Citat:
Ursprungligen postat av
DrFilip
Ja, absolut, håller helt med dig. Man går in i en livsmedelsbutik och frågar exempelvis var havregrynen är och får till svar "vet inte", inget mer. Eller man frågar om något klädesplagg i en klädbutik. Eller en bakelse i cafédisken. Vet man inte, då säger man det och försöker sedan lösa situationen.
Lär upp ungdomarna eller släng in dem på lagret!
Jag vet inte hur många gånger jag har besökt olika butiker och har ofta en aning om vad jag vill ha, men jag kanske inte vet exakt. Och jag vet definitivt inte var det finns i just den här affären. Säg att jag är på biltema och letar efter presseningar och rep. Men sen har jag också lite följdfrågor om presseningarnas tjocklek, och om de passar att slå in nånting med, samt hur grova öljetterna är så repet passar.
Men då möts man bara av total likgiltighet. I stället för att ivrigt säga -jamenvisst, vi öppnar en förpackning och kollar. Eller; du jag vet inte, men jag ringer en kollega som är jätteduktig på det här. Hen kan nog svara på dina frågor.
-Det är sånt man vill ha som kund. Så man känner att man blir tagen på allvar och att man betyder nånting. Sånt värderar jag högt. Alltså lite hjälpsamhet.
Det håller inte att hänvisa till AI, eller säga - ”Aah men kolla själv för fan. På internet! Dhöööö…” då ska man fan inte jobba i ett serviceyrke.
Och så går jag fram till nån vilsen 20-åring som står och plockar med nåt. ”Hejsan” säger jag glatt. Hörrödu jag letar efter X. Är det något som ni har? Svaret jag får är 50-50, ”ööh nää det har vi inte”. Eller, ”jag vet inte”. Men sen tar det liksom stopp. Ingen ansats till att försöka hjälpa mig vidare och kanske fråga nån som har mer koll. Eller kanske söka lite på nån websida eller i nån lager-app. Eller vadfan som helst. Ingenting. Nada!
Såna människor borde ju inte få jobba med kundkontakt oavsett om de är 18 eller 50 år. Deras jobb är för helvete att hjälpa kunderna på alla sätt det går och få dom att känna sig välkomna och hörda. Så var det åtminstone förr.
Nu har det gått så långt att jag skyr 20-åringar som pesten. Jag vet redan innan att de är totalt socialt inkompetenta, alternativt så är de helt lost och har ingen som helst koll, eller så är de bara helt ointresserade av att hjälpa till.
Så här var det inte förr. Vad har hänt? Är det skolan som förstört ungdomen eller har vi curlat sönder dom?