2026-07-25, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Ursäkta doktorn, men nu har du nog inte tänkt till, ovanligt för dig!!!!!!
En s k SUV utnyttjar väl bilens format bättre än en sedvanlig kombibil - för att inte tala om en sedan!

En Honda CR-V är runt ½-metern kortare än en Volvo V90.
Ändå rymmer CR-V:n betydligt mer än V90:n!
Enligt samstämmiga uppgifter från olika tidningstester!

Nja…
Nu är det väl fler mått på en bil än bara länden….
Det jag syftade på var att många SUV kan upplevas som rejält stora på utsidan, breda, höga, stora… Men ofta inte ger samma upplevelse av rymlighet väl på insidan som det kan ges sken av utifrån.

Orsaken är ju att jämfört med t ex en gammal 245 så har moderna bilar och SUV vanligen betydligt tjockare dörrar, säten, bred mittkonsoll etc etc.

Så utan att veta så skulle jag tro att av den totala volymen sett till en modern SUVs yttermått så är dess faktiska fria volym på insidan som kan utnyttjas, mindre i procent än om man jämför med en 245/745 el dyl.

Måhända jag var lite vag i texten första gången.
Citera
2026-07-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jodå, minns att får ibland vred på reservkranen på vår första bil, nån svart bubbla från sent 50tal eller nåt sånt, i vilken jag ofta satt uppe i ”gropen” bakom baksätets ryggstöd, under bakrutan typ. Vill minnas att denna kran satte mitten under instrumentbrädan, på torpedväggen rakt framför ”kardantunneln”

Men är det väl mest nostalgi (vilket kan vara trevligt) men egentligen mest bara ännu en potentiell källa till läckage?
Idag har vi ju mer exakt visning och beräkning av återstående bränsle samt både visuell och akustisk varning för låg bränslenivå och hur långt kvarvarande bränsle beräknas räcka.
Läckage råkade jag aldrig ut för på min 56:a typ1 - däremot att saxpinnen - som låste förbindelsen mellan "kranen" och det fotmanövrerade vredet - brast eller hoppade ur.
Pinsamt att med en brud i bilen få soppatorsk och reserven inte funkade!
Citera
2026-07-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
du skall inte tro allt du läser på sidor som sprider dessa siffror
Enligt artikel i Vi Bilägare angående en kinesisk bil!
Citera
2026-07-25, 15:46
Medlem
Citat:
Läckage råkade jag aldrig ut för på min 56:a typ1 - däremot att saxpinnen - som låste förbindelsen mellan "kranen" och det fotmanövrerade vredet - brast eller hoppade ur.
Pinsamt att med en brud i bilen få soppatorsk och reserven inte funkade!

Fotmanöverade….?
Placeringen på den minns jag väl rätt. Men hur manövrerades den, minns inte säkert. Drog man ut eller in, och kunde med foten? Eller var det ett vred/handtag man just vred på, och kunde fixa det med gasfoten i full flykt…?
Citera
2026-07-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Men alla bilar kändes iallafall olika till skillnad från idag.
Minns när jag bytte min Morris Minor SII 1953 mot en VW typ 1 1956.
Så himla skönt att slippa läderklädseln som var läskigt varm på sommaren och läbbigt kall på vintern.

Fanns inget alternativ till läderklädseln - om man inte ville låta sy egen textilklädsel - på den tiden i engelska bilar.
I dag kostar det extra med motsatsen = läder i stället för tyg, som är mycket behagligare att sitta på under alla årstider.

Själv hade jag en frottéhandduk över läderklädseln i Morrisen.

Men - det kan vara praktiskt med läder - om man har hund i bilen!
Citera
2026-07-25, 16:24
Medlem
Citat:
Enligt artikel i Vi Bilägare angående en kinesisk bil!
Efter kritik sänkte den svenska generalagenten för Hongqi priset på strålkastarinsatsen fram till E-HS9 från 65 570 kr till 25 415 kr. Prisjusteringen motiverades av importören med att de initiala uppgifterna var felaktiga och härrörde från den kinesiska tillverkaren.Priset för en motsvarande modern LED-strålkastare till en nyare Volvo ligger generellt på runt 10 000 till 20 000 kronor styck
Citera
2026-07-25, 17:01
Medlem
Bluebeast72s avatar
Saknar min svarta 240 Turbo som helvete ibland. Vilken kärra, turbo som aldrig slutade mata, ställbar givetvis. Mätarna,sätena o som ta beskriver du var verkligen ett med bilen. Bredställ på 20 meter var ju standard.
Citera
2026-07-25, 18:16
Medlem
Kan sakna den Opel Omega -89 min far hade på 90-talet. Hade känts modern än idag avseende komfort och förbrukning, dock mer lättmekad och med lägre underhållskostnader.
Citera
2026-07-25, 21:06
Medlem
Egentligen var allt skit förutom Volvo under denna tid.
Men så sinnesjukt tråkiga i både prestanda och design.

Rosten var ett rent helvete och visade sig bara efter 3år

Det jag saknar är nog enkelheten allt hade då när det inte satt ett datachip i varenda skruv.
Det mekaniska kan jag delvis sakna att allt gick att laga.
Nu är det bara plast och snabbkopplingar men dagens bilar är sjukt mycket mer tillförlitliga men helvetes dyra när nått händer
Citera
2026-07-26, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Och du är bra exempel på en sådan som glatt sväljer allt som presenteras som nytt, och tror att det då måste det ju vara bättre.

Bilar där man inte ens kan byta lampor, jo, det är utveckling vill jag lova.

Å andra sidan går det ytterst sällan sönder.

På min 9000 hade jag ett etui med lampor, vilket behövdes då man fick byta 3-4 lampor per år.

Min Ford ifrån 2011 har jag bytt lampa två ggr (övre bromsljuset som är en vanlig glödlampa).

Alla andra lampor är orginal efter snart 30k mil.
Citera
2026-07-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nja…
Nu är det väl fler mått på en bil än bara länden….
Det jag syftade på var att många SUV kan upplevas som rejält stora på utsidan, breda, höga, stora… Men ofta inte ger samma upplevelse av rymlighet väl på insidan som det kan ges sken av utifrån.

Orsaken är ju att jämfört med t ex en gammal 245 så har moderna bilar och SUV vanligen betydligt tjockare dörrar, säten, bred mittkonsoll etc etc.

Så utan att veta så skulle jag tro att av den totala volymen sett till en modern SUVs yttermått så är dess faktiska fria volym på insidan som kan utnyttjas, mindre i procent än om man jämför med en 245/745 el dyl.

Måhända jag var lite vag i texten första gången.
Pudeln accepteras.
Citera
2026-07-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Jag kör en 80-talare på sommarn så, underbar tidsålder för bilar.
Lyckos!
Själv kör jag sommartid en bil av 1990 års modell - sista årsmodellen - som började tillverkas 1948 - eller rättare sagt presenterades på bilsalongen i Paris 1948.(men då utan motor enligt vissa källor)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in