Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Dokumentären bekräftar min uppfattning att det handlar om vad barnen har fått lära sig under uppväxten. Det handlar inte enbart om skolan, utan även om familjerna, och hela kulturen.
I dokumentären framgår kronologin tydligare. Uttalandena gjordes innan resan, och kan därför inte ha skett som en reaktion på obehagliga upplevelser i Polen.
Dokumentären är från 2009. Det är alltså inte från nu.
Några år tidigare innan dess hade det varit mycket självmordsbombningar i Israel av palestinier. De sprängde mycket bussar, bussar i morgontrafiken, som barn och skolungdomar även åkte i.
Vad får dig att tro att någon måste ha lärt de detta? Du tänker att ungdomar i 15 åldern inte som exempel vet att det bara för några år sedan var dessa självmordsbombningar i landet där de bor. Jag uppfattar de istället som otroligt lungan i situationen. Men de är väl uppenbarligen vana.
Du har skrivit att det är något fel på undervisningen, upprepat hävdat att de fått lära sig detta. Som om det inte var och fortfarande till viss del är, något som de själva kan se. Något som inte behöver läras, något som finns.
Eller menar du att det inte fanns och finns?
Du har som exempel skrivit såhär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag ville peka på en undervisning som strävar efter att förstärka offer-rollen, och därpå använda offer-rollen kan användas för att skapa fientlighet och motsättningar.
Tror du alltså de måste undervisas, när det bara några år tidigare varit en våg med självmordsbombningar i bussar de kanske själva kunde ha åkt med när de är ca 15 år? Allvarligt?
Jag tycker det är en vidrig retorik du håller på med när du nedvärderar ungdomar interlekt, de har väl ögon att se med en hjärna att tänka med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ok. Det är inte ett bra alternativ att avveckla ett av länderna.
Men notera att det var mitt 2:a-hands-alternativ. 1:a-hands-alternativet var att Israel gör dom eftergifter som förväntas av Israel.
Ok. Fint att höra att det inte är ditt drömsenarium i alla fall. Men du kostia skriver så groteska inläg om Israel att man blir mörkrädd. Svårt att förstå att någon kan hata så mycket utan att se det galna i det själv.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Det kan inte vara många judar som har bott där kontinuerligt i 3000 år? Jag tänker på hur hårt Hadrianus gick fram för att fördriva judarna. Hadrianus var rejält elak, men områdets nuvarande befolkning förtjänar inte att straffas för vad Hadrianus gjorde mot judarna.
Det har ju vunnits en oavbruten judisk närvaro i det heliga landet i typ 3000 år. Deras anknytning till landet är jättestor. Men som minst var de på 1100-1300-taler då de var så få som några tusen. Det är alltså bottenoteringen. Men detta känner väl alla till.