2026-07-30, 23:46
Medlem
Pinoputchins avatar
Israel slaktar, erövrar, invaderar, befolkar och skövlar.... så ja.
Citera
2026-07-31, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
?

Jag tänker mig att det är jobbigt för barn överhuvudtaget i länder i krig, men den åsikten har alltså inte du?
Jaså, jag trodde du tyckte det var synd om baaarnen i Israel eftersom dom ställer upp frivilligt i en Israelisk dokumentärfilm som sedan länkades från Flashback.
Citera
2026-07-31, 10:04
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dokumentären bekräftar min uppfattning att det handlar om vad barnen har fått lära sig under uppväxten. Det handlar inte enbart om skolan, utan även om familjerna, och hela kulturen.

I dokumentären framgår kronologin tydligare. Uttalandena gjordes innan resan, och kan därför inte ha skett som en reaktion på obehagliga upplevelser i Polen.
Dokumentären är från 2009. Det är alltså inte från nu.

Några år tidigare innan dess hade det varit mycket självmordsbombningar i Israel av palestinier. De sprängde mycket bussar, bussar i morgontrafiken, som barn och skolungdomar även åkte i.

Vad får dig att tro att någon måste ha lärt de detta? Du tänker att ungdomar i 15 åldern inte som exempel vet att det bara för några år sedan var dessa självmordsbombningar i landet där de bor. Jag uppfattar de istället som otroligt lungan i situationen. Men de är väl uppenbarligen vana.

Du har skrivit att det är något fel på undervisningen, upprepat hävdat att de fått lära sig detta. Som om det inte var och fortfarande till viss del är, något som de själva kan se. Något som inte behöver läras, något som finns.

Eller menar du att det inte fanns och finns?

Du har som exempel skrivit såhär.
Citat:
Jag ville peka på en undervisning som strävar efter att förstärka offer-rollen, och därpå använda offer-rollen kan användas för att skapa fientlighet och motsättningar.
Tror du alltså de måste undervisas, när det bara några år tidigare varit en våg med självmordsbombningar i bussar de kanske själva kunde ha åkt med när de är ca 15 år? Allvarligt?

Jag tycker det är en vidrig retorik du håller på med när du nedvärderar ungdomar interlekt, de har väl ögon att se med en hjärna att tänka med.
Citat:
Ok. Det är inte ett bra alternativ att avveckla ett av länderna.

Men notera att det var mitt 2:a-hands-alternativ. 1:a-hands-alternativet var att Israel gör dom eftergifter som förväntas av Israel.
Ok. Fint att höra att det inte är ditt drömsenarium i alla fall. Men du kostia skriver så groteska inläg om Israel att man blir mörkrädd. Svårt att förstå att någon kan hata så mycket utan att se det galna i det själv.
Citat:
Det kan inte vara många judar som har bott där kontinuerligt i 3000 år? Jag tänker på hur hårt Hadrianus gick fram för att fördriva judarna. Hadrianus var rejält elak, men områdets nuvarande befolkning förtjänar inte att straffas för vad Hadrianus gjorde mot judarna.
Det har ju vunnits en oavbruten judisk närvaro i det heliga landet i typ 3000 år. Deras anknytning till landet är jättestor. Men som minst var de på 1100-1300-taler då de var så få som några tusen. Det är alltså bottenoteringen. Men detta känner väl alla till.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-31 kl. 10:10.
Citera
2026-07-31, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jaså, jag trodde du tyckte det var synd om baaarnen i Israel eftersom dom ställer upp frivilligt i en Israelisk dokumentärfilm som sedan länkades från Flashback.

uhm. under andra intifadan begicks det ett långt värre dåd en drottningatandådet i sverige varje vecka….

jag misstänker att du är så inavlad och efterbliven att det på något sätt ses som ”starka känslor” om man växt upp med det…
Citera
2026-07-31, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
uhm. under andra intifadan begicks det ett långt värre dåd en drottningatandådet i sverige varje vecka….

jag misstänker att du är så inavlad och efterbliven att det på något sätt ses som ”starka känslor” om man växt upp med det…
Som vanligt förstår man inte ett ord av vad du försöker att säga
Citera
2026-07-31, 20:05
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Många har "jagats" dit. Det finns människor som klumpar i hopp judar och klistrar en gruppmentaliet på de och hatar de.

Israels anhängare har stor skuld till att judar klandras kollektivt.

När någon uttalar kritik mot det politiska projektet Israel, så svarar Israels anhängare genom att ropa "judehat" eller "antisemitism". På så sätt skiftar diskussionen, från att handla om landet Israel, till att handla om hela gruppen judar. Det är ett fult beteende. Du kan titta på trådar här på Flashback, eller på den offentliga debatten.

Citat:
Det är som en del människor har de som tradition eller latent i sig.

Det är så Israels anhängare vill beskriva Världen. Jag har inte tilltro till deras beskrivning.

Citat:
Ibland blossar det upp rejält och man rättfärdigar en fördrivning. Uppenbart behöver judar ett eget land, det räcker att läsa dina inläg och se propaganda videon om Israel för att förstå varför.

Det är sionisternas resonemang. Dom anser sig ha rätt till ett eget land, och för att uppnå det, så anser dom sig ha rätt att överta någon annans land. Det går emot all etablerad moral. Ifall man beter sig som israelerna har gjort, så kommer man att bli avskydd. Israelerna har kunnat komma undan med sitt dåliga beteende mycket mer än någon annan hade kunnat.

Citat:
Den senaste fördrivning vi hade i Eorupa var i Polen 1968. Då gömde man det man gjorde genom att kalla judarna sionister, men det var fortfarande en helt vanlig jude fördrivning.

Det är inte snällt att fördriva människor. Det är därför omvärlden tycker illa om Israel. Israelerna är inte i en position att anklaga andra för fördrivning.
Citera
2026-07-31, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Som vanligt förstår man inte ett ord av vad du försöker att säga

så din poäng var att judar måste vara gudomliga varelser för att de är så milda och moraliskt överlägsna alla andra, eftersom de behandlar terrorister och framförallt deras supportar så milt… trots dåd som riktas mot dem varje vecka, som får akilov att framstå som en liten blyg och smålustig lastbilschaffis som tog en tokig sväng bara?
Citera
2026-07-31, 20:47
Medlem
Citat:
Israels anhängare har stor skuld till att judar klandras kollektivt.

det äe bara en dålig rationel för antisemitism. edgy antisemiter, dvs den patetiska versionen av 80 talets värdelösa individer som kallade sig ”skinskallar”…

Citat:
När någon uttalar kritik mot det politiska projektet Israel, så svarar Israels anhängare genom att ropa "judehat" eller "antisemitism". På så sätt skiftar diskussionen, från att handla om landet Israel, till att handla om hela gruppen judar. Det är ett fult beteende. Du kan titta på trådar här på Flashback, eller på den offentliga debatten.

det är det ju, om du nu inte har samma iver för att ”svenskarnas politiska project” i samernas ”land” eller skåningarnas?

Citat:

Det är sionisternas resonemang. Dom anser sig ha rätt till ett eget land, och för att uppnå det, så anser dom sig ha rätt att överta någon annans land. Det går emot all etablerad moral. Ifall man beter sig som israelerna har gjort, så kommer man att bli avskydd. Israelerna har kunnat komma undan med sitt dåliga beteende mycket mer än någon annan hade kunnat.

nu fick de ju landet av landets suvärän , att det råkade vara deras hemland är väll bara bra.

Citat:

Det är inte snällt att fördriva människor. Det är därför omvärlden tycker illa om Israel. Israelerna är inte i en position att anklaga andra för fördrivning.

hahaha. du vet väll att det inte är skälet till det i länder där 90%+ ”tycker illa om israel”.
Citera
2026-07-31, 20:51
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
det äe bara en dålig rationel för antisemitism. edgy antisemiter, dvs den patetiska versionen av 80 talets värdelösa individer som kallade sig ”skinskallar”…

det är det ju, om du nu inte har samma iver för att ”svenskarnas politiska project” i samernas ”land” eller skåningarnas?

nu fick de ju landet av landets suvärän , att det råkade vara deras hemland är väll bara bra.

hahaha. du vet väll att det inte är skälet till det i länder där 90%+ ”tycker illa om israel”.

Jag har gått från att försvara Israel, eftersom jag avskyr muslimer, till att hata dem.

Den som inte har vaknat kring Israel och Jewish supremacy efter de här åren är rätt efterbliven.
Citera
2026-07-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Jag har gått från att försvara Israel, eftersom jag avskyr muslimer, till att hata dem.

Den som inte har vaknat kring Israel och Jewish supremacy efter de här åren är rätt efterbliven.

det är väll sunt antar jag, med så efterblivna fiender så förstår man ju varför israel är så exceptionellt framgångsrika….
Citera
2026-07-31, 21:06
Medlem
Citat:
så din poäng var att judar måste vara gudomliga varelser för att de är så milda och moraliskt överlägsna alla andra, eftersom de behandlar terrorister och framförallt deras supportar så milt… trots dåd som riktas mot dem varje vecka, som får akilov att framstå som en liten blyg och smålustig lastbilschaffis som tog en tokig sväng bara?
Det var min poäng? Okej, javisst, whatever floats your boat man
Citera
2026-07-31, 21:23
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:

Vad är en "rationel"? Vad menas med "edgy"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in