Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Detta "något", är det antisemitism?
Vad tror du själv?
När det gäller hotbilden mot Israel och dess folk, är det nog mer blandat. Till stor del krigar Israel mot Irans proxi hela tiden. Så drivkraften bakom har säkert en del med Irans synsätt att göra. De väntar på mahdi för att då döda judarna och annat. Det är ju religiöst. Sedan så är demokratier ett hot mot diktaturen bara genom att existera. Iran har problem med att sitt folk vill vara fria. Det hade varit lättare för regimen i Iran att trycka tillbaka den önskan i sitt folk om inte Israel fanns. Jag är säker på att Iran eldar på konflikten för egna intressen.
För palestiniernas del tänker jag att det är svårt att så fullt blivit omsprungna av Israel. I det syftar jag på att Israel utvecklat sitt land till att bli så mycket starkare. De har muskler som Palestina inte kan möta. Det måste finnas en hopplöshet i det, samt de sätter kampen ibland/ofta främst, vilket jag tror hämmat att de utvecklat sig. De ser olika förluster utan att någonsin se en seger.
Det är flera folk som alla vill ha samma plats, där Jerusalem är hjärtat. Samt har mycket skit skett och det är svårt för samtliga folk att glömma.
Situationen Israel är svår eftersom den har så otroligt lång historia, med mycket konflikter. Svårlöst situation i nuet och fullt med profetsior om framtiden. Samt där framtida fiender är redan tillviss del är nämnda.
Hur skulle du få in allt det under ett ord?
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag borde kanske inte ha pekat på enbart undervisningen. Jag borde redan från början ha varit tydlig med att det handlar om en kombination av undervisning, uppfostran och andra intryck.
Jag tror du pekade på undervisningen eftersom det var den som propaganda videon vi diskuterar vill att du skulle tro ungdomarna pratade om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja, jag är allvarlig. Jag tror inte att ungdomarnas uttalanden handlar om självupplevda bombningar av bussar. Det är troligt att ungdomarna har tagit intryck av sådana bombdåd, men inte genom egna upplevelser från brottsplatserna. Mycket mer troligt är att ungdomarna har förmedlats information om risken för bombdåd.
Jag har inte nedvärderat ungdomarna. Jag har bara utgått från ungdomarnas egna ord.
Är man 15 år har man koll på situationen, det är inte bara bussar. Från födseln lär de sig att springa ner i skyddsrum. Är de utomlands kan de möts av ett hat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Deras egna ord. En säger "we are raised in this spirit ...", en annan säger "We were raised that way ...".
Ja, det är väl så livet är i Israel. Det är ju självklart illa för Palestinierna också och även så där. Regionen är kantad av konflikt vilket påverkar alla som växer upp där oavsett religion. De är uppfostrade med konflikten existerande oavsett vilken sida av gränsen de lever på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Beträffande dessa självmordsbombningar, så bör ungdomarna lägga skulden på sina föräldrars generation. Israelerna har haft valet att leva i fred. Dom valde att leva i krig.
Jag är medveten om att israelerna har utsatts för våld, men i väldigt mycket mindre utsträckning än offren för Israels terror. Jag har mycket mer sympati för offren för Israels terror än jag har för israelerna.
Nej, men lägger inte skuld på offren. Man kan ju självklart se situationen. Men både Israel och Palestina är själva ansvariga för sina egna handlingar. Fel blir det när vi låter en sida fullständigt gå ansvarsfri.
Sedan tror jag ingen vinner något på självmordsbombningar. Palestinierna fick en mur, som de fortfarande har kvar.
Under 2000-2003 var det en intensiv våg av självmordsbombningar mot bussar men också kaféer och köpcentra. Därför byggde Israel en mur eftersom man såg det som nödvändigt för att få stopp på terrorattackerna. Så i slutändan förlorade alla bara på det.