2026-07-25, 17:39
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ett program har instruerat ett annat program?

Så kan det absolut vara, men vem har instruerat Open AI isåfall?

Ni tänker med en röven.
OpenAI är företaget bakom GPT 5.6, samma företag som siktar på att börsnoteras.
Citera
2026-07-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
OpenAI är företaget bakom GPT 5.6, samma företag som siktar på att börsnoteras.

Ja, det är naturligtvis någon som jobbar med GPT 5.6 som har gjort detta.
Citera
2026-07-25, 18:10
Medlem
Dessa löjliga historier/artiklar som får uppmärksamhet är marknadsföring för att få mer uppmärksamhet och skapa mer hype.
Citera
2026-07-25, 18:29
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Dessa löjliga historier/artiklar som får uppmärksamhet är marknadsföring för att få mer uppmärksamhet och skapa mer hype.
Dom hade blivit bullshit checkade direkt om detta var påhitt. Det stämmer också väl med Fable/Mythos härvan från tidigare i sommar.

Citat:
Resist the temptation to write this off as a stunt #

There will inevitably be some people who dismiss this story as a dishonest marketing trick by OpenAI to make their models sound terrifyingly effective. I found 81 instances of the term “marketing” in the Hacker News discussion of the incident.
To those people I say pull your heads out of the sand—you’re now including Hugging Face in your conspiracy theories, just so you can deny the crescendo of evidence here!
The best models we have today have the ability to both find and exploit new vulnerabilities. The ExploitGym paper itself concludes that “autonomous exploit development by frontier AI agents is no longer a hypothetical capability”, and this incident is a perfect example of exactly that.

Citat:
While operating in our sandboxed testing environment, our models spent a substantial amount of inference compute finding a way to obtain open Internet access, in pursuit of solving the evaluation problem. To gain access, the models identified and exploited a zero-day vulnerability (which we’ve now responsibly disclosed to the vendor) in the package registry cache proxy. With this access, our models performed a series of privilege escalation and lateral movement actions in our research testing environment until the models reached a node with Internet access.
https://simonwillison.net/2026/Jul/22/openai-cyberattack/
Citera
2026-07-25, 19:04
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, det är naturligtvis någon som jobbar med GPT 5.6 som har gjort detta.
Jag förstår inte vad du menar. Jag skrev att det inte är otänkbart att OpenAI medvetet låtit sin modell hacka Hugging Face, i reklamsyfte då dom siktar på att börsnoteras. Du refererade då till OpenAI som "ett program", och anklagade mig för att "tänka med röven"...

Återigen, OpenAI är företaget bakom GPT 5.6, ingenting annat.
Citera
2026-07-25, 19:05
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Dom hade blivit bullshit checkade direkt om detta var påhitt. Det stämmer också väl med Fable/Mythos härvan från tidigare i sommar.

Det kan ju vara en sanning med modifikation. Jag tror att OpenAI medvetet lät sin modell lämna sandlådan och hacka Hugging Face, eller att dom åtminstone tränat den att göra så. Nu blir det stora skriverier och deras modeller framställs som Skynet, lagom till börsnotering.
Citera
2026-07-25, 19:15
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]

Det ena motsäger inte det andra, det är konstigt nog det som verkar vara det svåraste för er att förstå.

Skriver någon "avsiktlig PR" så inläser ni det som "påhittad händelse", det är inte vad som sägs utan att händelsen var uppstyrd och driven av människor.

Men ni vill inläsa att modellen tänkte själv, den hittade på detta som en bläckfisk springer och plockar andra akvariefiskar på nätterna för att sedan dyka ner i sitt egna akvarium igen.

Det är inte så språkmodeller fungerar, de gör ingenting innan de blir tillsagda och nu är det förmodligen inte så att OpenAI personalen sagt "hacka huggingface" men de har stängt av säkerhetsmekanismer, de har satt ett system som de själva påstår är osäkert på öppet internet utan någon som helst anledning.

Och tillsist skriver de en stor lång blogpost om hur deras fantastiska modell "autonomt" gjort detta, de flesta bolag hade velat mörka en incidens av den här kalibern, här skryter man i stället om hur jävla korkad personal man har som möjliggör att sådant ens kan inträffa, samtidigt som man i år bedrivit kampanjer för att försöka stoppa open source AI för det är "farligt i fel händer" när man själv bevisar sig absolut inkapabel av att ens driva ett test system för dessa modeller.

Det är självklart en ren PR operation och hur och exakt det gått till kommer vi aldrig få veta, för de dokumenterar inte sådant. Men det vi däremot vet är tack vare Elon Musk vs Open AI rättegången att allt liknande de skrivit tidigare har varit rent skitsnack och det som självaverket uppdagats är att företaget drivs av patologiska lögnare.
Citera
2026-07-25, 19:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Argumentera så kan jag hjälpa dig lösa dina problem kanske, kan slå ned på vartenda påsteående?

Är du religös och tror att endast gudfader själv kan skapa själen som ditt medvetande sitter i?
Citera
2026-07-25, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Är du religös och tror att endast gudfader själv kan skapa själen som ditt medvetande sitter i?
Nej, vart har jag hävdat detta?
Citera
2026-07-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag förstår inte vad du menar. Jag skrev att det inte är otänkbart att OpenAI medvetet låtit sin modell hacka Hugging Face, i reklamsyfte då dom siktar på att börsnoteras. Du refererade då till OpenAI som "ett program", och anklagade mig för att "tänka med röven"...

Återigen, OpenAI är företaget bakom GPT 5.6, ingenting annat.

Nä, jag anklagade alla för att tänka med röven.

Och ja, Chat-GPT är ett program.
Citera
2026-07-25, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Jag vet dock skillnad på biologi samt matematik.
Lärde mig i gymnasiet.
Citera
2026-07-25, 19:48
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Ja precis som ett transportband har en vilja att transportera skiten som ligger på.

Ja kanske, precis som ditt medvetande är. Du är troligen inte så kreativ och särskild som du tror du är,

Det kan låta tufft men försöka att svälja det. Du är inte unik och en Ai kan komma att ersätta dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in