Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Titta på hur Israel agerar!
Är det konstigt att ett land blir hatat, när det beter sig som Israel?
Det skulle vara märkligt att inte bli upprörd, när man ser hur israelerna agerar, och hör hur dom resonerar för att rättfärdiga sina elaka handlingar.
Det där skulle du kunna skriva men skrivit Palestina istället för Israel, hade funkat det med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag känner inte till hur stor den judiska närvaron har varit över tiden. Jag vet att det skedde en stor utflyttning under Hadrianus styre, och en stor inflyttning under 1900-talet.
Dom judar som har bott på platsen i 3000 år har all rätt att göra anspråk på landet.
Går och söka på det.
Bar Kokhba-upproret (132–135 e.Kr.), vilket du säkert tänker på när du nämner Hadrianus, dödades ca en halv miljon judar. Många tog till slavar och många flydde från då Judea till säkrare platser var av Galilen nämns och var viktig. Alltså till norra Israel.
Man har gjort många intressanta arkeologiska fynd där senare tid. Det är ju kanske en av anledningarna omvärlden gärna ser Israel. Eftersom platsen är viktig historiskt och de vårdar i alla fall sitt judiska arv. Vilker är väldigt intressant för många.
Här är lite om tunlarna man hittar 2024 tror jag i Galilien från den tiden du nämner.
https://armstronginstitute.org/1036-the-most-extensive-hiding-complex-discovered-in-galilee
Vi har ju våra sagokungar, alltså kungar som kan ha funnit eller bara är myter. Odin är en men vår första var Magog. Han är ju Noaks sonson, hans försvinner ur bibeln när han vandrar norr ut för att bosätta sig efter syndafloden och kom hit 88 år efter den om jag inte har fel. Jag tror det enbart är vi som gör anspråk på att han kom till vår del av världen.
Magog son hete Sven (Suenno) och han beskrivs som svearnas stamfader. Hans bror Ubbo ska ha grundat Gamla Uppsala.
Men detta om Magog, Sven och Odin är legender och inget som behöver vara sant.