07-22, 18:10
Medlem
StormuftinMagdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Du tycker våra skatter ska försörja dig, för du har sex miljoner att leva på?
Det måste vara bottennapp i trådstart tom för dig, och då finns det åtskilliga iq-befriade trådstarter att jämföra med.

Din dumma jävel, bidrag är för idioter som inte kan försörja dig, inte för idioter som har sex miljoner att leva på.
Dumma idiot!

Plus att om du röstar på sossarna vill de införa förmögenhetsskatt på rikisar som äger sex millar.
Osvenskt resonemang, enligt den svenska modellen så skall man inte göra skillnad på samhällsklasser när det kommer till bidrag. Om en person har ärvt pengar eller varit sparsam så skall inte den personen straffas för det.
Investeringar i företag driver på ekonomin och tillväxten.
Om du inte gillar den svenska modellen så borde du flytta till Venezuela eller kanske Nordkorea?
Där kan du bidra med ditt arbete för en risskål om dagen som belöning.
Befinner du dig mellan jobb eller inte längre är kapabel till arbete så får du svälta, bra va?

Kanske borde vi införa etniska kriterier för åtkomst till bidrag i Sverige om det nu ändå inte skall vara lika för alla.
Senast redigerad av StormuftinMagda 2026-07-22 kl. 18:22.
Citera
2026-07-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StormuftinMagda
Om en person har ärvt pengar eller varit sparsam så skall inte den personen straffas för det.
På vilket sätt straffas en sparsam person i Sverige?

För att man inte får bidrag om man i framtiden skulle tycka sig vilja ha det, samtidigt som man har en förmögenhet?

Skulle du känna att det vore okej om en mångmiljardär valde att gå till soc, och om hen fick ut låt säga 10k per månad därifrån samtidigt som hens värde på bolaget hen har aktier i ökar med tio miljoner per år?
Citera
2026-07-22, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Men avspeglar är mina pengar!! Kan jag inte använda nu ska jag ha senare i livet. Sat
det till sosstanten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in