2026-07-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag tror redan. Den som har öron han höre.

❤️🌈

Om du redan tror så är det enligt min uppfattning smart att försöka lära känna Jesus bättre och förstå hans budskap, gör man det förstår man även Gud och då kommer man läsa Bibeln genom dom ögonen. Bone Collectors ord att läsa och dra sina slutsatser själv är ett råd jah instämmer i till 100%.

Sen är det bara att sätta igång och läsa men kanske inte pärm till pärm. Första moseboken är givetvis en rimlig start men sedan tycker jag man kan hoppa fram till Jobs bok och sedan evangelierna, förhoppningsvis börjar vissa mönster då synliggöras och då blir resten av böckerna kanske lite mer lättbegripliga.

Försök ha i bakhuvudet att Gud är kärlek, att människan är skapad till Guds avbild och att det finns en mening med vår fria vilja. Läs Uppenbarelseboken långsamt och noggrant.

När det kommer till de olika församligsbreven ska du minnas att de till stor del är vittnesmål och inte historier någon hittat på, du måste tro precis som Grisus-Kristus påtalar.

Min känsla är att många som skriver här på Flahback under religion förstått vad det handlar om så läs även här och ta till dig av de människornas erfarenheter/kunskaper. När du lärt känna Jesus kommer du förstå.

När det kommer till dolda budskap låter jag det vara osagt om de finns. Men en sak du kommer upptäcka är hur galet bra alla Bibelns texter hänger samman, det är nästan så att det bli overkligt.

Ska säga att jag absolut inte är expert på ämnet och att jag är relativt ny i min övertygelse om Guds existens även om jag heller aldrig förkastat Gud helt innan. Det är nog inte mer än ett halvår som gått sedan jag övertygades och inte mer än ett par år sedan jag började tro på allvar.

Glöm aldrig att Gud är kärlek. 🥰

Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Hör här,, Titus 3:9. Men undvik dumma dispyter och frågor om släktregister och gräl och strider om lagen. Sådant är skadligt och meningslöst.

Det ligger mycket i det här. Släktträden tycker man blir intressanta tids nog och då blir de mer en bekräftelse på det man genom ett öppet sinne redan lärt. Grisus-Kristus nämnde även något om att tro som ett barn, tänk på det.
Senast redigerad av Mechila 2026-07-20 kl. 14:46.
Citera
2026-07-20, 15:04
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Vilken bibel är en kod?
Dödahavsrullarna?
Nån tidig grekisk variant?
Nån latinsk översättning?
King James Bible?
Gustav Vasas bibel?
1917 års utgåva?
Den senaste översättningen från bibelkommissionen där du får förslag på andra möjliga översättningar?

Tror du verkligen att en eventuell kod hänger med när man översätter?

Sen kan jag hålla med om att större delen av gamla testamentet är ganska tråkig.

Inte säker. Som jag har förstått det: Bibeln som helhet - vet dock ej vilken version som avses.

Det är f.ö. en sak som jag tycker är rätt osexig med Bibeln: att den är ett sammelsurium av upphittade texter, från olika författare. Visserligen styrker det väl sanningshalten delvis genom s.k. triangulering, men det blir rörigt också.

Koranen är det rakt motsatta: en enhetlig skrift, uppenbarad genom EN människa - en galen alfabet dessutom, som bodde i en grotta och kämpade mot idén om att det var galenskap och inte en uppenbarelse av Gud.

Det blir liksom inte bättre än så! Koranen är fantastisk.
Citera
2026-07-20, 15:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Ska du ha en Studiebibel så rekommenderas Handbok För Livet
https://www.sjobergsforlag.se/biblar/handbok-for-livet/

Den verkar väl uppbygd. Tack!
Citera
2026-07-20, 15:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.
Jag tror inte på koder. Gud vill nog inte ha dolda budskap men kanske djupare budskap som åker snålskjuts på det mer lättförståeliga.
Citera
2026-07-20, 15:22
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Den verkar väl uppbygd. Tack!

Hoppas att att Handbok För Livet kan komma till nytta.
& glöm inte att du ska be att Bibeln ska bli levande för dig innan du läser den & Gå En Bibelkurs om du vill studera
Senast redigerad av Rebali179 2026-07-20 kl. 15:25.
Citera
2026-07-20, 15:26
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
❤️🌈

Om du redan tror så är det enligt min uppfattning smart att försöka lära känna Jesus bättre och förstå hans budskap, gör man det förstår man även Gud och då kommer man läsa Bibeln genom dom ögonen. Bone Collectors ord att läsa och dra sina slutsatser själv är ett råd jah instämmer i till 100%.

Sen är det bara att sätta igång och läsa men kanske inte pärm till pärm. Första moseboken är givetvis en rimlig start men sedan tycker jag man kan hoppa fram till Jobs bok och sedan evangelierna, förhoppningsvis börjar vissa mönster då synliggöras och då blir resten av böckerna kanske lite mer lättbegripliga.

Försök ha i bakhuvudet att Gud är kärlek, att människan är skapad till Guds avbild och att det finns en mening med vår fria vilja. Läs Uppenbarelseboken långsamt och noggrant.

När det kommer till de olika församligsbreven ska du minnas att de till stor del är vittnesmål och inte historier någon hittat på, du måste tro precis som Grisus-Kristus påtalar.

Min känsla är att många som skriver här på Flahback under religion förstått vad det handlar om så läs även här och ta till dig av de människornas erfarenheter/kunskaper. När du lärt känna Jesus kommer du förstå.

När det kommer till dolda budskap låter jag det vara osagt om de finns. Men en sak du kommer upptäcka är hur galet bra alla Bibelns texter hänger samman, det är nästan så att det bli overkligt.

Ska säga att jag absolut inte är expert på ämnet och att jag är relativt ny i min övertygelse om Guds existens även om jag heller aldrig förkastat Gud helt innan. Det är nog inte mer än ett halvår som gått sedan jag övertygades och inte mer än ett par år sedan jag började tro på allvar.

Glöm aldrig att Gud är kärlek. 🥰

Det ligger mycket i det här. Släktträden tycker man blir intressanta tids nog och då blir de mer en bekräftelse på det man genom ett öppet sinne redan lärt. Grisus-Kristus nämnde även något om att tro som ett barn, tänk på det.

Suck... det känns fortfarande lika hopplöst 😄

Jag misstänker att vi har två olika perspektiv. Ni andra här i tråden känns dunderkristna, nästan bokstavstroende, medan jag är mer öppensinnad och andlig. Rätta mig gärna om jag har fel!

Att "lära känna" Jesus är jag inte så jätteintresserad av, då han för mig mer är en symbol (en del av varje människa - en del av mig själv) än en faktisk varelse som söker kontakt med mig - jag skulle aldrig sitta och be till Jesus som om han vore Gud själv, utan jag tillber bara en Gud och hans namn börjar på G kan man väl säga för att hålla det enkelt

Kristusmysteriet är för mig relativt (OBS relativt.....) lättbegripligt; att Gud är kärlek är för mig en självklarhet 🥰

Men jag förstår inte riktigt hur den kunskapen ska hjälpa mig att förstå dolda budskap, om det nu finns några sådana i skriften. Tror du att Bibeln är en "kod"?

Jag kanske borde läsa om Thomasevangeliet? Det är det närmaste jag har kommit en mystisk uppenbarelse hittils, i läsandet av kristna texter.

"Den som har öron, han höre."

❤️
Citera
2026-07-20, 15:27
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Hoppas att att Handbok För Livet kan komma till nytta.
& glöm inte att du ska be att Bibeln ska bli levande för dig innan du läser den & Gå En Bibelkurs om du vill studera

Kan du rekommendera någon särskild Bibelkurs? Den måste vara gratis då jag har svag ekonomi.
Citera
2026-07-20, 15:31
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror inte på koder. Gud vill nog inte ha dolda budskap men kanske djupare budskap som åker snålskjuts på det mer lättförståeliga.

Jag tänker att det borde vara människor som har lagt in koderna, om det nu finns några sådana... för jag håller med dig: tror inte Gud sysslar med sådant (men å andra sidan - vad vet jag).

Har du läst Thomasevangeliet? Jag gillar idéerna där, som delvis är kodade eller åtminstone mystiska.

"Den som har öron han höre." Alltså: först får du skaffa dig ett par öron (vad nu det betyder - en form av förståelse kanske) sedan kan du avkoda budskapet.

Det är ju fint, för det luckrar upp idén om "tron som korvstoppning", tron som lag, tron som en yttre doktrin, och frammanar en bild av att du måste utveckla dig själv innan du har en chans att förstå de svårtydda budskapen.
Citera
2026-07-20, 15:34
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Kan du rekommendera någon särskild Bibelkurs? Den måste vara gratis då jag har svag ekonomi.

Alphakurser finns via Pingtskyrkan , Frälsningsarmén & andra kyrkor.
De brukar i regel vara Gratis. , Kolla annars med den församling där du bor.
Citera
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jaha. 🤔
Och ändå tycker du att bibeln är tråkig att läsa?

Du nämde att alla långa familje linje redogörelser är speciellt tråkiga.
Det är bra, för då har jag en grej som kan få dig igång med riktiga studier som kan ta dig över en hög tröskel som få kommer förbi.

Hör här,, Titus 3:9. Men undvik dumma dispyter och frågor om släktregister och gräl och strider om lagen. Sådant är skadligt och meningslöst.

Du kan leta efter sådana saker.
Hur bibeln i en del påvisar att det och det är viktigt, men sedan läser du att det är meningslöst på ett annat ställe .
Eller hur du ska döda folk av den och den anledningen och sedan hur du ska acceptera och till och med glädjas åt samma saker. Att noggrant studera motsatserna hjälpte mig mycket.

Precis. För min tro kommer inte (främst) av böcker, utan av inre upplevelser och en slags känsla av sanning och kontakt med kristendomens budskap.

Jag hade en uppenbarelse som 20-åring, efter det har min tro varit relativt stark och självklar.
Citera
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Alphakurser finns via Pingtskyrkan , Frälsningsarmén & andra kyrkor.
De brukar i regel vara Gratis. , Kolla annars med den församling där du bor.

Tack!
Citera
2026-07-20, 15:45
Medlem
Krappfiskarns avatar
Gå på bibelkurs. Undrar de varför kan du bara säga att du är sökande i tro.

Alfakurser och dylik är inte mycket liturgi eller bibelstudier, det är mest fika + se på någon video + prata om tro. Faktum är att liturgi/teologi lyser med sin frånvaro i de flesta pingst-/frikyrkor, de är mer lovsång och fika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in