2026-07-31, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Det var min poäng? Okej, javisst, whatever floats your boat man

någon annan slutsats går väll inte att dra. eller har du typ ett par tusen klipp till med traumatiserade barn? eller får vi hålla tillgoda med de där ”jag ska bli martyr och hugga jude” eller ”jag ska gifta mig med en kusin” från… ja ”akilov-gängets” ungar?
Citera
2026-08-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Youtubekanalen uncivilized släppte tidigare idag en 20-minutare där dom försöker leda i bevis att israeler aktivt försöker kolonisera olika delar av världen. Att etablering ofta kommer med en vilja att bygga upp judiska kulturella center, för att se till att den israeliska mentaliteten står sig och att skyltar med med gärna endast står på hebreiska. Infödda nekas regelbundet tillträde till dessa israeliska satelliter, och den lokala lagstiftningen är något man inte bryr sig om nämnvärt:

https://youtu.be/Yq_fWXKidhk?si=sxgn-tVMpQ3dRF7H

Klippet går även in på vad som är drivaren i det hela: Den israeliska ingruppsmentaliteten i allmänhet och bosättarmentaliteten i synnerhet.

Begreppet freieren förklaras, ett begrepp som enligt klippet är en djup förolämpning i Israel, och som direkt översatt betyder typ "någon som spelar efter reglerna".

Att vara den som blir exploaterad anses fult, och att exploatera anses fint och eftersträvansvärt. Detta leder till att man alltid, alltid vill testa gränserna till max i dessa nya länder och kolonier, för att se vad man kommer undan med.

Är man dum nog att gå med på deras dumheter får man skylla sig själv, för de israeliska kolonisatörerna är det självklart att man försöker

Vid eventuell kritik eller gränssättande av ursprungsbefolkningen, så kör man med antisemtismkortet och andra hasbara-tekniker.

Så Flashback, vad tror vi? Är uncivilized något på spåren? Finns denna israeliska gruppstrategi som klippet lanserar? Pågår det en aktiv israelisk kolonisering?

Än mer intressant - har någon stött på israelisk kolonisering i verkligheten? Hur var det?

Är det en fungerande strategi över tid? Fler och fler verkar ju tröttna på Israel i allmänhet, och opinionsundersökningar överallt i världen visar på det. Att aktivt omfamna skamlöshet och aggressivitet, så som klippet gör gällande, brukar sällan leda till någonting hållbart i sociologisk mening. Kan detta vara en av förklaringarna till att bilden av Israel och israeler rasat senaste deceniumet?

En liten fotnot som tangerara off-topic och därför kanske inte ska diskuteras, men ändå intressant: Är inte det som beskrivs i klippet ganska likt hur många muslimska satellitsamhällen i västvärlden fungerar? Kan det vara så att klanmentalitet/nationalism är den faktiska drivaren, snarare än religion?
Oavsett vad som driver båda sidor har detta kunnat iakttas länge. Läs t.ex. Odd Bulls anteckningar om sin tid som FNsändebud under 60 och tidiga 70talet. Han menade att israeliternas bosättarpolitik var till för at ta mycket mer än vad FN tillskrivit Israel och att det var synnerligen fult gjort. Samtidigt har araberna aldrig gjort någon hemlighet av att de vill kasta ut israelerna.
Citera
2026-08-01, 21:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Dokumentären är från 2009. Det är alltså inte från nu.

Några år tidigare innan dess hade det varit mycket självmordsbombningar i Israel av palestinier. De sprängde mycket bussar, bussar i morgontrafiken, som barn och skolungdomar även åkte i.

Vad får dig att tro att någon måste ha lärt de detta?

Deras egna ord. En säger "we are raised in this spirit ...", en annan säger "We were raised that way ...".

Citat:
Du tänker att ungdomar i 15 åldern inte som exempel vet att det bara för några år sedan var dessa självmordsbombningar i landet där de bor. Jag uppfattar de istället som otroligt lungan i situationen. Men de är väl uppenbarligen vana.

Beträffande dessa självmordsbombningar, så bör ungdomarna lägga skulden på sina föräldrars generation. Israelerna har haft valet att leva i fred. Dom valde att leva i krig.

Jag är medveten om att israelerna har utsatts för våld, men i väldigt mycket mindre utsträckning än offren för Israels terror. Jag har mycket mer sympati för offren för Israels terror än jag har för israelerna.
Citera
2026-08-03, 13:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Du har skrivit att det är något fel på undervisningen, upprepat hävdat att de fått lära sig detta. Som om det inte var och fortfarande till viss del är, något som de själva kan se. Något som inte behöver läras, något som finns.

Eller menar du att det inte fanns och finns?

Detta "något", är det antisemitism?

Citat:
Du har som exempel skrivit såhär.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ville peka på en undervisning som strävar efter att förstärka offer-rollen, och därpå använda offer-rollen kan användas för att skapa fientlighet och motsättningar.

Jag borde kanske inte ha pekat på enbart undervisningen. Jag borde redan från början ha varit tydlig med att det handlar om en kombination av undervisning, uppfostran och andra intryck.

Citat:
Tror du alltså de måste undervisas, när det bara några år tidigare varit en våg med självmordsbombningar i bussar de kanske själva kunde ha åkt med när de är ca 15 år? Allvarligt?

Ja, jag är allvarlig. Jag tror inte att ungdomarnas uttalanden handlar om självupplevda bombningar av bussar. Det är troligt att ungdomarna har tagit intryck av sådana bombdåd, men inte genom egna upplevelser från brottsplatserna. Mycket mer troligt är att ungdomarna har förmedlats information om risken för bombdåd.

Citat:
Jag tycker det är en vidrig retorik du håller på med när du nedvärderar ungdomar interlekt, de har väl ögon att se med en hjärna att tänka med.

Jag har inte nedvärderat ungdomarna. Jag har bara utgått från ungdomarnas egna ord.
Citera
2026-08-03, 16:17
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Detta "något", är det antisemitism?
Vad tror du själv?

När det gäller hotbilden mot Israel och dess folk, är det nog mer blandat. Till stor del krigar Israel mot Irans proxi hela tiden. Så drivkraften bakom har säkert en del med Irans synsätt att göra. De väntar på mahdi för att då döda judarna och annat. Det är ju religiöst. Sedan så är demokratier ett hot mot diktaturen bara genom att existera. Iran har problem med att sitt folk vill vara fria. Det hade varit lättare för regimen i Iran att trycka tillbaka den önskan i sitt folk om inte Israel fanns. Jag är säker på att Iran eldar på konflikten för egna intressen.

För palestiniernas del tänker jag att det är svårt att så fullt blivit omsprungna av Israel. I det syftar jag på att Israel utvecklat sitt land till att bli så mycket starkare. De har muskler som Palestina inte kan möta. Det måste finnas en hopplöshet i det, samt de sätter kampen ibland/ofta främst, vilket jag tror hämmat att de utvecklat sig. De ser olika förluster utan att någonsin se en seger.

Det är flera folk som alla vill ha samma plats, där Jerusalem är hjärtat. Samt har mycket skit skett och det är svårt för samtliga folk att glömma.

Situationen Israel är svår eftersom den har så otroligt lång historia, med mycket konflikter. Svårlöst situation i nuet och fullt med profetsior om framtiden. Samt där framtida fiender är redan tillviss del är nämnda.

Hur skulle du få in allt det under ett ord?

Citat:
Jag borde kanske inte ha pekat på enbart undervisningen. Jag borde redan från början ha varit tydlig med att det handlar om en kombination av undervisning, uppfostran och andra intryck.
Jag tror du pekade på undervisningen eftersom det var den som propaganda videon vi diskuterar vill att du skulle tro ungdomarna pratade om.
Citat:
Ja, jag är allvarlig. Jag tror inte att ungdomarnas uttalanden handlar om självupplevda bombningar av bussar. Det är troligt att ungdomarna har tagit intryck av sådana bombdåd, men inte genom egna upplevelser från brottsplatserna. Mycket mer troligt är att ungdomarna har förmedlats information om risken för bombdåd.

Jag har inte nedvärderat ungdomarna. Jag har bara utgått från ungdomarnas egna ord.
Är man 15 år har man koll på situationen, det är inte bara bussar. Från födseln lär de sig att springa ner i skyddsrum. Är de utomlands kan de möts av ett hat.

Citat:
Deras egna ord. En säger "we are raised in this spirit ...", en annan säger "We were raised that way ...".
Ja, det är väl så livet är i Israel. Det är ju självklart illa för Palestinierna också och även så där. Regionen är kantad av konflikt vilket påverkar alla som växer upp där oavsett religion. De är uppfostrade med konflikten existerande oavsett vilken sida av gränsen de lever på.

Citat:
Beträffande dessa självmordsbombningar, så bör ungdomarna lägga skulden på sina föräldrars generation. Israelerna har haft valet att leva i fred. Dom valde att leva i krig.

Jag är medveten om att israelerna har utsatts för våld, men i väldigt mycket mindre utsträckning än offren för Israels terror. Jag har mycket mer sympati för offren för Israels terror än jag har för israelerna.
Nej, men lägger inte skuld på offren. Man kan ju självklart se situationen. Men både Israel och Palestina är själva ansvariga för sina egna handlingar. Fel blir det när vi låter en sida fullständigt gå ansvarsfri.

Sedan tror jag ingen vinner något på självmordsbombningar. Palestinierna fick en mur, som de fortfarande har kvar.

Under 2000-2003 var det en intensiv våg av självmordsbombningar mot bussar men också kaféer och köpcentra. Därför byggde Israel en mur eftersom man såg det som nödvändigt för att få stopp på terrorattackerna. Så i slutändan förlorade alla bara på det.
Citera
2026-08-03, 21:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
När menar du att man förlorar anspråket? Hur många år måste gå innan araberna förlorar anspråket på "Palestina"? Efterosm du sätter en sån gräns på judar måste väl en gräns finnas för araberna också?

Anar jag en baktanke? Vill du att Israel ska behålla land såpass länge att dom kan betrakta sig som rättmätiga ägare?

I så fall, så är det ett helt sjukt sätt att tänka. Det vettiga sättet att tänka, borde vara att korrigera dom fel som har begåtts, innan det är för sent. När det är för sent, så har man skapat slitningar som framtida generationer får leva med.

Ifall jag ska sätta en gräns, så tänker jag mig någonstans runt 80 - 100 år. Problemens skapare har då dött av naturligt. Istället är det nya generationer som får leva med problemen som förfäderna lämnade efter.

Man behöver också ta hänsyn till hur den fördrivna befolkningen lever. Ifall dom fortfarande lever i flyktingläger, även efter 100 år, så är det kanske inte lämpligt att låta erövrarna ska få behålla sitt rov.
Senast redigerad av Onkel Kostia 2026-08-03 kl. 22:03.
Citera
2026-08-03, 22:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ifall jag ska sätta en gräns, så tänker jag mig någonstans runt 80 - 100 år. Problemens skapare har då dött av naturligt. Istället är det nya generationer som får leva med problemen som förfäderna lämnade efter.

Så om två år så tycker du att det är helt rimligt att palestinierna ger upp?
Citera
2026-08-03, 22:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Den kommentaren visar att du tänker just så sjukt som jag befarade.

Du är inte ensam. Israels anhängare har en tendens att resonera just så sjukt. Deras resonemang går emot all vettig moral. Men det berör inte Israels anhängare. Israels anhängare är helt enkelt fanatiker. Dom är helt hänsynslösa. Det enda som är viktigt för fanatikerna, är att uppnå målet för sin kamp. Allt annat är oviktigt.
Citera
2026-08-03, 22:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Den kommentaren visar att du tänker just så sjukt som jag befarade.

Berätta vad du menade då? Varför anser du att en specifik grupp har genetisk rätt till mark som de bott på en gång i tiden men inte en annan som också bott där en gång i tiden och dessutom bor där nu.
Citera
2026-08-03, 22:43
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Berätta vad du menade då? Varför anser du att en specifik grupp har genetisk rätt till mark som de bott på en gång i tiden men inte en annan som också bott där en gång i tiden och dessutom bor där nu.

Det har inte med genetik att göra. Det har att göra med det land som man ärvde från sina föräldrars generation.

Med sina "sina föräldrars generation", så syftar jag inte på förfäder som levde för 1900 år sedan.

Jag känner till att Hadrianus var elak mot judarna. Men det är inget försvar för vad nutidens israeler ägnar sig åt. Det är skamligt att bestraffa nutidens palestinier för handlingar som dåtidens romare begick.
Citera
2026-08-03, 22:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Med sina "sina föräldrars generation", så syftar jag inte på förfäder som levde för 1900 år sedan.

Nej men du skrev 80-100 år så man börjar ju undra lite vilken värld du lever i om du inte klarar att räkna åren från 1948.
Citera
2026-08-03, 23:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nej men du skrev 80-100 år så man börjar ju undra lite vilken värld du lever i om du inte klarar att räkna åren från 1948.

Ok. Det var lite svårt att förstå vad du menade med "en gång i tiden", eftersom Israels anhängare har en tendens att grunda sina anspråk på 1900 år gamla händelser.

Så jag går tillbaka till din fråga:

Citat:

När jag föreslog en gräns på 80 - 100 år, så byggde mitt resonemang på att den generation som har begått dåliga handlingar, inte ska belönas med att utses till stöldgodsets rättmätiga ägare. Jag tänkte att dom generationer som ärver stöldgodset ska ha möjlighet att bli rättmätiga ägare, eftersom dom inte ska behöva belastas för sina usla förfäder i all evighet.

I fallet Israel, så har även senare generationer deltagit i dom usla handlingarna. Israelerna nöjde sig inte med 1948 års gränser. Dom fortsatte att expandera. Därför kan inte nutidens israeler räknas som oskyldiga offer, som bara råkade ärva föräldrarnas bekymmer. Nutidens generation har själva valt att fortsätta med föräldrarnas dåliga beteende. Det beteendet bör inte premieras.

Men ifall nutidens israeler väljer att bli fredliga, så kan det inom 2 - 22 år vara dags att överväga att dom får bli ägare till Israel enligt 1948 års gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in