Citat:
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.
Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.
Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?
I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.
För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:
* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj
Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!
* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.
* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).
Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.
Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.
Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.
Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?
I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.
För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:
* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj
Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!
* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.
* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).
Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.
Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.
Det där om att ''hela bibeln är en kod'' låter som en obskyr tolkning och inte en utgångspunkt jag tror är särskilt givande om man vill närma sig en generell förståelse för bibeln. Det finns en hel del bibelkurser, även online, som du kan testa. Att gå i kloster låter lite overkill för någon som mest är nyfiken på hur man ska ta sig an texten. Annars kan väl någon idehistorisk bok vara till hjälp för att kontexualisera texterna.
Boken i sig är ju inte svår att få tag på och finns på de flesta second hand-butiker med ok bokutbud. Översättningen från 1917 anses allmänt vara vackrast rent språkligt. Bibeln 2000 har dock fördelen att den har med en del apokryfer, så den kan vara värd att ta en titt på också av det skälet.