2026-07-24, 20:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Att andra ignorerar bekymren med vissa kulturella mönster, och istället ropar "rasism".

Är du villig att titta på den obehagliga delen av videoinslaget?

Titta på avsnittet 14:49 - 15:53. Fundera på det som ungdomarna säger. Vad händer när dessa ungdomar växer upp? Vilken syn kommer dom att ha på andra folkslag? Vilken syn kommer dom att ha på sig själva? Vilken sorts samhälle kommer dom att forma?
När jag klickade på din länk hamnade jag i den delen av videon där Israeliska ungdomar åker till Polen och gör studiebesök för att lära sig om förintelsen.

Detta ska jag tycka vad om?

Vet du att det finns något i Sverige som heter ihågkomns resor? Känner du till dem? Det är alltså när våra nior i högstadiet åker till Polen för att lära sig om förintelsen. Osäker på hur exakt detta ser ut på olika skolor. Men högstadiet skolan närmast där jag bor åker ett gäng. Det är inte ungdomarna eller föräldrar som betalar, de får göra det kostnadsfritt, det är staten, kommunen och kanske även andra aktörer som skolan som betalar. När de kommer tillbaka håller de föredrag för resten av skolan.

Är det ok när vi gör det men fruktansvärt att Israelerna gör det?

Snacka om att ha dubbelmoral. Vi är goda och de är onda när vi gör exakt samma handling.

Fruktansvärt att unga vuxna Israeler reser och ser världen och utvecklande när unga vuxna svenskar gör det.

Vi är goda med våra ihågkomsresor men fan för Israelerna när de gör precis likadant, vad vad det du skrev, obehagligt.

Vet du vad kostia, jag gillar dig. Det vet du, men detta var på kant alltså.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-24 kl. 20:07.
Citera
2026-07-24, 20:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
När jag klickade på din länk hamnade jag i den delen av videon där Israeliska ungdomar åker till Polen och gör studiebesök för att lära sig om förintelsen.

Detta ska jag tycka vad om?

Vet du att det finns något i Sverige som heter ihågkomns resor? Känner du till dem? Det är alltså när våra nior i högstadiet åker till Polen för att lära sig om förintelsen. Osäker på hur exakt detta ser ut på olika skolor. Men högstadiet skolan närmast där jag bor åker ett gäng. Det är inte ungdomarna eller föräldrar som betalar, de får göra det kostnadsfritt, det är staten, kommunen och kanske även andra aktörer som skolan som betalar. När de kommer tillbaka håller de föredrag för resten av skolan.

Är det ok när vi gör det men fruktansvärt att Israelerna gör det?

Snacka om att ha dubbelmoral. Vi är goda och de är onda när vi gör exakt samma handling.

Fruktansvärt att unga vuxna Israeler reser och ser världen och utvecklande när unga vuxna svenskar gör det.

Vi är goda med våra ihågkomsresor men fan för Israelerna när de gör precis likadant, vad vad det du skrev, obehagligt.

Det är inte resorna som är den obehagliga aspekten. Den obehagliga aspekten är den attityd som ungdomarna får lära sig. Dom får lära sig att omvärlden tycker illa om deras folk. Lyssna på ungdomarnas uttalanden. Det är receptet till en självuppfyllande profetia.

Jag har inte sagt att vi är goda, och israelerna är onda för samma handling. Det är inte fel på resorna till Polen. Resorna är en del av historia-undervisningen.
Citera
2026-07-24, 20:36
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Det är inte resorna som är den obehagliga aspekten. Den obehagliga aspekten är den attityd som ungdomarna får lära sig. Dom får lära sig att omvärlden tycker illa om deras folk. Lyssna på ungdomarnas uttalanden. Det är receptet till en självuppfyllande profetia.

Jag har inte sagt att vi är goda, och israelerna är onda för samma handling. Det är inte fel på resorna till Polen. Resorna är en del av historia-undervisningen.
Så vi ska alltså bygga vår bild av Israeler på några meningar från ungdomar som just sett något otroligt obehagligt, som också var riktat mot den gruppen de tillhör.

Har vi fått ta del av allt bildmaterial? Hur tänker de när det lagt sig efter någon vecka eller så?

Jag tycker de var lunga och bettede sig som man kan förvänta sig.

Vi Svenskar är ju stolta för att vi ger våra ungdomar denna resa. Men absolut ett övergrepp av videon. Hade det varit min unge som blivit intervjuad efter precis sett något fruktansvärt och sedan någon tagit det bildmaterialet för att piska upp hat mot mitt barn hade jag sett rött.

Jag tycker att videon är vidrig, jag tycker TS är vidrig som delar den för att försöka plantera hat i människor.

Men du tycker det är ok att använda ungdomar som just sett fruktansvärda bilder för att använda deras reaktioner för att få människor att tycka illa om dem?

Ser ni inte er själva?
Citera
2026-07-24, 20:40
Medlem
Melange5738s avatar
Den här intervjun med Michael Gamal förklarar väldigt mycket av psykologin bland Israel-hatarna: https://youtu.be/TIXpmmdDjrU
Citera
2026-07-24, 21:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Så vi ska alltså bygga vår bild av Israeler på några meningar från ungdomar som just sett något otroligt obehagligt, som också var riktat mot den gruppen de tillhör.

Har vi fått ta del av allt bildmaterial? Hur tänker de när det lagt sig efter någon vecka eller så?

Jag tycker de var lunga och bettede sig som man kan förvänta sig.

Vi Svenskar är ju stolta för att vi ger våra ungdomar denna resa. Men absolut ett övergrepp av videon. Hade det varit min unge som blivit intervjuad efter precis sett något fruktansvärt och sedan någon tagit det bildmaterialet för att piska upp hat mot mitt barn hade jag sett rött.

Jag tycker att videon är vidrig, jag tycker TS är vidrig som delar den för att försöka plantera hat i människor.

Men du tycker det är ok att använda ungdomar som just sett fruktansvärda bilder för att använda deras reaktioner för att få människor att tycka illa om dem?

Ser ni inte er själva?

Jag vill inte sprida hat mot barnen. Det handlar egentligen inte om barnen. Barnens uttalanden är bara vittnesmål för undervisningens paketering. Jag ville peka på en undervisning som strävar efter att förstärka offer-rollen, och därpå använda offer-rollen kan användas för att skapa fientlighet och motsättningar.

Jag vill inte att andra ska tycka illa om ungdomarna. Jag ville varna för en självuppfyllande profetia. Den självuppfyllande profetian kan leda till att andra tycker illa om dessa människor.

Ja, stora delar av videon är orättvisa mot israelerna. Ja, det kan finnas mer bildmaterial. Bildmaterialet kan ha valts ut för att ge en viss bild.

Men inslaget tangerar vad vi har sett av israelernas kultur i andra sammanhang. Offer-rollen används som förevändning för att elda på konflikter. Det är vad jag anser vara obehagligt, inte barnen.
Citera
2026-07-24, 21:54
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag vill inte sprida hat mot barnen. Det handlar egentligen inte om barnen. Barnens uttalanden är bara vittnesmål för undervisningens paketering. Jag ville peka på en undervisning som strävar efter att förstärka offer-rollen, och därpå använda offer-rollen kan användas för att skapa fientlighet och motsättningar.

Jag vill inte att andra ska tycka illa om ungdomarna. Jag ville varna för en självuppfyllande profetia. Den självuppfyllande profetian kan leda till att andra tycker illa om dessa människor.

Ja, stora delar av videon är orättvisa mot israelerna. Ja, det kan finnas mer bildmaterial. Bildmaterialet kan ha valts ut för att ge en viss bild.

Men inslaget tangerar vad vi har sett av israelernas kultur i andra sammanhang. Offer-rollen används som förevändning för att elda på konflikter. Det är vad jag anser vara obehagligt, inte barnen.
Nu pratar du om offerrollen.

Detta är ironiskt. Man har letat reda på en ung tjej som säger något om att de hatar oss.

För att använda den bilden för att uppmana folk att hata henne/dom.

Den uppfyllande profetsia du skriver om är ju videon.

Istället kunde vi tyckt om henne, hon såg ut som en fin och bra tjej, skulle inte vara svårt. Men nu måste hon se sig själv i en film som vill att vi ska hata henne.

Du skriver att det är något fel på undervisningen, fick vi se den? Nej det fick vi inte. Vi kan bara gissa, då vi inte har ingen amning om vad den bestod av. Den kan ju varit betydligt "snällare" en vad du ser ut att ha bestämt dig för. Lite konstigt att de inte ville visa den utan bara korta bitar av några reaktioner, av ungdomarna.

Samt lite ledande ord av programledaren som berättar för oss att den är fruktansvärd, samma programledare som utnyttjar barn för att skapa hat mot dem. Vi ska alltså blint tro på en sådan människa. Kan man utnyttja barn kanske man kan ljuga. Eller skapar det beteendet förtroende hoss dig?

Det är en kvinna som säger att ungdomarna ska har säkerhets polisen med sig i ett klipp, när de är i Polen. Det är inte utbildningen, säkert något skolan måste göra för att kunna garantera säkerheten för ungarna.

Det är sjukt. Att det finns folk som exempel denna videon som piskar upp hat mot ungdommar så det ska behövas.

Jag kräks av denna diskussion. Jag tycker att videon bara blir mer och mer obehaglig.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-24 kl. 22:07.
Citera
2026-07-24, 23:10
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:

Detta är ironiskt. Man har letat reda på en ung tjej som säger något om att de hatar oss.

Istället kunde vi tyckt om henne, hon såg ut som en fin och bra tjej, skulle inte vara svårt. Men nu måste hon se sig själv i en film som vill att vi ska hata henne.

Du skriver att det är något fel på undervisningen, fick vi se den? Nej det fick vi inte. Vi kan bara gissa, då vi inte har ingen amning om vad den bestod av. Den kan ju varit betydligt "snällare" en vad du ser ut att ha bestämt dig för. Lite konstigt att de inte ville visa den utan bara korta bitar av några reaktioner, av ungdomarna.

Samt lite ledande ord av programledaren som berättar för oss att den är fruktansvärd, samma programledare som utnyttjar barn för att skapa hat mot dem. Vi ska alltså blint tro på en sådan människa. Kan man utnyttja barn kanske man kan ljuga. Eller skapar det beteendet förtroende hoss dig?

Det är en kvinna som säger att ungdomarna ska har säkerhets polisen med sig i ett klipp, när de är i Polen. Det är inte utbildningen, säkert något skolan måste göra för att kunna garantera säkerheten för ungarna.

Det är sjukt. Att det finns folk som exempel denna videon som piskar upp hat mot ungdommar så det ska behövas.

Jag kräks av denna diskussion. Jag tycker att videon bara blir mer och mer obehaglig.

Nu får du lugna ner dig.

Detta är alltså ett videoklipp som försöker lokalisera vad som driver mentaliteten hos befolkningen i en nation som övergripande stöttar DÖDANDET av drösvis med barn, kvinnor och äldre i både Gaza och Libanon.

Det sitter du och relativiserar löpande. Detta inlägg häromdagen som svar på en artikel om libanesiska som misstagit en israelisk klusterbomb för en fotboll var en höjdpunkt:

Citat:
Som jag förstår det är detta fake news.

Det handlar om klusterbomber som är runda och odetanerade kan mistas som bollar.

Men inga problem ser jag att klistra på en ful lögn på ett helt folkslag ser jag.

Det framkommer även i din länk att det är detta det handlar om.

A suspected football-shaped cluster bomb left behind by Israel has triggered fears for children in south Lebanon, amid reports of similar incidents in Gaza

Men det är inte kul. Iran använder ju sådana mot Israel tidigare i kriget. Så det är helt klart nödvändigt att gå ut med info om detta. Krig är skit och dessa bomber inget undantag.

Men fult att du hävdar att Israel medvetet försöker döda barn med dessa. Är det därför Iran använder de också då eller? Hävdar du då även att Iran medvetet försöker döda barn?

Men när någon riktar blicken mot gruppen som faktiskt utför alla våldshandlingarna du relativiserar, då blir du SKAKAD

Säg att du får betalt av Israel utan att säga att du får betalt av Israel.

Vi vet alla att om klippet var identiskt upplagt men handlade om iranier eller palestinier så hade du hakat på och omfamnat bashningen.

Vi vet alla att om det var iranska klusterbomber barnen i Libanon misstagit för fotbollar så hade du fördömt det å det grövsta.

Det blir bara en fars när du försöker fejka indignering och fasa på det här sättet, för du smusslar mycket värre grejer under mattan. Ett Youtubeklipp är så väldigt obehagligt men etnisk rensning av shiamuslimer i Libanon är helt okej, jo jag tackar jag.
Citera
2026-07-24, 23:55
Medlem
.nattramn.s avatar
Säg inte åt mig vad jag ska göra.
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nu får du lugna ner dig.

Detta är alltså ett videoklipp som försöker lokalisera vad som driver mentaliteten hos befolkningen i en nation som övergripande stöttar DÖDANDET av drösvis med barn, kvinnor och äldre i både Gaza och Libanon.

Det sitter du och relativiserar löpande. Detta inlägg häromdagen som svar på en artikel om libanesiska som misstagit en israelisk klusterbomb för en fotboll var en höjdpunkt:

Men när någon riktar blicken mot gruppen som faktiskt utför alla våldshandlingarna du relativiserar, då blir du SKAKAD

Säg att du får betalt av Israel utan att säga att du får betalt av Israel.

Vi vet alla att om klippet var identiskt upplagt men handlade om iranier eller palestinier så hade du hakat på och omfamnat bashningen.

Vi vet alla att om det var iranska klusterbomber barnen i Libanon misstagit för fotbollar så hade du fördömt det å det grövsta.

Det blir bara en fars när du försöker fejka indignering och fasa på det här sättet, för du smusslar mycket värre grejer under mattan. Ett Youtubeklipp är så väldigt obehagligt men etnisk rensning av shiamuslimer i Libanon är helt okej, jo jag tackar jag.
Det finns ingen chans att jag någonsin tyckt att en sådan här film var ok oavsett vem som blev utsatt. Du kan aldrig hitta mig rekommendera en film som denna. Jag är förvånad att ens någon kan med att göra det.

Du får fan stå för att du delar denna film. Du gjorde det. Inte jag, inte någon annan. Det var du.

Och ja, jag reagerar alltid på fake news oavsett om det är denna film som du ville lyfts fram eller om det är en nalle från Yemen som man säger är utklädd bomb i Gaza som i exemplet om leksaker. Om man skulle läsa hela den diskussionen postades även länken tillslut om nallen som nämns i artikel som diskussionen handlade om.
https://m.youtube.com/watch?v=-ZKZBvrXS7M

Som jag skrev i inlägget som är OT i denna tråd av dig att posta. Krig är skit och dessa bomber inget undantag.

Jag förespråkar inte användning av klusterbomber, jag ogillar dem.

Du är en sjuk vidrig människa som delar en film där man använder bildmaterial av barn/ungdomar för att skapa hat mot dem helt utan att belägga påståendena som man kommer med.

Jag tyckte inte om dig innan, för detta är inte första gången du visar vad du är. Men att du var så här jävla svining viste jag fan inte.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-25 kl. 00:23.
Citera
2026-07-25, 14:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

I klippet säger en pojke:

That's what makes us special:
that no one can stand us,
but that we are proud of it.
När ett barn säger någonting sådant, så tänker jag att det kommer någonstans ifrån. Det handlar om mer än bara obehagliga intryck från resan. Pojken pratar om "oss", inte "dom". Pojken pratar i nutid och inte dåtid.

Nej. Jag har inte tagit del av undervisningen, men det handlar om mer än bara undervisningen. Det handlar om vilka tankar och budskap barnen har tagit åt sig under uppväxten, och den kultur som barnet har växt upp i. Det handlar även om hur barnet formas av dessa tankar.

Jag tycker att det är obehagligt att höra ett barn uttrycka sig på det sättet. Men jag lägger inte skulden på barnet.

Ja, videon kan betraktas som en del av den självuppfyllande profetian. Det är tydligt att videons skapare tycker illa om israeler. Videon är inte rättvis mot israelerna.

Nej, jag har inte fullt förtroende för programledaren. Nej, jag vill inte lita blint på programledaren. Det som berörde mig var barnens uttalanden.

Ja, flickan som du nämner såg ut som en fin och bra tjej. Vi ska inte hata henne. Vi kan tycka om henne. Det vi kan göra, är att fundera på vad hon säger:

and if a kid knows from the start that he is hated,
it evokes anger toward the other side:
pain, anger, even hate.
Det ligger någonting i dom orden. Men det innebär inte att vi ska hata den människa som uttalar orden.

Jag tror att du har uppfattat någonting helt annat än vad jag försökte säga.

Jag vill prata om offer-rollen och hur den används. Jag vill gärna rikta hård kritik mot många israeler. Men inte mot barnen i videon. Det är inte dessa barn som är bovarna.
Citera
2026-07-25, 21:30
Medlem
Citat:

Du uttrycker dig väldigt nedvärderande om muslimer. Ifall jag hade uttryckt mig på samma sätt om judar, så hade jag åkt på anklagelser om antisemitism. Jag har åkt på anklagelser om antisemitism trots att jag har uttryckt mig väldigt mycket mer städat än du.
Nej nej. Jag hatar judar också, men jag kan ändå erkänna att det är deras land och inte arabernas.
Citera
2026-07-25, 23:20
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Säg inte åt mig vad jag ska göra.

Det finns ingen chans att jag någonsin tyckt att en sådan här film var ok oavsett vem som blev utsatt. Du kan aldrig hitta mig rekommendera en film som denna. Jag är förvånad att ens någon kan med att göra det.

Du får fan stå för att du delar denna film. Du gjorde det. Inte jag, inte någon annan. Det var du.

Och ja, jag reagerar alltid på fake news oavsett om det är denna film som du ville lyfts fram eller om det är en nalle från Yemen som man säger är utklädd bomb i Gaza som i exemplet om leksaker. Om man skulle läsa hela den diskussionen postades även länken tillslut om nallen som nämns i artikel som diskussionen handlade om.
https://m.youtube.com/watch?v=-ZKZBvrXS7M

Som jag skrev i inlägget som är OT i denna tråd av dig att posta. Krig är skit och dessa bomber inget undantag.

Jag förespråkar inte användning av klusterbomber, jag ogillar dem.

Du är en sjuk vidrig människa som delar en film där man använder bildmaterial av barn/ungdomar för att skapa hat mot dem helt utan att belägga påståendena som man kommer med.

Jag tyckte inte om dig innan, för detta är inte första gången du visar vad du är. Men att du var så här jävla svining viste jag fan inte.

Jag har väl aldrig nekat till att jag har delat detta klipp, och vill ha en diskussion om eventuell israelisk kolonisering även utanför Levanten?

Jag undanber mig bara ditt överdrivna känslobabbel och dessa långa hysteriska utläggningar. Varje gång jag har en dialog med dig (och andra Israel first:ers) så kommer jag osökt att tänka på det gamla litterära greppet "unreliable narrator":

Citat:
An unreliable narrator is not simply a narrator who 'does not tell the truth' – what fictional narrator ever tells the literal truth? Rather an unreliable narrator is one who tells lies, conceals information, misjudges with respect to the narrative audience – that is, one whose statements are untrue not by the standards of the real world or of the authorial audience but by the standards of his own narrative audience. ... In other words, all fictional narrators are false in that they are imitations. But some are imitations who tell the truth, some of people who lie.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unreliable_narrator

Ett regelverk för Israel, ett annat regelverk för alla andra. Det vet ni mycket väl, men väljer ändå att fortsätta med det greppet. Det är er strategi.

I ljuset av den typen av utbrett beteendemönster i en specifik ingrupp, som i detta fallet israeliska nationalister, och i kombination med hur utbrett det med nationalism inom den israeliska ingruppen (inte alla, men en majoritet) så har man absolut tillåtselse att skrapa på ytan gällande distinkta kulturella fenomen inom gruppen.

Det har ingenting med att sprida hat eller vara rasistisk att göra, och att hävda det är vetenskapsfientligt och anti-intellektuellt.

Men, det är precis det du vill. För skrämmer man människor att prata om ALLA kulturer och kulturella beteendemönster genom häxjakt och gläpord som om delaren av videoklippet vore en företrädare för Rasbiologiska institutet, så gömmer man därigenom också de problematiska israeliska kulturella beteendena. Och det är det viktigaste av allt. För slutmålet för dig och andra nationalistiska israeler är alltid utan undantag att kratta för att dödandet av araber, perser och turkar samt de olagliga ockupationerna och de koloniala äventyren ska få fortsätta obehindrat.

Då får det vara värt att ingen kultur kan granskas.

Vi är inte naiva nog att gå på det skitsnacket, tyvärr.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-07-25 kl. 23:26.
Citera
2026-07-26, 01:36
Medlem
Citat:
Hur tänker de när det lagt sig efter någon vecka eller så?
Dom kanske tänker att dom har legitim rätt att folkmörda palestinier och bosätta sig på andras mark? Det är iallafall utfallet av det israeliska systemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in