2026-07-20, 22:12
Medlem
En annan kör 100% kakao (pulver) och blandar det i upphettat vatten. Det är närmast en ritual.
Citera
2026-07-20, 22:27
Medlem
Kapitalistkalles avatar
För att folk köper det. Svårare är det inte.
Citera
2026-07-20, 22:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
För att det alltid finns nån bög som säger sig vara "finsmakare" och börjar yra om flavonoider och annat tjafs.

Samma med vin, senap eller vad fan som helst. Det finns en smak för varje bög.
Citera
2026-07-20, 22:50
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Allting sådant tas upp av kroppen lättare vid 70 %.
nej för det förekommer knappt några nivåer av det under 85%
Citera
2026-07-20, 23:14
Medlem
TS verkar vara riktigt vek. 70 % är för sött för mörk choklad. Jag betraktar 55 % som ljus choklad. Minst 80 %, helst 85-90 % ska det ju vara. Om man inte är ett litet känsligt barn så kan man uppskatta bittra saker också, och inte bara barngodis-sötma.
Citera
2026-07-20, 23:38
Medlem
Imnshos avatar
Jag köper bara Lindt 85%. Bästa chokladkakan enligt mig. 90% är för besk, och 70% för söt.

Alla har sin smak!
Citera
2026-07-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det har länge varit känt att 70 % kakaohalt är det optimala för att få fram den optimala chokladsmaken i mörk choklad. Har man högre kakaohalt så blir chokladen bitter och torr. Det finns såklart anledningar att ha mindre än 70 % kakaohalt om man vill ha mjölkchoklad eller vit choklad istället för mörk choklad.

Redan inkafolket insåg att kakaobönorna behövde blandas ut för att minska bitterheten. De hade inte tillgång till socker, så de använde chilifrukter istället. Idag kan man köpa chocklad med 85 % kakao, 90 % kakao, och till och med 99 % kakao. Procenten står med större tecken än något annat på förpackningen, ungefär som det är ett mått på kvalité.

Det är lika befängt som om en pizzeria hade sålt salami som bränts i pizzaugnen och marknadsförde det som 100 % salamipizza. Vem köper choklad med kakaohalt på över 70 %? Det enda acceptabla ändamålet jag kan komma på är om man köper det för att riva och blanda ut i en efterrätt.

det finns många anledningar, bl.a. för att man blandar ut den själv. Det gäller särskilt oss som gör egna bakverk, praliner, glass, osv med choklad. Då använder man olika sorters choklad i olika moment och olika bakverk etc. Inget konstigt alls med det.
Citera
2026-07-21, 03:31
Medlem
Tidvinds avatar
Det är betydligt mindre socker i chokladkakorna med högre kakaohalt. Sedan är smaken väldigt olika hos folk. Vissa föredrar den mörka och mer bittra smaken, andra föredrar vit choklad.
Citera
2026-07-21, 03:41
Avstängd
Merwinnas avatar
Alltså, man (eller jag i alla fall) äter ju inte en hel sådan chokladkaka på en gång, som godis och/eller näring. Utan man tar ett par bitar av den t.ex. till kaffet, eller hackar den och strör på en vaniljglassdessert. Så visst fyller den sin roll!
Citera
2026-07-21, 05:09
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, man (eller jag i alla fall) äter ju inte en hel sådan chokladkaka på en gång, som godis och/eller näring. Utan man tar ett par bitar av den t.ex. till kaffet, eller hackar den och strör på en vaniljglassdessert. Så visst fyller den sin roll!
Ligger nog något i det. Jag åt tre hela 85-procentiga kakor i ett svep en gång och fick en sådan fruktansvärd huvudvärk resten av dagen sen. Blev verkligen helt knockad av det. Tror inte det är bra att äta för mycket riktigt mörk choklad. Men det är helt klart väldigt gott. Jag kan uppskatta allt från Marabous kaka "Mörk Choklad" med runt 50 % kakao till de sträva varianterna med upp till 85 %. Även den som kallas bakchoklad är nice. Vid närmare eftertanke är jag förtjust i vanlig mjölkchoklad också, men då helst Fazer eller Tony's. Imorgon blir det flavanoider!
Senast redigerad av HassanVonEssen 2026-07-21 kl. 05:12.
Citera
2026-07-21, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Vissa, jag till exempel gillar 85% den är lagom söt ändå och med en tydlig kakaosmak. Passar fint till kaffe och det är väl mest den medicinska effekten jag är ute efter, samt det är gott.

Ska testa det. Det passar det nog väl till, när man äter den till någon som är lite sött i sig som frukt och bär.
Citera
2026-07-21, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Ska testa det. Det passar det nog väl till, när man äter den till någon som är lite sött i sig som frukt och bär.

Ja, hallon funkar ju toppen. Eller vill man vara nyttigare röda vinbär. Nyttigt som bara den. Lagom mängd förstås. typ 20 gram till fikat klockan 15:00
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in