2026-07-21, 01:38
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Såg en vänsterpartist hitta 500kr i lördags strax innan bussen kom till hållplatsen. Hon blev helt ställd och visste inte hur / vad hon skulle göra. Önskade henne grattis, gör något kul.
Citera
2026-07-21, 01:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är det lösa pengar så skulle jag behålla dessa och lägga som nödpengar som man nu ska ha hemma.

Hade pengarna legat i en plånbok så hade jag lämnat in allt i orört skick till polisen.
Citera
2026-07-21, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag hade lämnat in pengen till polisen. Tänk om det är nån stackares sista? Sen är det ju så att man får pengen om inte polisen hittar ägaren, då får man ett kvitto så att man kan sätta in den på banken. Skulle ägaren hittas brukar man få behålla 10% i hittelön.

Man får ju tänka vad man själv hade velat om man hade tappat en peng.

Korrekt ❤️ 💯🙌🫶
Citera
2026-07-21, 05:09
Medlem
Jag tappade 300:- en gång när jag hade varit vid Bankomaten och just hämtat ut dessa men de hoppade ur brallan när jag cyklade hem. Man blev paff och förbannad. Pengarna såg jag aldrig mer.
En annan gång hittade jag 2500:- i Bankomaten, den tidigare kunden hade glömt att ta med sig dessa så de satt kvar i uttagsfacket. Då gick jag in till bankkontoret innanför och lämnade in dessa. Något kvitto på detta fick jag inte.
Citera
2026-07-21, 05:38
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Smart sätt att tvätta sina knarkpengar.

Man ”hittar” en väska med massa kontanter. Så lämnar man in den och ingen kommer gå dit och anmäla pengarna saknade.

Vips får man pengar och ett papper på att de är lagliga.

Kom ihåg var ni hörde det först när folk helt plötsligt hittar pengar överallt 😄

Wow, vad smart du är. Tänk att ingen annan har tänkt på detta innan och satt det i system. Bara knalla in med sina 100 000 kronor i en pappkassa och säga att man hittade dessa när man var ute och plockade svamp. Hämta de några veckor senare utan några frågor ställda, en vattentät plan.
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Jag tappade 300:- en gång när jag hade varit vid Bankomaten och just hämtat ut dessa men de hoppade ur brallan när jag cyklade hem. Man blev paff och förbannad. Pengarna såg jag aldrig mer.
En annan gång hittade jag 2500:- i Bankomaten, den tidigare kunden hade glömt att ta med sig dessa så de satt kvar i uttagsfacket. Då gick jag in till bankkontoret innanför och lämnade in dessa. Något kvitto på detta fick jag inte.

Varför skulle du fått ett kvitto?
Citera
2026-07-21, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag hade lämnat in pengen till polisen. Tänk om det är nån stackares sista? Sen är det ju så att man får pengen om inte polisen hittar ägaren, då får man ett kvitto så att man kan sätta in den på banken. Skulle ägaren hittas brukar man få behålla 10% i hittelön.

Man får ju tänka vad man själv hade velat om man hade tappat en peng.

Det var ärligt. Jag hittade en peng för 16 år sedan. Det var en oktoberkväll och vi kom hem från en räkkryssning. Till min förvåning låg där en peng vid slussens busshållplats där 406:an går. Det var rätt mycket folk som väntade på bussen men ingen verkade ha tagit notis om den peng som ensam låg och blänkte i månskenet. Det var en klar kväll med fullmåne. Jag närmade mig pengen lite diskret. Jag har ju tränat Ninja när jag var ung så jag kunde kvickt och elegant plocka upp pengen utan att någon hann reagera. Väl med min nyfunne peng i min ficka började jag känna mig skurkaktig och ett gammalt minne dök upp i mitt undermedvetna.... Det var min farfar jag hörde. Att inte återlämna upphittad peng är fyndförseelse och äro straffbart... Jag kände att pengen tyngde min ficka och mitt samvete. Jag bestämde mig för där och då ... Nej, inte min peng! Jag ropade högt - Vem har tappat peng??? Och en liten pojke i ett sällskap kom gråtandes och sade att han precis tappat sin peng och efter en noggrann beskrivning så fick han sin peng tillbaks. Min kortsiktiga lycka över pengen bleknade då jag såg att moralen i samhället bygger på ärlighet och skall ej undergrävas eller övertrumfas av ens egoism. Den natten sov jag gott tills jag vaknade med kräks i hela sängen... magsjuk.
Citera
2026-07-21, 09:35
Medlem
Är ju en utopi att hitta pengar på gatan i dessa tider när alla betalar med kort.
Citera
2026-07-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Wow, vad smart du är. Tänk att ingen annan har tänkt på detta innan och satt det i system. Bara knalla in med sina 100 000 kronor i en pappkassa och säga att man hittade dessa när man var ute och plockade svamp. Hämta de några veckor senare utan några frågor ställda, en vattentät plan.

Varför skulle du fått ett kvitto?

Därför att annars kunde de ju ha gjort vad de velat med pengarna, det var två yngre brudar som tog emot dem. Med ett kvitto så hade det i alla fall funnits någon dokumentation på att pengarna hade återtagits av Banken.
Senast redigerad av brakfesten009 2026-07-21 kl. 10:14.
Citera
2026-07-21, 09:46
Medlem
Pinoputchins avatar
Jag hade lämnat till behövande.
Citera
2026-07-21, 09:53
Medlem
Knotknets avatar
Jag hade naturligtvis lämnat de till polisen. Jag är inte grovt kriminell.
Citera
2026-07-21, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Om du hittar en peng på gatan, tar du den då till dig själv , lämnar till polisen, låter ligga kvar, eller vad gör du med den?

Jag låter den ligga kvar och låter någon mer behövande hitta penningen.
Citera
2026-07-21, 10:01
Avstängd
Svårt att bevisa vems det är så jag tar den
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här