2026-07-21, 00:25
Medlem
Om du hittar en peng på gatan, tar du den då till dig själv , lämnar till polisen, låter ligga kvar, eller vad gör du med den?
Citera
2026-07-21, 00:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 159cmm
Om du hittar en peng på gatan, tar du den då till dig själv , lämnar till polisen, låter ligga kvar, eller vad gör du med den?

Jag stoppar myntet i fickan...
Citera
2026-07-21, 00:45
Medlem
Citat:
Om du hittar en peng på gatan, tar du den då till dig själv , lämnar till polisen?
Lämnar ett mynt på 10 kr in till polisen, skojar du?
Citera
2026-07-21, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag stoppar myntet i fickan...

Jag hade lämnat in pengen till polisen. Tänk om det är nån stackares sista? Sen är det ju så att man får pengen om inte polisen hittar ägaren, då får man ett kvitto så att man kan sätta in den på banken. Skulle ägaren hittas brukar man få behålla 10% i hittelön.

Man får ju tänka vad man själv hade velat om man hade tappat en peng.
Citera
2026-07-21, 01:00
Medlem
Citat:

Frågan är lite vad som händer om man lämnar in den? Är det rimligt att någon skall komma till hittegodset och claima det? På vilka grunder, jag menar det skall ju inte bara vara så att man kommer in och säger att man tappat lite pengar och de går in och kollar och ser att de fått in lite pengar - vassego.

Och om inte någon hämtar hittegodset skall det ju tillfallla upphittaren, MEN i dagens läge så skall man väl redogöra för varifrån pengarna kommer med tanke på penningtvättslagen. Det kan man ju inte göra som upphittare.

Det slutar väl med att snubben på hittegodset får sig en extra veckopeng om man lämnar in pengen...
Citera
2026-07-21, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco

Jag menade väl mer 200-500kr
Citera
2026-07-21, 01:09
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Är ju värt att testa för nöjet. Får man lämna in kronor som hittegods?
Citera
2026-07-21, 01:22
Medlem
pn222jws avatar
Nån mer än jag som hittat en tusenlapp? True story.
Citera
2026-07-21, 01:23
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:

Ta den naturligtvis men det beror ju på hur stor pengen är!
Citera
2026-07-21, 01:24
Medlem
I dagens sverige är väl risken stor att man blir misstänkt för pengatvätt eller för att vara kriminell om man kontaktar polis och har några kronor på sig, så nej , jag behåller nog det efter att ha försäkrat mig om att det inte är en fälla och nån rusar fram och påstår att jag är en tjuv om jag nuddar pengarna.

Hur skall för övrigt en person bevisa att pengarna är dennes när personen går till polisen och undrar om nån hittat dem?

I usa kör man ju på vissa ställen brottsprovokation på detta sätt, lämnar en sedel på en bänk och när nån går fram och rör den så rusar polisen fram inom nån sekund och griper stackaren. Var nåt sånt på ett gammalt "cops" avsnitt. Om programmet är äkta kan man fundera över dock.
Citera
2026-07-21, 01:29
Avstängd
Fantens avatar
Finders keepers!
Citera
2026-07-21, 01:31
Medlem
auto-fellatios avatar
Smart sätt att tvätta sina knarkpengar.

Man ”hittar” en väska med massa kontanter. Så lämnar man in den och ingen kommer gå dit och anmäla pengarna saknade.

Vips får man pengar och ett papper på att de är lagliga.

Kom ihåg var ni hörde det först när folk helt plötsligt hittar pengar överallt 😄
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in