Igår, 21:49
Medlem
Jag kom på en sak som aldrig kommer bli lika bra som 80-90 talsbilarna. Alla sexor, mestadels törstiga som as, ofta med väldigt dålig prestanda. Jag minns med värme en Omega 3000 som hängde på polarnas V8 bilar tex. Ett inte lika varmt minne var hur jag blev förnedrad i min Granada 2.8i av en Volvo 760, eller hur fruktansvärt mycket olja bmw 2000 med sexa förbrukade. Det hördes verkligen att det var en statusbil, även om sega automater och pissiga förgasare/K-jet system dödade känslan av prestanda.
Citera
Idag, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Dagens medelålders "fjortisar" har bytt fettsprutan, oljekannan och handverktygssatsen mot mobiltelefon med Assistanskåren högst upp i listan!

En sak jag saknar är reservtankskranen i min gamla VW typ 1.
Borde finnas något liknande i batteribilarna!
Redan min moppe - en remdriven REX enpetare - hade resevtank!
har du ens en elbil. För min elbil har typ en elreserv jag kan välja aktivera fungerar typ som en reservtank
Citera
Idag, 10:23
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag saknar inte det obefintliga rostskyddet. Saknar däremot riktiga hållbara maskiner jämfört med dagens skräp som är byggt för att kräma ur så mycket effekt dom möjligt ur minsta möjliga bränslesnåla motor. Jag föredrar att dom drar 0.2-0.3dl extra per mil om dom håller över tid. Inte som dagens skrot.

Jag saknar också designen. Raka linjer istället för en massa designväck och skit som bara drar till sig rost. Rejäla pragmatiska lastutrymmen där saker faktiskt rymms istället för dagens korkade suvar som endast är stora men inte rymmer nån last.
Citera
Idag, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Men alla bilar kändes iallafall olika till skillnad från idag.

Det är nog mest en personlig psykologisk grej.
I alla tider har de olika bilmärkena jobbat för att skapa och vårda sitt varumärke i känsla och design i samsvar med aktuell tidsperiods mode och tekniska innovationer etc etc, och så gör man fortfarande.

Det betyder att bilar från samma tidsperioder hade många saker mer eller mindre gemensamma vad gäller design, teknik, funktioner, färgval etc etc.

Och jag upprepar mig med att säga att i alla tider så har folk påstått samma saker, att det var annorlunda och/eller bättre förr. Alltså klagade folk även på 60talet att de då nya bilarna var så lika varandra, och så var det minsann inte förr…. Så igen, det är nog mest psykologi
Citera
Idag, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag saknar inte det obefintliga rostskyddet. Saknar däremot riktiga hållbara maskiner jämfört med dagens skräp som är byggt för att kräma ur så mycket effekt dom möjligt ur minsta möjliga bränslesnåla motor. Jag föredrar att dom drar 0.2-0.3dl extra per mil om dom håller över tid. Inte som dagens skrot.

Jag saknar också designen. Raka linjer istället för en massa designväck och skit som bara drar till sig rost. Rejäla pragmatiska lastutrymmen där saker faktiskt rymms istället för dagens korkade suvar som endast är stora men inte rymmer nån last.

Tja, generellt sett är dagens motorer mer driftsäkra och håller likvärdigt eller bättre än motorer gjorde förr. Vissa exempel på problem finns men de motbevisar inget.

Många SUV har nog större utrymmen än vardagsbilarna hade förr, typ vanliga personbilar. Däremot är själva SUVarna ofta rejält skrymmande och kan tyckas inte utnyttja den egna volymen så effektivt som t ex en Volvo 245/745 gjorde.
Citera
Idag, 11:13
Medlem
Jag har en mercedes 123a som jag kör på sommaren och det är samma sköna känsla varje gång man kör den.
Citera
Idag, 11:26
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det är nog mest en personlig psykologisk grej.
I alla tider har de olika bilmärkena jobbat för att skapa och vårda sitt varumärke i känsla och design i samsvar med aktuell tidsperiods mode och tekniska innovationer etc etc, och så gör man fortfarande.

Det betyder att bilar från samma tidsperioder hade många saker mer eller mindre gemensamma vad gäller design, teknik, funktioner, färgval etc etc.

Och jag upprepar mig med att säga att i alla tider så har folk påstått samma saker, att det var annorlunda och/eller bättre förr. Alltså klagade folk även på 60talet att de då nya bilarna var så lika varandra, och så var det minsann inte förr…. Så igen, det är nog mest psykologi
Inte för mig, jobbade i biluthyrning på slutet av 90-talet och dom olika märken hadde betydliga och distinkta skillnader som dom til viss grad dyrkade, just för att vara unik. Man kunde nästan sitta på i blindo och gissa rätt på om det var en Audi, Peugeot eller Honda pga hur olika dom kändes, hördes och kördes.
Om alla fabrikanter jobbar emot att göra en perfekt bil är vi nog så närma det går idag med tanke på buller, ergonomi, komfort och väghållning och det betyder att dom blir mer och mer lika, också eftersom konsolideringen i bilindustrien är mycket stor idag.
Citera
Idag, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Inte för mig, jobbade i biluthyrning på slutet av 90-talet och dom olika märken hadde betydliga och distinkta skillnader som dom til viss grad dyrkade, just för att vara unik. Man kunde nästan sitta på i blindo och gissa rätt på om det var en Audi, Peugeot eller Honda pga hur olika dom kändes, hördes och kördes.
Om alla fabrikanter jobbar emot att göra en perfekt bil är vi nog så närma det går idag med tanke på buller, ergonomi, komfort och väghållning och det betyder att dom blir mer och mer lika, också eftersom konsolideringen i bilindustrien är mycket stor idag.

Nja, det är nog mycket mer personlig psykologi i det hela än du tror.

Man kan bli betydligt mer ”präglad” av upplevelser i yngre år, och kan tendera att glorifiera dessa sen när man blivit äldre. Men på 20 år eller mer så är händer det även en hel del med minnet.

Folk som växer upp idag kan nog ha liknande upplevelser, att de under en tid med extra intresse lär sig mycket om dagens bilar, särskilt om de är lite ”nördiga” och kommer då att känna igen olika bilar av idag precis som vi äldre lätt kände igen olika bilar i dåtid, och även lätt känner igen dem idag.

Som sagt, folk har kastat fram samma åsikter i alla tider, att nya bilar är så lika och intetsägande, och bilar de var vana med från förr hade mer personlighet mer skillnader i design etc.
Citera
Idag, 12:56
Medlem
Citat:

drar till sig rost? Du menar fukt? Rost är inget bilen drar till sig. Om du har erfarenhet av ny bil som rostar ? Vilken då? Extremt ovanligt
Citera
Idag, 14:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenejag
drar till sig rost? Du menar fukt? Rost är inget bilen drar till sig. Om du har erfarenhet av ny bil som rostar ? Vilken då? Extremt ovanligt
Vassa kanter och bruten plåt kommer att drabbas av bucklor och färg som släpper över tid och börja rosta. Det är en helt onödig och idiotisk design, bilar som man kör till butiken med behöver inte se ut som några racingbilar.

Angående "nya" bilar som rostar så är tesla model3 ett skräckexempel. Men det handlar inte om plåtens utformning utan om att tesla bygger förskräckligt dåliga bilar.
Citera
Idag, 14:17
Medlem
Citat:
Vassa kanter och bruten plåt kommer att drabbas av bucklor och färg som släpper över tid och börja rosta. Det är en helt onödig och idiotisk design, bilar som man kör till butiken med behöver inte se ut som några racingbilar.

Angående "nya" bilar som rostar så är tesla model3 ett skräckexempel. Men det handlar inte om plåtens utformning utan om att tesla bygger förskräckligt dåliga bilar.
ja tesla räknar jag inte som en riktig bil. Dessutom tillverkad in Kalifornien utan kunskap om nordiska föhållande
Citera
Idag, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja, generellt sett är dagens motorer mer driftsäkra och håller likvärdigt eller bättre än motorer gjorde förr. Vissa exempel på problem finns men de motbevisar inget.

Många SUV har nog större utrymmen än vardagsbilarna hade förr, typ vanliga personbilar. Däremot är själva SUVarna ofta rejält skrymmande och kan tyckas inte utnyttja den egna volymen så effektivt som t ex en Volvo 245/745 gjorde.
Ursäkta doktorn, men nu har du nog inte tänkt till, ovanligt för dig!!!!!!
En s k SUV utnyttjar väl bilens format bättre än en sedvanlig kombibil - för att inte tala om en sedan!

En Honda CR-V är runt ½-metern kortare än en Volvo V90.
Ändå rymmer CR-V:n betydligt mer än V90:n!
Enligt samstämmiga uppgifter från olika tidningstester!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in