2026-08-03, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
någon annan slutsats går väll inte att dra. eller har du typ ett par tusen klipp till med traumatiserade barn? eller får vi hålla tillgoda med de där ”jag ska bli martyr och hugga jude” eller ”jag ska gifta mig med en kusin” från… ja ”akilov-gängets” ungar?
Jag förstår inte alls vad du skriver.
Citera
2026-08-03, 23:08
Avstängd
Unobosss avatar
Men ja!
Citera
2026-08-03, 23:21
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Ok. Fint att höra att det inte är ditt drömsenarium i alla fall. Men du kostia skriver så groteska inläg om Israel att man blir mörkrädd. Svårt att förstå att någon kan hata så mycket utan att se det galna i det själv.

Titta på hur Israel agerar!

Är det konstigt att ett land blir hatat, när det beter sig som Israel?

Det skulle vara märkligt att inte bli upprörd, när man ser hur israelerna agerar, och hör hur dom resonerar för att rättfärdiga sina elaka handlingar.

Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Det har ju vunnits en oavbruten judisk närvaro i det heliga landet i typ 3000 år. Deras anknytning till landet är jättestor. Men som minst var de på 1100-1300-taler då de var så få som några tusen. Det är alltså bottenoteringen. Men detta känner väl alla till.

Jag känner inte till hur stor den judiska närvaron har varit över tiden. Jag vet att det skedde en stor utflyttning under Hadrianus styre, och en stor inflyttning under 1900-talet.

Dom judar som har bott på platsen i 3000 år har all rätt att göra anspråk på landet.
Citera
2026-08-04, 07:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I fallet Israel, så har även senare generationer deltagit i dom usla handlingarna. Israelerna nöjde sig inte med 1948 års gränser. Dom fortsatte att expandera. Därför kan inte nutidens israeler räknas som oskyldiga offer, som bara råkade ärva föräldrarnas bekymmer. Nutidens generation har själva valt att fortsätta med föräldrarnas dåliga beteende. Det beteendet bör inte premieras.

Nej så är det inte. Västbanken tillhör Israel enligt originalbeslutet i Nationernas Förbund. Och erövring av land är tillåtet enligt palestinsk lagstiftning. Du vet, den lagen som du anser gäller på Västbanken.
Citera
2026-08-04, 07:36
Medlem
eldrattans avatar
Citat:

Det skulle vara märkligt att inte bli upprörd, när man ser hur israelerna agerar, och hör hur dom resonerar för att rättfärdiga sina elaka handlingar.

Jag känner inte till hur stor den judiska närvaron har varit över tiden. Jag vet att det skedde en stor utflyttning under Hadrianus styre, och en stor inflyttning under 1900-talet.

Dom judar som har bott på platsen i 3000 år har all rätt att göra anspråk på landet.

Det går att vända på det där. De såkallade "palestinier" som bodde där innan Israel återuppstod är med största sannolikhet döda för längesedan eller bor i Israel i dagsläget. De nya sovjet-pallarna som kom med karavanerna och ynglade av sig med någon familjemedlem kan ju återvända till sina ursprungsländer.
Citera
2026-08-04, 10:33
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:

Det där skulle du kunna skriva men skrivit Palestina istället för Israel, hade funkat det med.
Citat:

Går och söka på det.

Bar Kokhba-upproret (132–135 e.Kr.), vilket du säkert tänker på när du nämner Hadrianus, dödades ca en halv miljon judar. Många tog till slavar och många flydde från då Judea till säkrare platser var av Galilen nämns och var viktig. Alltså till norra Israel.

Man har gjort många intressanta arkeologiska fynd där senare tid. Det är ju kanske en av anledningarna omvärlden gärna ser Israel. Eftersom platsen är viktig historiskt och de vårdar i alla fall sitt judiska arv. Vilker är väldigt intressant för många.

Här är lite om tunlarna man hittar 2024 tror jag i Galilien från den tiden du nämner.
https://armstronginstitute.org/1036-the-most-extensive-hiding-complex-discovered-in-galilee

Vi har ju våra sagokungar, alltså kungar som kan ha funnit eller bara är myter. Odin är en men vår första var Magog. Han är ju Noaks sonson, hans försvinner ur bibeln när han vandrar norr ut för att bosätta sig efter syndafloden och kom hit 88 år efter den om jag inte har fel. Jag tror det enbart är vi som gör anspråk på att han kom till vår del av världen.

Magog son hete Sven (Suenno) och han beskrivs som svearnas stamfader. Hans bror Ubbo ska ha grundat Gamla Uppsala.

Men detta om Magog, Sven och Odin är legender och inget som behöver vara sant.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-08-04 kl. 11:01.
Citera
2026-08-04, 14:02
Medlem
Ajogens avatar
Med tanke på vad som sker i västbanken nu är det obestridligt att de koloniserar.
Citera
2026-08-04, 16:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Med tanke på vad som sker i västbanken nu är det obestridligt att de koloniserar.

har jordanierna byggt fler skjul som rivits, eller har har judarna i judea gjort något taskigt mot jordanerna igen?
Citera
2026-08-04, 16:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
har jordanierna byggt fler skjul som rivits, eller har har judarna i judea gjort något taskigt mot jordanerna igen?
(FB) Israel röstar om att annektera ockuperade västbanken 22/10-25

Nä, Israel annekterar västbanken i strid mot internationell lag.
Citera
2026-08-04, 16:43
Avstängd
Citat:
(FB) Israel röstar om att annektera ockuperade västbanken 22/10-25

Nä, Israel annekterar västbanken i strid mot internationell lag.

jaha, då har du nog missupfattat. Annektering betyder i modern folkrätt att en stat ensidigt införlivar territorium som tillhör (eller tillhörde) en annan suverän stat. så det kan inte israel göra på västbanken.

utan.

1. det är inte lag
2. om det blir lag, så handlar det bara om att Israel ska erkänna delar av västbanken som suvärnt israeliskt territroium formellt, istället for som man valt, omstritt territorium, som man fördelat civilit och militärt ansvar lite olika i enlighet med osloavtalet(dvs , det blir som resten av israel, om du tittar på google maps).

det är ju upp till israelerna att välja, så vi får se hur de röstar om det tilslut (det är ju en demokrati)
Citera
2026-08-04, 16:45
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
jaha, då har du nog missupfattat. Annektering betyder i modern folkrätt att en stat ensidigt införlivar territorium som tillhör (eller tillhörde) en annan suverän stat. så det kan inte israel göra på västbanken.

utan.

1. det är inte lag
2. om det blir lag, så handlar det bara om att Israel ska erkänna delar av västbanken som suvärnt israeliskt territroium formellt, istället for som man valt, omstritt territorium, som man fördelat civilit och militärt ansvar lite olika i enlighet med osloavtalet(dvs , det blir som resten av israel, om du tittar på google maps).

det är ju upp till israelerna att välja, så vi får se hur de röstar om det tilslut (det är ju en demokrati)
blah blah blah. Världens mest moraliska arme etc.

De skaffar sig lebensraum nu.
Citera
2026-08-04, 16:52
Avstängd
Citat:
blah blah blah. Världens mest moraliska arme etc.

De skaffar sig lebensraum nu.

det hade ju varit festligt om de annekterade en del av jordanien, och sedan erbjöd jordanierna på västbanken att flytta dit, så attsäga tvinga jordanierna att ta ansvar för sina medborgare som de gjorde statslösa 31 Juli 1988.

luktar ytterligare en judiskt nobel pris eller nåt om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in