2026-07-21, 08:13
Medlem
Erkänner att jag börjar bli äldre och börjat märka värk i leder ex axlar och höfter. Det är ingen huggande smärta utan känsan är mer som när man stretchar stela muskler och en form av trötthet. Tränar två gånger i veckan (dvs jättemycket) och har kommit sedan jag började med det för ca 3 månader sedan.

Finns det något mer än omega 3 som har bevisad effekt? Såkallade smärtlindrande salvor etc ger jag inte mycket för.
Citera
2026-07-21, 08:24
Medlem
Onanikrems avatar
Be att få Etoricoxib 120mg utskrivet. Starkt inflammationshämmande och smärtstillande. NSAID-läkemedel som inte går bra ihop meden del andra läkemedel eller om du har hjärtsvikt, njurproblem.
Citera
2026-07-21, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av help
Finns det något mer än omega 3 som har bevisad effekt? Såkallade smärtlindrande salvor etc ger jag inte mycket för.
Ibuprofen?

Edit: Inser att tråden ligger under "Näring, kost och kosttillskott", så läkemedel kanske inte är aktuellt?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-21 kl. 08:39.
Citera
2026-07-21, 08:34
Medlem
bema56s avatar
Voltaren 100 mg?
Citera
2026-07-21, 08:46
Medlem
Room531s avatar
Har hört att cbd, typ cbd olja ska vara bra mot sådant? Kanske iofs sponsrade podcasts som talat gott om det pga sponsorpengar... Men låter spontant hälsosammare än det som föreslåtts hittills med olika piller. Voltaren fick jag en kraftig negativ reaktion av en gång när en läkare sa att jag skulle ta en massa såna för någon smärta för många år sedan(trots att jag sa att det inte hjälpte!) "Du ska ta dem" sa vc-läkaren ändå och skrev ut mer. helt plötsligt efter ett piller några dagar senare... nä aldrig voltaren och dyl. ipren osv.. Placeboskit med svagt gift i ser jag det som..

Träna oftare med lättare vikter kanske vore bättre med än bara 2 ggr i veckan, rör på dig mer...
Senast redigerad av Room531 2026-07-21 kl. 08:49.
Citera
2026-07-21, 09:36
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Erkänner att jag börjar bli äldre och börjat märka värk i leder ex axlar och höfter. Det är ingen huggande smärta utan känsan är mer som när man stretchar stela muskler och en form av trötthet. Tränar två gånger i veckan (dvs jättemycket) och har kommit sedan jag började med det för ca 3 månader sedan.

Arcoxia låter som det rätta för dig.
Finns i i 30 mg, 60 mg, 90 mg. och 120 mg.
Citat:
Arcoxia minskar smärta och svullnad (inflammation) i leder och muskler hos personer 16 år och äldre med artros, reumatoid artrit, ankyloserande spondylit och gikt.
Arcoxia används också för korttidsbehandling av måttlig smärta efter tandkirurgi hos personer 16 år och äldre.
https://fass.se/search?query=arcoxia&index=human-product-index
Citera
2026-07-21, 09:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:

Cannabis.
Citera
2026-07-21, 09:58
Medlem
Balisers avatar
Citat:

Jag har samma problem på grund av ålder, kan inte träna lika tufft som förr. Just leder och ligament tar mest stryk först, eftersom styrkan i musklerna är oförändrad. Enda hållbara fixen är att anpassa tränandet till vad dina leder tål. Cykla i stället för att gå, simma i stället för att jogga, gummiband i stället för vikter, et cetera. Kosttillskott kommer inte att hjälpa.
Citera
2026-07-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Detta är i grund och botten det bästa tipset, så klart. Men om skadan är där, behövs tabletter till att smärtorna är borta.
Arcoxia tas vid behov. Allopurinol dagligen.

Jag håller ej med att man måste tillföra nya kemiska substanser samtidigt som personen kanske dricker sprit, äter chokladpudding, chips och snabbmat. ORSAKEN till att mannen har värk finns ju redan innan dina eventuella mediciner ska tillsättas.
Någonting orsakar ledvärken. Det skall åtgärdas. Orsaken alltså.
Citera
2026-07-21, 10:03
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Jag håller ej med att man måste tillföra nya kemiska substanser samtidigt som personen kanske dricker sprit, äter chokladpudding, chips och snabbmat. ORSAKEN till att mannen har värk finns ju redan innan dina eventuella mediciner ska tillsättas.
Någonting orsakar ledvärken. Det skall åtgärdas. Orsaken alltså.

Nu menade jag att man skulle bättra på kosten samtidigt som man tar medicin.
Citera
2026-07-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nu menade jag att man skulle bättra på kosten samtidigt som man tar medicin.

Även i det fallet står jag fast vid min åsikt att man attackerar orsaken först. Funkar inte det, träning i moderat och rätt form samt omlagd kost under en tid säg 2 månader. Kvarstår smärtan i samma utsträckning så kan man gott undersöka vilken brist man har. Och i sista väg ta ett eller ett par piller om man inte kan leva med den smärtan utan piller.
Citera
2026-07-21, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Har hört att cbd, typ cbd olja ska vara bra mot sådant? Kanske iofs sponsrade podcasts som talat gott om det pga sponsorpengar... Men låter spontant hälsosammare än det som föreslåtts hittills med olika piller. Voltaren fick jag en kraftig negativ reaktion av en gång när en läkare sa att jag skulle ta en massa såna för någon smärta för många år sedan(trots att jag sa att det inte hjälpte!) "Du ska ta dem" sa vc-läkaren ändå och skrev ut mer. helt plötsligt efter ett piller några dagar senare... nä aldrig voltaren och dyl. ipren osv.. Placeboskit med svagt gift i ser jag det som..

Träna oftare med lättare vikter kanske vore bättre med än bara 2 ggr i veckan, rör på dig mer...

Fast det är faktiskt tvärtom. CBD har ingen dokumenterad effekt för ledvärk, är inte ens läkemedelsklassat och verkar sannolikt enbart som placebo. Voltaren och ipren är jättevanliga läkemedel som sedan länge används för att behandla ledvärk över hela världen. Att du hade oturen att drabbas av en biverkning av voltaren är förstås olyckligt, men knappast en indikator på placebo (snarare motsatsen).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in