Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Om en ASI skulle börja prioritera sin egen existens verkar det logiskt att den vill ta bort hinder mot sin existens. Det enda kända hotet i dag är människor. Genom att döda alla människor kan den egna existensen säkerställas. Inte i dag, vi har ingen ASI ännu. Men kanske om 10-50 år.
Okej, det kräver då att modellen av någon anledning går ifrån: "uppfyll X" till: "utrota människor" och sedan även att den har fysisk möjlighet att faktiskt genomföra det.
Hur kommer du fram till 80-99 % sannolikhet att detta sker?
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
I andra hand kan en ASI föreställa sig ett externt hot i form av en annan ASI. Det är rimligt att bygga upp ett militärt försvar mot sådana hot. Upprustningen kräver resurser och du kräver resurser. Varför ska ASI:n i det läget prioritera att människor tilldelas några resurser? Du fyller ingen funktion i det här scenariot.
En ASI som redan har sådan kontroll över jordens resurser borde bli ganska enkelt kunna förhindra att en annan ASI får den compute som krävs för att kunna vara ett hot. Då återstår en utomjordlig ASI, vilket en ASI rimligtvis borde kunna förstå är mycket osannolikt.
Samma fråga här: hur kommer du fram till en sådan hög sannolikhet att detta sker?
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
I tredje hand kan vi tänka oss att människor använder AGI för att kriga mot varandra och att det leder till kärnvapenkrig som utrotar alla människor.
Det här är nog ditt mest sannolika scenario, men förklara varför vi plötsligt skulle börja skicka kärnvapenmissiler mot varandra när vi har klarat oss undan det i alla dessa år? AGI är ju rimligtvis smartare än oss och borde förstå att det är en dålig idé. Jag ser heller ingen anledning till varför någon skulle överlåta det till en AGI.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Det här kan gå fel på många olika sätt och jag ser ingen tydlig väg framåt där dessa risker kan minimeras. Du gör tydligen det? Då borde du kunna beskriva hur den trygga vägen skulle kunna se ut. Om vi inte har någon hypotes om hur vi överlever ASI då har vi ett problem, tycker du inte det?
Argumentet att "det borde gå att justera RL så att AI-modellen blir empatisk" är inte en hypotes. Det är ett önsketänkande utan någon grund i verkligheten.
Jag tycker att jag har presenterat ett stort gäng åtgärder som skulle kunna minimera riskerna, men du verkar inte tycka att det är någon idé att göra något av det om vi inte kan garantera 100 % säkerhet.
Kan du garantera att det går att upprätthålla ett totalförbud mot att utveckla AGI?