2026-07-20, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Det där om att ''hela bibeln är en kod'' låter som en obskyr tolkning och inte en utgångspunkt jag tror är särskilt givande om man vill närma sig en generell förståelse för bibeln. Det finns en hel del bibelkurser, även online, som du kan testa. Att gå i kloster låter lite overkill för någon som mest är nyfiken på hur man ska ta sig an texten. Annars kan väl någon idehistorisk bok vara till hjälp för att kontexualisera texterna.

Boken i sig är ju inte svår att få tag på och finns på de flesta second hand-butiker med ok bokutbud. Översättningen från 1917 anses allmänt vara vackrast rent språkligt. Bibeln 2000 har dock fördelen att den har med en del apokryfer, så den kan vara värd att ta en titt på också av det skälet.
Citera
2026-07-20, 23:57
Medlem
Citat:
Äsch, det är väl inte pinsamt? Livet är ett mysterium. Allt går ju inte att bevisa, speciellt inte osynliga saker.

Fast ibland är ju faktiskt saker bevisade. Jag har mängder med klipp som jag själv filmat där det flyger omkring små orber eller vad man ska kalla det, att folk ändå inte vill tro är en annan sak.

I vintras eller tidigt i våras var månen här utanför riktigt skum och jag tog en bild på den, nu visar inte den bilden kanske inte på något övernaturligt i och för sig utan det kan vara som folk sagt temperatur, luftfuktighet osv som gjorde det. Men eftersom jag sett solen och stjärnor på lite speciella sätt sen jag hamnade i "vildmarken" drar jag andra slutsatser.
Citera
2026-07-21, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror inte på koder. Gud vill nog inte ha dolda budskap men kanske djupare budskap som åker snålskjuts på det mer lättförståeliga.

Citat:
Suck... det känns fortfarande lika hopplöst 😄

Jag misstänker att vi har två olika perspektiv. Ni andra här i tråden känns dunderkristna, nästan bokstavstroende, medan jag är mer öppensinnad och andlig. Rätta mig gärna om jag har fel!

Att "lära känna" Jesus är jag inte så jätteintresserad av, då han för mig mer är en symbol (en del av varje människa - en del av mig själv) än en faktisk varelse som söker kontakt med mig - jag skulle aldrig sitta och be till Jesus som om han vore Gud själv, utan jag tillber bara en Gud och hans namn börjar på G kan man väl säga för att hålla det enkelt

Kristusmysteriet är för mig relativt (OBS relativt.....) lättbegripligt; att Gud är kärlek är för mig en självklarhet 🥰

Men jag förstår inte riktigt hur den kunskapen ska hjälpa mig att förstå dolda budskap, om det nu finns några sådana i skriften. Tror du att Bibeln är en "kod"?

Jag kanske borde läsa om Thomasevangeliet? Det är det närmaste jag har kommit en mystisk uppenbarelse hittils, i läsandet av kristna texter.

"Den som har öron, han höre."

❤️
Man ber Alltid i Jesu namn.
Citera
2026-07-21, 04:21
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Mmm... i Israel, där man talar HEBREISKA 🙋‍♀️

Inte i Sverige.
I Sverige vi kallar Gud för Herre eller ännu bättre för Fader.
Citera
2026-07-21, 04:29
Medlem
oyegies avatar
Citat:

Jag misstänker att vi har två olika perspektiv. Ni andra här i tråden känns dunderkristna, nästan bokstavstroende, medan jag är mer öppensinnad och andlig. Rätta mig gärna om jag har fel!

Att "lära känna" Jesus är jag inte så jätteintresserad av, då han för mig mer är en symbol (en del av varje människa - en del av mig själv) än en faktisk varelse som söker kontakt med mig - jag skulle aldrig sitta och be till Jesus som om han vore Gud själv, utan jag tillber bara en Gud och hans namn börjar på G kan man väl säga för att hålla det enkelt

Kristusmysteriet är för mig relativt (OBS relativt.....) lättbegripligt; att Gud är kärlek är för mig en självklarhet 🥰

Men jag förstår inte riktigt hur den kunskapen ska hjälpa mig att förstå dolda budskap, om det nu finns några sådana i skriften. Tror du att Bibeln är en "kod"?

Jag kanske borde läsa om Thomasevangeliet? Det är det närmaste jag har kommit en mystisk uppenbarelse hittils, i läsandet av kristna texter.

❤️
Jesus är medlare mellan sig och sin Fader vår Herre och Gud, alla böner till Gud går alltid via Jesus, att be direkt till Gud hör till det gamla förbundet, via Ordet som blev kött blir du räddad.
Citera
2026-07-21, 09:29
Medlem
Ta en bibel
Studera
Citera
2026-07-21, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Ta en bibel
Studera

Det är svårt att göra det på egen hand, man behöver vägledning:

" Då kom där en etiopier som var mäktig hoveunuck hos kandake... var nu på väg hem och satt i sin vagn och läste profeten Jesaja... Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: »Förstår du vad du läser?« – »Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?« svarade mannen. Och han bad Filippos stiga upp och sätta sig bredvid honom. " (Apg 8:27,28, 30-31 Bibel2000)

Det viktiga är att undersöka i bibeln om den som vägleder följer bibeln.

Och lättare blir det om man läser bibeln ämnesvis, t.ex. vad som kan ge en hopp? Här är skriftställen som ger hopp:

"Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag skall ge er en framtid och ett hopp." (Jeremia 29:11 Bibel2000)

"Alla profetior i skriften står där för att undervisa oss, så att vi genom vår uthållighet och den tröst skriften ger oss kan bevara vårt hopp." (Rom 15:4 Bibel2000)

"Ditt ord är en lykta för min fot, ett ljus på min stig." (Ps 119:105 Bibel2000)

"Herrens lag är utan brist, den ger liv på nytt. Herrens lära är sann, den gör den oerfarne vis. Herrens påbud är rätta, de ger hjärtat glädje. Herrens befallningar är klara, de gör blicken ljus." (Ps 19:8-9 Bibel2000)

"Enslingen följer sin egen lust, han går till storms mot all sund insikt." (Ord 18:1 Folkbibeln)

"Bekymmer gör hjärtat tungt, ett vänligt ord muntrar upp." (Ord 12:25 Bibel2000)

"Kasta din börda på Herren, han skall sörja för dig. Aldrig låter han den rättfärdige svikta." (Ps 55:23 Bibel2000)

"Må hoppets Gud fylla er tro med all glädje och frid och ge er ett allt rikare hopp genom den heliga andens kraft." (Rom 15:13 Bibel2000)

"kasta alla era bekymmer på honom, ty han sörjer för er... Men om ni nu får lida en kort tid skall Gud, som skänker all nåd och har kallat er till sin eviga härlighet genom Kristus, upprätta er, stödja er och ge er fasthet. " (1 Petr 5:7,10 Bibel2000)

"den som lyssnar till mig bor trygg och behöver inte frukta något ont." (Ord 1:33 Bibel2000)

"Hoppas på Herren och följ hans väg! Han skall upphöja dig, du skall äga landet, när de gudlösa drivs bort får du se på." (Ps 37:34 Bibel2000)

"Närma er Gud, och han skall närma sig er. Gör era händer rena, ni syndare, och rena era hjärtan, ni tvehågsna." (Jakob 4:8 Bibel2000)

Vilket hopp erbjuder Bibeln alla människor?

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. De bär fromheten som en mask men vill inte veta av dess kraft. Håll dig borta från dem." (2 Tim 3:1-5 Bibel2000)

"Under dessa kungars tid skall himlens Gud låta ett rike uppstå som aldrig någonsin skall gå under. Inget annat folk skall få makten över detta rike. Det skall krossa och tillintetgöra alla de andra rikena, men självt skall det bestå för evigt" (Daniel 2:44 Bibel2000)

"Den sjunde ängeln blåste i sin basun. Då hördes starka röster i himlen som sade: »Herraväldet över världen tillhör nu vår Herre och hans smorde, och han skall vara konung i evigheters evighet." (Upp 11:15 Bibel2000)

"Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat.
Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden så som i himlen.
" (Matt 6:9-10 Bibel2000)

"Folken skall tacka dig, o Gud, ja, alla folk skall tacka dig. Jorden har gett sin gröda. Gud, vår Gud, välsignar oss." (Ps 67:6-7 Bibel2000)

"Ingen i staden skall säga: »Jag är sjuk«, ty folkets synd är förlåten." (Jes 33:24 Bibel2000)

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta." (Upp 21:3-4 Bibel2000)
Citera
2026-07-21, 10:35
Medlem
Det är väl inte svårare än något annat studerande
Kyrkan har bibelklasser
Citera
2026-07-21, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Det är väl inte svårare än något annat studerande
Kyrkan har bibelklasser

Precist. Och som vid allt studerande så blir det lättare om man får vägledning och/eller samarbete, att man hjälper varandra att hitta skriftställen som tar upp olika ämnen.
Citera
2026-07-21, 12:55
Medlem
Är du själv troende eller nyfiken om du hittar det du söker?

Jag som är andlig är inte mycket för organiserade religioner.
Jesus eget fel att han blev korsfäst då han utmanade makten rejält.
Antagligen är han reinkarnerad här och nu men jobbar i det dolda och ska absolut göra det också men inte som någon guds son kristendomen fått för sig.
Citera
2026-07-21, 13:11
Medlem
Citat:

❤️
Jodå, bibeln innehåller dolda budskap - de är dolda för vissa som tror att de är kloka.

Matteus 13
[35] för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Jag skall låta min mun tala i liknelser, jag skall ropa ut vad som har varit dolt sedan världens skapelse.

Matteus 11
[25] Vid den tiden sade Jesus: »Jag prisar dig, Fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn.

Lukas 12
[2] Det finns ingenting gömt som inte skall komma i dagen och ingenting dolt som inte skall bli känt.

Den som söker finner.
Citera
2026-07-21, 13:25
Avstängd
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jodå, bibeln innehåller dolda budskap - de är dolda för vissa som tror att de är kloka.

Matteus 13
[35] för att det som sagts genom profeten skulle uppfyllas: Jag skall låta min mun tala i liknelser, jag skall ropa ut vad som har varit dolt sedan världens skapelse.

Matteus 11
[25] Vid den tiden sade Jesus: »Jag prisar dig, Fader, himlens och jordens herre, för att du har dolt detta för de lärda och kloka och uppenbarat det för dem som är som barn.

Lukas 12
[2] Det finns ingenting gömt som inte skall komma i dagen och ingenting dolt som inte skall bli känt.

Den som söker finner.

Fint!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in